Har en Dakota Alert fordonsdetektor som består av en nedgrävd "metalldetektor" och en radiosändare. Nu har kabeln, vilken är ca 40m lång, blivit sönderkörd av en skogsmaskin på flera ställen. Skulle därför vilja byta ut hela kabeln och slippa skarva på flera ställen. Men var hittar jag en lämplig kabel? Originalkabeln består av två tvinnade ledare med en metallstrumpa runtom. Hade en liknande kabel liggande i källaren som jag skarvade på innan eftersom det bara följde med ca 5m kabel, och det har fungerat bra i flera år.
Men jag har lite funderingar kring kabeln:
Behövs egentligen en kabel med metallstrumpa? Hela kabeln, utom de sista två metrarna, kommer att läggas i en slang i ett vattendrag som finns mellan metalldetektorn och sändaren, så den kommer ju typ att vara nere i marken. Vet inte hur pass störkänsligt det hela kan vara, som jag har fattat det så bygger ju hela principen på att frekvensen ändras när en bil passerar, eller möjligtvis att en ström induceras i metalldetektorn.
Var kan jag hitta lämplig kabel så billigt som möjligt? Kollade på Elfa och det finns ju lite telefonkablar och liknande där, står dock inget om vad de tål i form av att ligga i vatten, bli utsatta för solljus, osv. Hittade en 30m nätverkskabel på DiscAtOnce för 79kr, det är ju billigt (men måste skarvas). Men tror ni den kommer fungera nåt vidare?
Kabel till metalldetektor/sensor
-
- Mizzarrogh
Re: Kabel till metalldetektor/sensor
Konstigt att det inte står information om detta på Elfa, men du borde kunna hitta standardkabel för förläggning i jord avsedd för starkström som har spunnen kopparmantel, de flesta har detta ändå (eller blyhölje) för jord.
Det finns många typer som passar, har det inte i skallen just nu för de dimmensioner du verkar söka, men skall kolla om ingen annan hinner före exakt typbeteckning.
Det som ofta skiljer solljusbeständig plast från enklare kvaliteter är att den innehåller tillsatser, tex kerampulver eller annat som stoppar ljuset från att nå ned under ytskiktet på manteln. Kabel för förläggning i jord behöver dessutom ha högre grad av diffusionstäthet än kablage för inomhus bruk.
Du bör hitta detta hos närmsta byggvaruhus som har ett litet bredare sortiment, de brukar även ha informationsblad eller koder du kan knappa in på datorn för att få upp informationsbladet. Märkligt att Elfa inte har detta...
Sådan standardkabel är inte särskilt dyr heller i jämförelse.
Kommer du över "svart" eller "grå" telekabel från något restlager eller liknande så är det den eller den grå du skall ha, den grå för ledningsmontage ute är inte lika kraftigt gjord (men har hög draghållfasthet, eller en ingjuten stålwire i överkanten) men tål UV ljus, den svarta tål mer stryk och kan grävas ned utan problem även längre sträckor som den är. ("vit" är för inomhusbruk, den grå tror jag har utgått men kan finnas i restlager.)
Det finns många typer som passar, har det inte i skallen just nu för de dimmensioner du verkar söka, men skall kolla om ingen annan hinner före exakt typbeteckning.
Det som ofta skiljer solljusbeständig plast från enklare kvaliteter är att den innehåller tillsatser, tex kerampulver eller annat som stoppar ljuset från att nå ned under ytskiktet på manteln. Kabel för förläggning i jord behöver dessutom ha högre grad av diffusionstäthet än kablage för inomhus bruk.
Du bör hitta detta hos närmsta byggvaruhus som har ett litet bredare sortiment, de brukar även ha informationsblad eller koder du kan knappa in på datorn för att få upp informationsbladet. Märkligt att Elfa inte har detta...
Sådan standardkabel är inte särskilt dyr heller i jämförelse.
Kommer du över "svart" eller "grå" telekabel från något restlager eller liknande så är det den eller den grå du skall ha, den grå för ledningsmontage ute är inte lika kraftigt gjord (men har hög draghållfasthet, eller en ingjuten stålwire i överkanten) men tål UV ljus, den svarta tål mer stryk och kan grävas ned utan problem även längre sträckor som den är. ("vit" är för inomhusbruk, den grå tror jag har utgått men kan finnas i restlager.)
Det är ju lite skillnad på priser också. 50 meter 5G2,5mm2 för förläggning i mark kostar över en tusenlapp på Biltema. Nu räcker det kanske med klenare ledare, färre ledare och kortare kabel, men skillnaden är ju rätt stor mot dessa 79:-
Berätta gärna lite om hur detektorn är ansluten!
Berätta gärna lite om hur detektorn är ansluten!
-
Jo alltså kabeln går endast mellan själva metalldetektorn, vilken i princip är en några decimeter lång spole, till sändarenheten. Sändarenheten drivs av batterier - det är alltså ingen starkström inblandad någonstans.
Jag har kommit över en ca 50m lång kabel, vilken jag tror är en telekabel avsedd för markförläggning. Den har svart plasthölje, ingen metallstrumpa och 4 ledare som verkar vara tvinnade med ganska "långt varv". Ledarna är vit, grön blå lila och entrådiga.
Är dock lite fundersam kring om det kan induceras störningar i ledningen eller något om den inte har metallstrumpa? Den kommer förläggas i marken och den kommer inte ligga närmare några andra ledningar än ca 2m (en 230v nedgrävd markkabel).
230V markkabel är kanske ett alternativ, den är ju definitivt byggd för att grävas ned, det är väl mest att det blir onödigt överdimensionerat och dyrt. Originalkabeln är ju bara ca 5mm i ytterdiameter, så det räcker med en klen kabel. Kan dock inte hitta några klenare markkablar än just 230V någonstans, men kanske någon här känner till om/var det finns?
Jag har kommit över en ca 50m lång kabel, vilken jag tror är en telekabel avsedd för markförläggning. Den har svart plasthölje, ingen metallstrumpa och 4 ledare som verkar vara tvinnade med ganska "långt varv". Ledarna är vit, grön blå lila och entrådiga.
Är dock lite fundersam kring om det kan induceras störningar i ledningen eller något om den inte har metallstrumpa? Den kommer förläggas i marken och den kommer inte ligga närmare några andra ledningar än ca 2m (en 230v nedgrävd markkabel).
230V markkabel är kanske ett alternativ, den är ju definitivt byggd för att grävas ned, det är väl mest att det blir onödigt överdimensionerat och dyrt. Originalkabeln är ju bara ca 5mm i ytterdiameter, så det räcker med en klen kabel. Kan dock inte hitta några klenare markkablar än just 230V någonstans, men kanske någon här känner till om/var det finns?