Mätförstärkare, en halv Watt

Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av lillahuset »

Testa KiCad och offra lite tid på at försöka förstå hur det fungerar. Det verkar finnas minst två här som eventuellt kan hjälpa till.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Precis, så enkelt är det faktiskt i KiCad om du bara ska ha "vanliga" komponenter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är som med Wikipedia-länkar, jag varken orkar, har lust eller tid att läsa dom "böckerna".

Jag vill ha ett "gnuggis-program" som gör precis det jag gjorde på gnuggis-tiden med den enda och viktiga skillnaden att programmet genererar Gerber så att man slipper gnugga på OH-film med dito fotoresist/kemikalier/exponering/borrning för att reproducera designen.

Det är allt jag vill ha.

Och jag ser inga hinder att det tom bara hanterar enlagers-kort (med byglar isf vior med dito spegelvänt tänk).

Idag har jag tänkt ytterligare, frågan är om ens footprints behövs. Kanske man bara kan gruppera lödöar och speca rastermotstånd. Jag menar för motstånd/kondingar/dioder/spolar behövs ju bara ett cc. För IC (DIL) däremot kan man behöva speca benavstånd och kretsbredd men detta behöver inte vara förspecat i en footprint, bara ringa in och speca tänker jag (typ placera ut de lödöar man behöver sen speca benavstånd/pitch i x-led och kretsbredden i y-led).

Så förutom den nya gnuggis-finessen med "align" så blir det precis som att gnugga i verkligheten som jag tycker är roligt.

Men jag måste vänta tills min CPU fungerar för Windows tänker jag bannemig inte anpassa det till!

MVH/Roger
PS
Bara en sån sak som att ha "dummys" i biblioteket som man bara kan rita med utan att få med till boarden är ju sanslöst korkat!
Senast redigerad av Spisblinkaren 24 april 2016, 18:03:22, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Om du bara lägger lite energi på tex KiCad kommer du efter ett par tre layouter undra varför du inte gjorde det tidigare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

KiCad kan säkert vara lättanvänt (jag har fått det rekommenderat av en kollega) men jag vågar slå vad om att det kryllar av extrafinesser som man inte behöver och som man lätt blir förvirrad över.

Mitt program ska vara ett rent "gnuggis-program" och inget annat.

Inte ens finesser som "replace" eller "mirror" eller allt vad dom heter bara "what you draw is what you get", precis som på gnuggistiden.

För vad är alternativet?

"Vi håller på med mjukvara så vi kan slänga in vilka finesser som helst" vilket samtidigt innebär fulla rullgardinsmenyer med skit-items som man ändå inte förstår samt knappar över hela jävla workspacet!

Nej, min vän, detta köper jag inte.

MVH/Roger
PS
Jag har länge drömt om att kunna skräddarsy applikationer. Tänk om man dels kunde ladda hem enbart de funktioner man vill ha dels kunde ta bort dom knappar/rullgardins-items man inte vill ha. Först då kan vi snacka bra mjukvara. Men nu är det som reklamen för Windows 8 dvs "Everything at once" och det fullkomligt suger, tycker jag.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Var inte så jävla fyrkantig. Det är min roll.
Om du inte behöver några finesser kan du väl gnugga layouterna eller rita i Paint.
Men tar du dig bara över tröskeln så kommer du att uppskatta ett mer sofistikerat alternativ.
superx

Inlägg av superx »

Du verkar ha en tydlig bild av hur du vill att programmet ska fungera! Kanske läge att du lär dig programmera själv så du får det som du vill ha det. Jag tycker lite synd om programmerarna du skäller på för de kände nog inte till din kravspec utan lydde bara order.

Om tillräckligt många delade dina åsikter hade programmet du beskriver funnits. Nu verkar så inte vara fallet, men eftersom verktygen som behövs för att programmera är fria för vem som helst att använda så är det bara att sätta igång!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Bra påpekande!

Dock är jag rädd att utvecklingsmiljö för detta kostar och jag har bara programmerat lite i C förut (Arduino UNO).

Misstänker att C++ behövs men kan sånt här om möjligt ännu sämre :D

Så jag är faktiskt seriös med att börja med att ta fram en FPGA-baserad CPU (CPLD-prototyp finns, annan tråd) som jag sedan skriver egen assemblerkompilator för vilket ju är ganska lätt om man gjort CPU själv :)

CPU'n liknar en Motorola 6809 och har samma Mnemonics men kan gå 100ggr så snabbt!

Fast gissa om jag behöver kunna cadda för att ta fram en sådan, snacka om moment 22 :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Sluta gnäll och bit i äpplet. :)

Det finns massor av bra fri gratisprogram varav KiCad är ett.

Programvara för FPGA som är fri och gratis finns men det är nästan garanterat bättre att använda kiselleverantörens som ofta också är gratis.

BYTE hade en artikel om 6809 när den var helt ny. Bland annat fanns det en bild på en av de första prototyperna implementerad i TTL. Ett under att den fungerade.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Ett till gratisprogram:
https://www.expresspcb.com/free-cad-software

Det har inte så mycket extra finesser.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inte så dumt, YD1150!

Tack för tipset!

En liten hake tycks vara att jag måste använda ExpressPCB som tillverkare av korten, eller?

MVH/Roger
Borre

Inlägg av Borre »

En litet tips, i dina tidigare skärmdumpar från Eagle har du "suddat" ut texten i ovankant, för att dölja den antar jag, men samma syns i statusfältet längst ner. ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

:rofl

Det är faktiskt inte så noga, men tack för att du påpekade det :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Om jag ändå vill gå vidare med Eagle, hur gör jag?

Jag behöver alltså öka storleken på boarden så att alla komponenter får plats, tror jag fattar det.

Nu vägrar nämligen alla komponenter gå dit förmodligen för att kortet är för litet.

Sen har jag inte (i board-workspacet), av nån konstig anledning, ledningar mellan alla komponenter och antar att jag inte riktigt lyckats snappa på ledningarna på komponenterna (i schematic-workspacet).

Kanske det måste finnas en "junction"/prick vid alla övergångar ledningar-komponent och att jag helt enkelt inte fattat hur man "connectar" (blev för det mesta förvånad över hur ledningen överhuvudtaget släppte från musen, vet inte ens om dubbel-klick gjorde susen).

MVH/Roger
PS
Alltså, fattar ni hur mycket såna här skitdetaljer det finns i en modern applikation?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Jag brukar bara dra i det vita strecken i dimension-lagret för att ändra kort-storlek, funkar inte det? Samma med jordplan m.m. dra i de blå prickstrecken och tryck ratsnest.

Går det inte att sätta motstånden på rad och tätare för att få mer plats för pin headers som hamnat utanför? Ytmonterade motstånd och stående transistorer? :)
Skriv svar