Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Allt som rör 3D-skrivare.
__a
Kontakt:

Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.

Inlägg av __a »

herrnilsson: Jag tror det är samma problem som jag hade med min skrivare, nämligen att motorerna hoppar över steg och "tappar bort sig" pga att det går för trögt! I mitt fall hjälpte det att justera och olja in XY-axlarna. Skrev ut guides som visas på bilderna längst ned på denna sida samt följde deras instruktioner för hur de används: http://www.k8xxx-3dprinters.crimed.be/w ... _Alignment
herrnilsson

Inlägg av herrnilsson »

Nu fungerar skrivarn i stort sett felfritt :)

Jag gjorde några justeringar i inställningarna:
retraction speed 70->110
retraction distance 9->4
travel speed 180->120
temperatur 210->190

En annan viktig sak jag gjorde var att klippte bort en liten trådfrans som stack ner nära munstycket. Den lilla tråden kanske stötte emot plasten som inte hade stelnat helt? (konstig grej men så var det)

Jag håller i skrivande stund på med att skriva ut en batmanfigur:
http://www.thingiverse.com/thing:307775

För det mesta är resultatet mycket fint men det blev lite fel vid hakan och näsan (halvdålig brigding än så länge), samt lite fel vid "örona" eftersom skrivarn hoppar mellan två öron och får vänta lite mellan lagrena så får jag en del små trådar på baksidan. Några tips om det?

EDIT: bilder nedan
http://imgur.com/a/yJGdy
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

När jag kom till jobbet idag stod det en sådan här skrivare bakom min stol. Det kan ju faktiskt bli roligt att leka med :D Lagt ner lite tid att ställa in och körde precis ut första utskriften. Den blev ok tycker jag, ska läsa igenom denna tråden efter tips och trix tror jag. Men en rolig maskin.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det har gått en tid nu utan att nån skrivit nått här i tråden, med alla små problem som varit med 8400 modellen så kan man ju undra om Velleman har börjat gjort några uppdateringar i maskinen för att få den att fungera stabilare ?? Nån som vet nått om detta ?

Vad det gäller mjukvara till Mac... finns nått att tillgå ?
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Vilken problem hade du?

Jag har aldrig haft några alls, har inte startat den på 1,5 år nästan, startat igår, skrivit ut del, blev perfekt. Så ska det va :)
Lars Persson

Inlägg av Lars Persson »

Någon mer som fått moderbordet att brinna upp ? :shock:
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Hur lyckades du? :)

Kanske byta den mot någonting bättre nu när du ska ändå byta den?
Lars Persson

Inlägg av Lars Persson »

Skulle skriva ut då det bara börja ryka under ?
Vad är bättre ?
Erik M

Inlägg av Erik M »

Nu jag jag fått igång min Vertex.
Jo ja jag vet, min tredje skrivare.

En fråga såhär i början - behöver tandhjulen på den icke drivande axeln egentligen sitta fast?
Visst, de kan driva lite i sidled, men stör det?
__a
Kontakt:

Inlägg av __a »

Perkla skrev: Vad det gäller mjukvara till Mac... finns nått att tillgå ?
Jag kör Cura till min och det fungerar fint!
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Lars Persson skrev:Skulle skriva ut då det bara börja ryka under ?
Vad är bättre ?
http://smoothieware.org/3d-printer-guide kanske?

Vet inte om den skulle förbättrat hastighet eller någonting alls
Erik M

Inlägg av Erik M »

_20160416_124139.JPG
Fjädrande byggplatta och nya vred (så det går vrida runt låsmuttrarna utan att fingrarna går sönder).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
freco

Inlägg av freco »

freco skrev:Jag håller på att montera ihop min K8400 och har nu kommit så långt att alla axlar är på plats.
Då blev det problem... När jag kör "vagnen" fram och tillbaka i Y-led så går den trögt när man kommer ca 6-8 cm från bakre ändläget. Man ser också att remmen till X "slappar" lite mer när vagnen skjuts längst bak i Y-led. Tyder på att Y-axlarna inte är helt parallella. När jag skjuter ut axlarna lite på baksidan och mäter avståndet så är det 302mm mellan dom (dvs 310mm c-c). När jag mäter på framsidan är det bara 301mm emellan (309mm cc). Det skiljer alltså en hel millimeter!!! Detta är ju helt oacceptabelt. Och här finns ju ingen möjlighet att justera avståndet eftersom kullagren ligger fast i färdiga hål i fram- och bakpanelen.

Någon här som har stött på liknande problem?
Någon som har mätt upp avstånden mellan axlarna på fram och bakpanel?

Jag kan inte se annat än att en av panelerna är felaktiga. Innan jag går tillbaka till Kjell&Co så tänkte jag bara kolla här om detta är ett känt fel. Hoppas Vertex kan förse mig med en korrekt panel, annars blir det väl till att bygga om själv... :-(

Dessutom är två av 8mm axlarna till X/Y krokiga. Den ena bara lite grann, men den andra minst 0,5mm mitt på (jag har inte lyckats rigga upp micrometer för att mäta exakt, men det syns tydligt med blotta ögat!) vilket borde vara helt oacceptabelt med tanke på hur viktigt det är med avstånd mellan extruder och platta.

:evil: :evil: :evil:
Nu måste jag ta tag i bygget igen och få min K8400 färdig! :evil:
Har byggt ihop allt, men den går inte att köra med den för det går för trögt i bakersta läget (stegmotorn orkar inte).
Har pratat med Kjell&Co och dom vill att jag kommer in med främre och bakre panelen. Den främre är ju relativt enkel att demontera men den bakre är tristare med Z-axel, kablage mm.

Jag har mätt upp avståndet mellan axlarna som sitter lagrade i den främre panelen och får återigen c-c 309mm. Baktill är det 310mm. Så nu undrar jag om någon här som har en K8400 skulle vilja göra sig besväret och mäta c-c avståndet mellan axlarna på den främre panelen??? Skulle vara väldigt värdefullt för mig för att kunna se var felet ligger.

Om man konstruerar en maskin så känns det konstigt att välja c-c 309mm (och inte 310mm), varför jag hoppas det är just den främre panelen, som är lätt att byta ut, som är felaktig.

Tackar på förhand!
Spazze

Inlägg av Spazze »

309mm på främre panelen på min skrivare också.
freco

Inlägg av freco »

Aj då... :cry:
Tack för att du kollade!
Skriv svar