Min hembyggda formspruta (injection molding)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hyperion

Min hembyggda formspruta (injection molding)

Inlägg av hyperion »

Tänkte att det inte är så många som tittar in på min samlingstråd under projekt här på forumet så jag gör en tråd här om formsprutan jag byggt.

Bäst beskrivning finns i videon jag gjort som finns att se här: VIDEO

Jag har gjort konstruktionen från ide till färdig maskin. Beställde plåtbitarna från Stockholm Vattenskärning.

Har ni frågor så fråga på, bara roligt om det engagerar någon.

Här är några bilder:
IMG_20160327_163122.jpg
IMG_20160331_130349.jpg
IMG_20160305_110034.jpg
IMG_20160306_132829.jpg
IMG_20160308_114326.jpg
IMG_20160309_182316.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE

Re: Min hembyggda formspruta (injection molding)

Inlägg av PatrickOhlson »

Snyggt! :bravo:

Ligger på min TODO också;)

//Patrick
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tackar!

Ja har du tänkt bygga något liknande så kan jag tipsa om att använda en övre tryckluftscylinder med mycket större diameter än jag gjorde. Hade jag gjort en till hade jag skaffat en som var på minst 200mm i diameter. Det krävs mycket kraft för att få plasten att fylla ut snabbt nog och samtidigt ha så tunna ingöt som möjligt. Beror iofs mycket på hur delen som sprutas är utformad också, vilket tryck som behövs. Jag hade inget att gå efter så jag räknade lite och uppskattade/hoppades på resten :)
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Eftersom jag jobbade med just formsprutning runt -90 blir jag lite nyfiken.
Det ser inte ut som du har mer än ett element. Stämmer det?
Hur reglerar du temperaturen på (plast?)materialet?
Hur har du löst materialpåfyllning?
Vad gjuter du?

På min tid sprutades materialet in i formrummet med hjälp av en skruv. På ett liknande sätt som en köttkvarn fungerar. Jag antar den funktionen skulle ge större kraft, men att det skulle krävas mer värme för att hålla materialet "flytande".
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Det stämmer att jag endast har ett element. Nedersta delen av munstycket har ett hål på 1,5 mm i diameter. Längden på den smala delen kommer jag inte ihåg just nu men den är ganska lång för att få plasten att ha en jämn temperatur och jämn blandning (homogen blandning).

Temperaturen regleras med PID kontrollern och den läser av temperaturen via ett termoelement (thermocouple) som är monterad så nära spetsen på munstycket som möjligt, i ett gängat hål in mot mitten av munstycket.

Jag har inte löst materialpåfyllningen än men har en plan för vad jag ska göra.
Vad jag gjuter kan jag tyvärr inte avslöja än :)

Detta sätt att formspruta var om jag förstått det rätt, det sätt man gjorde på från början. Men det var länge sedan man gick över till skruv. Men inte nog med att en sådan skruv och cylinder kostar vansinnigt mycket, de kräver dessutom oftast hydraulik och mer komplicerad styrning (vad jag förstått)
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Det kan knappast vara någon glasfiber i plasten eftersom du får det att fungera. Jag har tittat på filmen, men körde utan ljud. Kanske du nämner vad du använder. Min gissning är att du gör små, lite mjuka detaljer. Eftersom du inte verkar ha någon kylning på formverktyget.
RadarEnt

Inlägg av RadarEnt »

Jag försöker minnas hur formsprutorna jag jobbade med fungerade. Det var nog så att skruven bara matade fram rätt mängd granulat till ett utrymme där det värmdes upp. Sen var det nog en hydraulisk kolv som tryckte in materialet till formen.
En del gjutdetaljer fick även en liten extra knuff med material på slutet, efter någon sekunds uppehåll.
Det var ett evigt pillande med att ställa in rätt värme på elementen, insprutningshastighet, tryck osv. Om man använde granulat från en säck som stått öppnad några veckor gällde inte de inställningar man hade förra gången man körde samma detalj.
Jag gjorde nog någon miljon luftfilter till röj- och motorsågar under de år jag jobbade där. Både veckade och mer plana filter av olika form och storlekar. Plus en massa andra detaljer.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Det stämmer att jag inte kör någon glasfiber i plasten. Då skulle nog munstycket och formverktyget slitas ut väldigt snabbt då båda är gjorda i aluminium.
Att formverktyget är gjort i aluminium gör också att man klarar sig bra utan kylning. Jag fyller de 13 små kaviteterna, skruvar isär formverktyget för att tömma det. Det är en overmolding jag gör så det tar lite tid att "ladda" formverktyget vilket ger det tid att svalna av mellan cyklerna.

Detta är inte någon produktionsanläggning utan för att göra små prototypserier.

En "riktig" formspruta med skruv matar inte bara fram pellets med skruven utan skruven trycker även ut pellets mot cylinderväggen och friktionsvärmen smälter och blandar plasten innan den når det hålrum du nämner, längst fram. Där sitter det normalt bandvärmare som håller plasten flytande. Sen trycks skruven fram och sprutar in plasten i verktyget.

Jag är lite osäker på vilken typ av plastpellets jag har för jag fick det av en som själv inte visste riktigt vad det var. Men troligtvis är det någon PE eller PP plast har jag fått höra (om jag kommer ihåg rätt nu :) )
dahlman

Inlägg av dahlman »

Ser bra ut! Har du gjutit något som inte är hemligt så att man kan få se resultatet ? :)

.
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Vad är det för slag och diameter på den övre cylindern? :)
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Dahlman> Tack! Tyvärr har jag inte gjutit något annat då detta är mitt första formverktyg. Jag tror dock att jag kommer kunna presentera produkten snart. Hoppas det iaf :)

3uba296> Den övre cylindern är 50mm i diameter och har 200mm slag.
Användarvisningsbild
cypher

Inlägg av cypher »

En teknik som är ganska intressant är ultraljudassisterad formsprutning. Framförallt till små ämnen.

Man värmer upp ett plastpellet med ett ultraljudshorn och injecerar det direkt i en form.

Plasten hålls uppvärmd mycket kortare tid än i en snäcka.

http://swissplastics-cluster.ch/fileadm ... RA_web.pdf
freco

Inlägg av freco »

Snyggt bygge du har gjort! Ser välbyggt och prydligt ut. Har länge funderat på nåt liknande själv, men då med hydraulik. Man kanske kan offra en gammal vedklyv... :lol:

Hur har du gjort formverktyget? Behöver du släppa ut luft nånstans eller löser det sig självt?
Som sagt, ett fint bygge!
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tackar tackar.

Jag valde att köra pneumatiskt för att jag tyckte det var lättare och renare :)
Formverktyget har jag fått tillverkat via en kontakt som jobbar med sånt. Jag har inte dom resurserna att tillverka egna verktyg. Han såg till att fixa avluftning. Om jag förstod det rätt så räcker det med en väldigt tunn glipa för att luft lätt ska kunna passera men plast behöver mycket större passage för att komma igenom.

Tack igen!
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Så fränt har funderat på o bygga en injetion moulder med.

En "tanke" bara. o kanske e jätte korkat.. Men ett borttagbart anhåll på baksidan av arbetsplattformen, och en "ball detent" precis i linje med munstycket.

Så kan du enkelt borra små "indexerings" punkter på undersiden av din form o linjera upp den med munstycket utan o behöva lyfta o ha dig, du får en taktil feedback när den hoppar i nästa index bara. =)

Ja o då kan du cycla den på tid med en knapp ist för två vippbrytare. =)
Skriv svar