ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Henry »

För småplock som jag måste ha nyss så kör jag fortfarande med ELFA och kommer så att göra i framtiden med och att en smd 0603 resistor kommer i en enskild låda skiter jag i för jag får ju grejerna. :) Allt annat köps från i första hand inom EU i andra hand Asien allt baserat på pris och frakttid.

Nu pratar jag för hobby annars är det förstås andra ställen men ELFA kan absolut slinka med där ändå.
Olle61

Inlägg av Olle61 »

RS skickar ofta i flera kollin, men det beror väl på att de har lager på flera ställen. Hur är det med ELFA Distrilec har de allt på samma ställe?
Jag beställde nyligen från ELFA och det gick utan problem. De har sänkt ordersumman för att få fri frakt rejält, till 600 ex moms. Tidigare var det väl 3500?
Dessutom verkar de sänkt vissa priser ganska mycket.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har en faktura från 11/4 på ca 3400 men där fick jag betala frakt, har hört talas om att frifraktgränsen skulle vara sänkt men icke.
Nu betalad jag bara 39 spänn för frakten men fick paketen fraktade fram och tillbaka många gånger och till slut hemkörda trots de skulle till utlämningsställe.

Elfa ÄR fantastiskt med DHL är snäppet högre.

Protte
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

När jag beställde från ELFA för några dagar sedan upptäckte jag att jag alltid betalade frakt oavsett belopp så fort jag loggade in på mitt eget kundnummer, men innan jag loggade in hade jag fri frakt när summan översteg 600kr (som det angetts på hemsidan). Ringde ELFA och frågade varför det var så, då lade dom in min order manuellt så jag slapp frakten och sedan verkar dom ha rättat till det så fraktfritt gällde mitt konto också.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Teknikern skrev:
Glenn skrev:svaret var att deras avtal sa att det bara fanns ett visst antal standardlådor dom kunde skicka, och det där var den minsta.
Avtal kan skrivas om, leverantörer av förpackningsemballage i alla former och färger samt distributionsföretag är ju ingen bristvara så jag ser liksom inte problemet. Det är väl bara att ställa leverantörerna mot varann och diktera vad som gäller och den som lever upp till kravet och lägst pris får köra. Lös problemet, typ.
Var finns incitamentet att ändra om det är billigare med enhetslådor ?
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

lillahuset skrev:Jo men jag menade att beställa från flera företag i Kina och få sampackat. Jag bara drog till med RS och Farnell som exempel.
Gick bra eftersom dom ligger vägg i vägg mer eller mindre, snacka om samarbete där bara viljan finns. :tumupp:

Glenn: Incitament är något som kunderna skapar när inte viljan finns hos företagen. Bästa incitamentet är kritik och ett sinande pengaflöde om dom inte lyssnar och är lyhörda.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Visst, men det är nog ytterst få kunder som klagar..
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Ja, vi är väl mest Svenskar som knyter näven i byxfickan, svär bak vebon och så är allt som vanligt igen. ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Det tar emot att klaga men jag skulle vilja lyfta fram en sak som irriterar mig:

Djupet i produkterna är för dåligt (speciellt kondensatorer finns ej i hela serier, antal olika potentiometervärden är också många gånger alltför sparsamt).

Detta är lite irriterande för att som amatörkonstruktör tar jag ett E12-värde ur huvet när jag designar, många gånger med en viss typ av kondensator i åtanke, och när det värdet inte finns ja då blir man besviken.

Jag kan ta 65-690-24 som exempel, dessa keramiska kondensatorer finns från 2,2pF till 10nF, allihop i "nästan" E12 vilket är extra tråkigt om man vill göra sig ett sortiment av samma spann (jag kommer nog att göra det ändå men jag får då ta hjälp av annan leverantör för att få serien komplett).

Knepigt att det ska behöva vara såhär (jag fick emellertid veta av teknisk support idag att det troligtvis kommer bli bättre).

Inget stort problem det här, men lite irriterande.

MVH/Roger
PS
Jag misstänker dock att typ 80% av er inte ser detta så tydligt som jag för jag har en förkärlek för papperskatalogen (som det förresten kommer en ny av i September fick jag precis veta) :)

Jag tycker personligen det är viktigare med djup än bredd.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

I min ungdom var E6 "norm" för kondensatorer.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

100n,10n,1n,100p och 10p klarat jag i princip, blir väl E1 serien :p
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

lillahuset skrev:I min ungdom var E6 "norm" för kondensatorer.
Helt rätt, men om inte ens E6 är komplett, då?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

E3? :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Micke_s skrev:100n,10n,1n,100p och 10p klarat jag i princip, blir väl E1 serien :p
:D

Jag menar mest att om man nu ska ha ett gäng värden så får det väl för bövelen följa nån E-serie i alla fall, eller?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

lillahuset skrev:E3? :D
:D
Skriv svar