Fästa kretskort utan skruvhål?
Fästa kretskort utan skruvhål?
Har en del färdiga kretskort som jag behöver fästa på en plastskiva. Flera saknar monteringshål. Hur brukar ni göra?
Vill gärna att det sitter kvar men att det går att ta loss om man behöver byta. Tänkte först borra hål och använda tunna buntband men det finns kanske något smidigare sätt?
Vill gärna att det sitter kvar men att det går att ta loss om man behöver byta. Tänkte först borra hål och använda tunna buntband men det finns kanske något smidigare sätt?
Re: Fästa kretskort utan skruvhål?
Beror väl på vad det ska vara till och hur stora korten är.....
Smältlim, tejp, kardborreband, gummiband, limma fast gängade distanser på kortet, fasten för DIN-skena eller kortskenor för europarack. Är det enklare dubbelsiga kort så kansle det går att hitta ett par stallen där det går att borra ett hål för M2-M3 skruv.
Smältlim, tejp, kardborreband, gummiband, limma fast gängade distanser på kortet, fasten för DIN-skena eller kortskenor för europarack. Är det enklare dubbelsiga kort så kansle det går att hitta ett par stallen där det går att borra ett hål för M2-M3 skruv.
Skruvar vid sidan om, med brickor över & under kortet eller slits i massivt material x 2.
En annan sak som man behöver ta med i beräkningen är ju om man ska hantera 230VAC, då är det ju extra viktigt att kortet är förankrat ordentligt (av uppenbara skäl). Metoden med brickor i kanterna på kortet är duger sannolikt till detta. Kommer det hela att vara hyggligt stilla eller är det prylar som ska flyttas mycket så är ju en robustare lösningar att föredra.
Det går ju att t.ex. skruva fast plastlister med spår för kortet. Behöver inte vara längs kortets hela längd heller utan man kan ha fyra klotsar typ.
Korten måste ju vara tillverkade för nån viss typ av montering (eller är det hemmagjorda kort där du glömt bort att tänka på hur de ska monteras?). Saknar de skruvhål så är de väl antingen tänkta att sitta i spår eller hållas fast mha kontaktdon.
Korten måste ju vara tillverkade för nån viss typ av montering (eller är det hemmagjorda kort där du glömt bort att tänka på hur de ska monteras?). Saknar de skruvhål så är de väl antingen tänkta att sitta i spår eller hållas fast mha kontaktdon.
Det är små färdiga kort där det inte finns plats för någonting mer.
Vissa är 2x3 cm, något lite större, så ganska små grejer. Ingen nätdel (230v) kommer att förekomma inne i lådan eller i samband med kretskorten.
Skruvar som håller fast på sidorna med brickor kan nog fungera. Det måste sitta ordentligt då lådan kommer att bäras runt (boombox).
Litar inte riktigt på smältlim då det tycks ha en tendens att lossa. Dessa lister ni pratar om, var hittar jag sådana?
Tack för bra svar!
Vissa är 2x3 cm, något lite större, så ganska små grejer. Ingen nätdel (230v) kommer att förekomma inne i lådan eller i samband med kretskorten.
Skruvar som håller fast på sidorna med brickor kan nog fungera. Det måste sitta ordentligt då lådan kommer att bäras runt (boombox).
Litar inte riktigt på smältlim då det tycks ha en tendens att lossa. Dessa lister ni pratar om, var hittar jag sådana?
Tack för bra svar!
-
En del vanliga µC-kort (Arduino-varianter, Teensy etc.) har hål för pinnar ordnade så att de kan sitta i socklar eller lödas i prototypkort - och dessa skulle kunna kan vara lättare att sätta fast.
Det är också vanligt att man stänger in kortet i en låda med små väggar runt kortet. Jag har sett färdiga men vet inte var man kan hitta dem.
Jag vet inte om skenor i elektronikvärlden men liten U-profil av mässing eller plast finns ofta i bättre butiker som säljer material för modellbygge. I Stockholm borde de finnas på Wentzells, M.J.Hobby, Material-butiken och Slöjddetaljer. Plastlisterna brukar vara rätt dyra däremot.
Min första tanke var annars dubbelhäftande skumtejp.
Det är också vanligt att man stänger in kortet i en låda med små väggar runt kortet. Jag har sett färdiga men vet inte var man kan hitta dem.
Jag vet inte om skenor i elektronikvärlden men liten U-profil av mässing eller plast finns ofta i bättre butiker som säljer material för modellbygge. I Stockholm borde de finnas på Wentzells, M.J.Hobby, Material-butiken och Slöjddetaljer. Plastlisterna brukar vara rätt dyra däremot.
Min första tanke var annars dubbelhäftande skumtejp.
Det här är en snygg lösning:
https://www.adafruit.com/product/1116
https://www.adafruit.com/product/1116
- Berrabongo
Sök på (PCB edge standoff) så hittar du flera smarta lösningar.