marcushofflander skrev:TomasL skrev:Du hittar alla funktioner i databladen för resp processor, nått annat finns det inte.
Jag är sjukt förvånad att PIC, som är fruktansvärt stort, inte har dessa genvägar. Om man kollar på hemsidan jag länkade i startinlägget så verkar det ju som alla andra som har med programmeringsspråk att göra har anammat detta, Arduino och Basic Stamp och många andra system har det också. Hur kan det komma sig att PIC inte har det? Visst det finns många forum som svarar på allt inom PIC, men inget som samlar all kunskap. Databladen svarar säkert på allt, men de är skrivna för folk som vet vad det står, de är inte skrivna för att nybörjare ska lära sig något.
Det du får tänka på är att det är två olika spår, ett industriellt spår och ett hobbyistspår.
I industrispåret hittar du grundbyggstenarna såsom PIC med tillhörande datablad, dessa tillverkares marknad är först och främst företag
som bygger produkter där processorn ingår och där de som arbetar med dessa processorer förutsätts ha en stor vana av elektronikkonstruktion och att använda datablad.
(mycket i elektroniken värld handlar ju om att läsa och tolka datablad).
Det finns liksom inget riktigt skäl för tillverkarna att tillverka en nybörjarmanual eftersom kunderna redan kan miljön och istället har
andra mycket mer specifika frågeställningar som exempelvis rör de elektriska interfacen, timing osv..
Sen, i hobbyistspåret hittar du exempelvis Arduino med sin förenklade programmeringsmodell och ett stort community.
Det här communitiet består (nu generaliserar jag grovt) till 99% av människor som kan högnivåutveckling men väldigt lite micropressorteknik eller elektronik överhuvudtaget.
Men, de har ändå idéer men har dock inte kunnat realisera dem förrän nu genom enkelt programmerbara utvecklingskort som inte kräver stora kostsamma utvecklingsmiljöer, olika snap-in interfaces och en massa människor som hjälper varandra genom att dela kod och kopplingsscheman.
Men, visst, jag kan hålla med dig, för de som inte växt upp i assemblergenerationen så blir det en ganska hög inlärningströskel.