Hjälp. Vatten i datorn. "HALVLÖST"
- SeniorLemuren
Hjälp. Vatten i datorn. "HALVLÖST"
Har en kompis som vill ha hjälp med en MacBook Air. Han råkade välta ett dricksglas med vatten i datorn. Det var rent dricksvatten och det hamnade i vänstra halvan av tangentbordet.
Den vändes uppochner en stund. När man sedan slog på den så funkade den ett litet tag och lade sedan av. Jag har öppnat den och den ser torr och fin ut. Inga märkbara tecken på att det hänt något på kretskortet. Jag misstänker att vatten med hjälp av kapillärkraften har trängt in under tangenterna i tangentbordet. För att komma åt tangentbordet så krävs det att man plockar isär hela datorn och det är en hel del finlir med alla små kablar och kretskort.
Kan det räcka att låta den stå öppnad (bakstycket bortplockat) en ett antal dagar för att eventuellt vatten/fukt skall försvinna eller måste jag skruva isär den och försöka öppna tangentbordet och göra rent från ev. fukt.
Den vändes uppochner en stund. När man sedan slog på den så funkade den ett litet tag och lade sedan av. Jag har öppnat den och den ser torr och fin ut. Inga märkbara tecken på att det hänt något på kretskortet. Jag misstänker att vatten med hjälp av kapillärkraften har trängt in under tangenterna i tangentbordet. För att komma åt tangentbordet så krävs det att man plockar isär hela datorn och det är en hel del finlir med alla små kablar och kretskort.
Kan det räcka att låta den stå öppnad (bakstycket bortplockat) en ett antal dagar för att eventuellt vatten/fukt skall försvinna eller måste jag skruva isär den och försöka öppna tangentbordet och göra rent från ev. fukt.
Senast redigerad av SeniorLemuren 24 april 2016, 13:29:50, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hjälp. Vatten i datorn.
det absolut viktigaste med vatten i elektronik är att göra apparaten strömlös DIREKT!
sen kan man i lugn och ro sätta den på tork i några dagar på ett varmt ställ, typ cupévärmare/pannrum/element...
har man den igång med vatten i blir de oåterkalleligt förstörda...för det bildas oxidbryggor som kortsluter och sen oftast då bränner elektroniken...
sen kan man i lugn och ro sätta den på tork i några dagar på ett varmt ställ, typ cupévärmare/pannrum/element...
har man den igång med vatten i blir de oåterkalleligt förstörda...för det bildas oxidbryggor som kortsluter och sen oftast då bränner elektroniken...
Skulle gissa att han var för ivrig med att starta den, tyvärr.. Man måste, som svanted säger, se till att göra maskinen strömlös och sen låta den torka ut ORDENTLIGT tills den är helt torr innan man startar den igen.
Ja det gäller att göra strömlöst så snabbt de går, tyvärr är detta svårt på en MacBook då batteri sitter innuti
Jag tappa själv en halv mugg kaffe i en HP NX-serie en gång. Snabbt upp och ner och ur med batteri. Körde tangentbordet under vatten efteråt. Allt fungera efteråt otroligt nog.

Jag tappa själv en halv mugg kaffe i en HP NX-serie en gång. Snabbt upp och ner och ur med batteri. Körde tangentbordet under vatten efteråt. Allt fungera efteråt otroligt nog.
Du kan ju även kolla in linus tech tips där han blötlägger en dell xps ultrabook och macbook air, eller va det en mac pro ?
- SeniorLemuren
Så där. Nu har datorn vaknat till liv. Tyvärr så funkar inte backlight så jag får logga in men ficklampans hjälp, men allt förutom backlight verkar funka. Kollar man på Google så kan det vara säkringen eller drivkretsen som lämnat in.
Tyvärr krävs det ett stereomikroskop för att kunna pilla med de miniatyrkretsarna så nu får det bli en auktoriserad Apple-service som får fixa resten. Nu kan dom inte hitta på en massa andra fel utan bara inrikta sig på backlight. Jag önskar mig ett riktigt bra mikroskop för att kunna ta hand om dylika fel i framtiden.
Tyvärr krävs det ett stereomikroskop för att kunna pilla med de miniatyrkretsarna så nu får det bli en auktoriserad Apple-service som får fixa resten. Nu kan dom inte hitta på en massa andra fel utan bara inrikta sig på backlight. Jag önskar mig ett riktigt bra mikroskop för att kunna ta hand om dylika fel i framtiden.

Re: Hjälp. Vatten i datorn. "HALVLÖST"
Auktoriserad appleservice löder knappast. Du får ett helt nytt drivkort som bara pluggas in.
Sitter det integrerat på moderkortet så byts hela vilket bör kosta minst 5k.
Sitter det integrerat på moderkortet så byts hela vilket bör kosta minst 5k.
Eller så köper man en utbytes skärm inkl gångjärn och allt på ebay for nån tusing och byter själv.
På LED belysta skärmar så sitter backlightinvertern alltid integrerat på samma kort som row/column drivkretsarna sitter på längs med nederkanten på panelen, alternativt på ett eget kort i ena hörnet av panelen, den sitter aldrig på moderkortet.
På LED belysta skärmar så sitter backlightinvertern alltid integrerat på samma kort som row/column drivkretsarna sitter på längs med nederkanten på panelen, alternativt på ett eget kort i ena hörnet av panelen, den sitter aldrig på moderkortet.
Om backlighten slutat fungera efter att man hällt vatten på moderkortet så känns det ju troligt att den del av moderkortet som styr backlight har gått sönder.
Möjligen kan det vara backlighten själv som gått pga spänning på fel ingångar, men det kan ju fortfarande finnas kvar om moderkortet är fuktskadat.
Möjligen kan det vara backlighten själv som gått pga spänning på fel ingångar, men det kan ju fortfarande finnas kvar om moderkortet är fuktskadat.
backlighten är väldigt hög spänning, såna ogillar vatten än värre....
att reparera en vattenskadad dator brukar bli dyrt.
att reparera en vattenskadad dator brukar bli dyrt.
- SeniorLemuren
Aj då. Styrningen ligger på moderkortet precis där vattnet hade hamnat. Jag kunde se lite grönt runt säkringen mellan säkring och jordplan. Rentvättnning med elektronikrengörnig hjälpe inte. det är ju skit om det "bara" är säkringen som gått. Med ett ordentligt mikroskop kunde man löda dit en ny.
Men det är väl samma med det som det var med ett motorkontrollkort till en Volvodumper. Man hade försökt boosta igång motorn med ett svetsaggregat, det var inte så lyckat. Volvo lagade inga kort, det var ett nytt som gällde, kostade 40 tusen spänn. Den säkringen var så stor att jag klarade att löda dit en ny och kortet fungerade otroligt nog sedan. Jag fick rätt bra betalt för 10 minuters arbete kan jag säga.
Men det är väl samma med det som det var med ett motorkontrollkort till en Volvodumper. Man hade försökt boosta igång motorn med ett svetsaggregat, det var inte så lyckat. Volvo lagade inga kort, det var ett nytt som gällde, kostade 40 tusen spänn. Den säkringen var så stor att jag klarade att löda dit en ny och kortet fungerade otroligt nog sedan. Jag fick rätt bra betalt för 10 minuters arbete kan jag säga.

- SeniorLemuren
Någon som har förslag på något bra och "billigt" datormikroskop för att kunna löda de små komponent som förekommer på ytmonterade kort i t.ex. modernare laptop o.d.
Edit: Jag hittade denna typ på ebay. Är det bara skräp, har någon testat liknande?
Edit: Jag hittade denna typ på ebay. Är det bara skräp, har någon testat liknande?
Jag har något liknande detta, helt OK för priset, jag tror jag betalade 300:--. Stativet är mindre bra , svårt att komma till med verktyg (lödpenna). Kjell har något liknande: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... kop-p50745, du kanske kan be att få testa hur det funkar.
Ett alternativ är en "mössa" med förstoring 5-10 ggr som förr fanns på Biltema, funkar OK om man inte ska löda mindre än 0603.
Ett alternativ är en "mössa" med förstoring 5-10 ggr som förr fanns på Biltema, funkar OK om man inte ska löda mindre än 0603.
Har man en vanlig webbkamera så brukar det gå att justera fokus så det blir som ett mickroskåp. Man får justera på linsen så det blir närbild på kort avstånd. Kan ju vara en grej