3 fasmotor problem
3 fasmotor problem
Hej! har lite problem men en trefasmotor, då thermistorrelät löser ut och jag har kontakt mellan jord och samtliga motorplintar när jag mäter med summern, vad jag kan förstå här är väll att motorn är paj? Har mätt upp kopplingspunkterna till följande värde då jag inte är helt hundra, inkommande faser på motorn har dessa punkter och är kopplade enligt part winding. Någon som är duktig på trefas och kanske kan förklar vart och hur man försår vart problemet sitter? Ganska stor motor på cirka 70hk.
1u1 - 1v1 - 1w1 samt 2u1 - 2v1 - 2w1
mellan 1u1 och 2u1 = 1.1 Ohm
mellan 1v1 och 2v1 = 9.4 Ohm
mellan 1w1 och 2w1 = 151 Ohm
även mätt upp mellan dem olika motorplintarna på respektive sida
mellan (1u1 ( 8.3 Ohm ) 1v1 ( 158 Ohm ) 1w1) samt 151 Ohm mellan 1u1 och 1w1
mellan (2u1 ( 2.5 Ohm ) 2v1 ( 2.2 Ohm ) 2w2) samt 0.9 Ohm mellan 2u1 och 2w1
1u1 - 1v1 - 1w1 samt 2u1 - 2v1 - 2w1
mellan 1u1 och 2u1 = 1.1 Ohm
mellan 1v1 och 2v1 = 9.4 Ohm
mellan 1w1 och 2w1 = 151 Ohm
även mätt upp mellan dem olika motorplintarna på respektive sida
mellan (1u1 ( 8.3 Ohm ) 1v1 ( 158 Ohm ) 1w1) samt 151 Ohm mellan 1u1 och 1w1
mellan (2u1 ( 2.5 Ohm ) 2v1 ( 2.2 Ohm ) 2w2) samt 0.9 Ohm mellan 2u1 och 2w1
Re: 3 fasmotor problem
Om du har kontakt mellan jord och alla faser har nog motorn brunnit eller blivit vattenfylld?
Antar att du mäter på plintarna med motorkabeln frånkopplad, annars kan det även vara kabelfel?
Antar att du mäter på plintarna med motorkabeln frånkopplad, annars kan det även vara kabelfel?
Re: 3 fasmotor problem
Jo exakt det det är på plintarna med med kablarna bortkopplade från motorn.
Re: 3 fasmotor problem
Meningslöst att försöka mäta resitansen på en motor, du behöver en motortestare för detta.
Dels måste du isolationsmäta mellan motorns lindningar och dels isolationsmäta mellan alla lindningar och jord.
Därefter impedansmäter du samtliga lindningar.
Om det är en PW-motor, så består den i princip av två motorer, vilka kan vara lika stora eller olika stora, och då jämför man lindningsimpedanserna inom resp motor.
Dels måste du isolationsmäta mellan motorns lindningar och dels isolationsmäta mellan alla lindningar och jord.
Därefter impedansmäter du samtliga lindningar.
Om det är en PW-motor, så består den i princip av två motorer, vilka kan vara lika stora eller olika stora, och då jämför man lindningsimpedanserna inom resp motor.
Re: 3 fasmotor problem
Så här ligger lindningarna i en motor
Det skall inte vara kontakt mellan lindningarna eller mot jord.
En lindning kan vara under 1 ohm om den är ok.
Dina värden verkar tokFEL.
Det skall inte vara kontakt mellan lindningarna eller mot jord.
En lindning kan vara under 1 ohm om den är ok.
Dina värden verkar tokFEL.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 3 fasmotor problem
Inte nödvändigtvis, är det en PW-motor, så brukar det inte gå att koppla om mellan Y och D utan de är i regel fast kopplade till antingen Y elled D.peo007 skrev:Så här ligger lindningarna i en motor.
Då kopplar man resp matningar till de 2 uppsättningarna av anslutningarna.
Det är viktigt att man har rätt startutrustning för en PW motor, annars eldar man upp den snabbt.
Re: 3 fasmotor problem
PW-Motor
Vid start drar man startkontaktorn, och efter en liten stund, 0,5s till 5s (berooende på motortyp) så dras driftskontaktorn, och bägge lindningar används vid drift.
ochPart Winding. This method used only a portion (usually one-half, but sometimes two-thirds) of the motor winding, increasing the impedance seen by the power system. It is to be used only for voltage recovery, and must not be left on the start connection for more than 2 to 3 seconds. The motor is not expected to accelerate on the start connection, and may not even turn.
Ett av det vanligaste sättet att starta större motorer i dag (i alla fall när det gäller kylkompressorer) om man inte har omformare eller mjukstartare.Starting current is 60-75% of normal, depending on the specific winding connection. Starting torque is very low (may not even turn the shaft). Winding heating is very high on start connection. - See more at: http://www.usmotors.com/TechDocs/ProFac ... viR2a.dpuf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.