hobby motorer bränner säkringen i nätaggregatet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielbeck1984

hobby motorer bränner säkringen i nätaggregatet?

Inlägg av danielbeck1984 »

har testat två olika motorer till mitt nätaggregatet & när dom går upp en del i varv så går säkringen sönder är en 2A trög säkring.

vill använda denna motorn till att vattna växter så testar en del med mitt nätaggregatet för stunden.
den funkar rätt bra tills vattnet börjar ta slut då ökar varven & så går säkringen.

är det så att man måste ha något krets som gör att man inte bränner säkringen har försökt googla men inte skrivit rätt sökord tror jag för mitt problem?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoPa

Re: hobby motorer bränner säkringen i nätaggregatet?

Inlägg av RoPa »

Säkringar brinner av för hög ström för att skydda något, i ditt fall nätäggregatet.
Motorn drar den ström som den behöver för sin last.
Du måste ha ett aggregat som tål att levererar tillräckligt med ström och därmed är avsäkrad så säkringen inte brinner av normal last.
Det finns ingen krets som skyddar mot att säkringar brinner förutom en annan säkring så att säga.

Vilken märkeffekt är det på den motor du ska använda? Vilken spänning är den gjord för och vilken spänning matar du den med?
Förmodar att det är en borstad DC motor (ser så ut). Vad menar du med fungerar rätt bra? Fungerar eller inte?

Om motorn tenderar att dra mer ström utan last (inget vatten att pumpa) och du vill skydda dig mot det kan du koppla motorn efter en strömgenerator men ärligt talat har jag aldrig hört om att det skulle behövas :humm:

Prova annars att driva motorn på en lägre spänning.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

En vanlig DC-motor drar väl mindre ström när den varvar upp vid lägre last pga mot-EMKn? Eller har jag missat något?
danielbeck1984

hitta modellnumret nu på den här var inte så tydligt på den är en RS-360SH.

har använt mig av 5 volt till den tänkte använda den till arduino & då ha en relä som slår på motorn som drivs av en ipad laddare men får nog tänka om där om jag nu förstår denna bilden rätt att den kan ta 8,60 Amp så förstår jag att min säkring går.

--
"Vad menar du med fungerar rätt bra? Fungerar eller inte?"

den funkar så länge den pumpar vatten men så fort vattnet tog slut så gick säkringen
--
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det är nog en tillfällighet att den gick när vattnet tog slut.
Om du testar med mer vatten kommer nog säkringen att gå innan vattnet tar slut. Om det inte är så att du suger upp någon bottensats som täpper till.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den verkar ju dra 1,76 A vid "maximum efficiency", då kan man ju tänka sig att den vid lite sämre förhållanden kan dra strax över 2 A och då är det inte konstigt att säkringen går efter en stund.

Har du mätt hur mycket ström den drar?
danielbeck1984

har kollat lite snabbt har & det verkar som den drar 0.360 mA mer hela tiden men testade nu att lägga den på mitt 5 volts uttag på nät delen & då gick inte säkringen men om jag använder mig av att kunna vrida späningen & strömen så går säkringen & man hör mer på motorn att den varvar bara mer & mer.

testade att använda ett 3 volts batteri & det gick fint det att köra motorn på det med testa ca 3 dl vatten att pumpa till ett annat glas så & då varva den inte heller upp på det visset när vattnet tar slut i glaset.

får kolla mer tänkte jag på det imorgon kväll tänkte jag & se om jag kan förstå varför det inte funkar på den delen där man ställer in spänningen & strömmen
opampen

Inlägg av opampen »

Tänk på att alla el motorer har betydligt högre startström än när den är i drift. Start strömmen kan vara flera gånger än den nominella strömmen.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Har du dioder?
Prova isf med 3 eller 4 dioder (t ex 1N400x) i serie med motorn, så kan det nog fungera även med det klenare nätaggregatet.
Motstånd (storleksordning 5 Ohm) i serie kan också fungera, men ger en ojämnare gång.
Har du inte motstånd heller så kan en lång tunn ledningstråd fungera (storleksordning 50 meter 0.2 mm2).
danielbeck1984

nu har jag testat lite när jag kör på mitt labbaggregat& kan ändra spänningen & strömmen så gå säkringen så fort vattnet tar slut i glaset så börjar motorn att varva mer & mer & så ökar späningen gradvis med takten som motorn varvar mer & mer.

men sätter jag den på samma labbaggregat men på fast spänning +5 volt så går motorn som man har tänkt sig. den pumpar upp vatten & när det tar slut i glaset så varvar den lite grand bara knapt att det märks men säkringen håller. har testat med en Ipad laddare & ett 3 volts batteri & det funkar fint det med så det är något med det uttaget som man kan ställa in spänningen & strömmen på verkar det som

motorn drar ca 380mA hela tiden för mig när jag kollar på labbaggregat på både +5v fast spänning & när jag kan ställa in spänningen själv.

är ett labbaggregat som jag hitta på en secondhand affär för några år sedan men använt det väldigt lite är först nu när jag börja att leka med arduino som jag börjat använda det mer & fixat en plats att sitta på. är något som någon tidigare ägare har byggt på någon kurs som jag har kunnat utläsa på elschemat som följde med den.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

nu har jag testat lite när jag kör på mitt labbaggregat& kan ändra spänningen & strömmen så gå säkringen så fort vattnet tar slut i glaset så börjar motorn att varva mer & mer & så ökar späningen gradvis med takten som motorn varvar mer & mer.
Vrider du upp till mer än 7.2V på labbaggregatet?
I sådana fall är det ju inte konstigt att säkringen sticker.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Låter nästan som om det är fel på aggregatet.Vad är det för labbaggregat du har?
Gärna ett schema så blir det lättare.
danielbeck1984

Testade det. med +8v & +9v får samma sak där att det går bra tills vattnet tar slut & sen börjar den varva mer & mer & spänningen ökar på labbaggregat till ca 10,5 till 11v då drar jag bort sladden för att rädda säkringen mer börjat att lära mig höra när den bara varva mer & mer så.

finns inget riktigt namn på det men har elschemat ska skanna det & ladda upp det börjar misstänka oxå att det är fel på det & det var därför jag hitta det på secenhand
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad har du för spänning ut från aggregatet, obelastat?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Låter som att nätaggregatet ligger i strömgräns när du pumpar vatten, pumpen går tungt och tar så mycket ström den får från nätagget och spänningen blir så hög som den blir.

När vattnet tar slut går pumpen lättare, kräver mindre ström men eftersom den fortfarande vill ha mer än vad nätaggregatet ger så ligger den fortfarande i strömgräns, och man ser att spänningen ökar när motorvaravtalet ökar (man ser motorns/rotorn EMK-värde som spänning som i sin tur speglas av varvtalet (minus förluster förstås).

Uppenbarligen har du satt labbaggregatet till hög spänning eftersom spänningen höjer sig hela tiden och tex. inte stannar på 5 Volt (och motorn slutar att varav när dess EMK-spänning nått 5 Volt)

Hur har du ställt in labbaggregatet - dess spänning skall ställas in (tex. till 5 Volt) när du inte har motorn inkopplad. blir spänningen lägre när motorn kopplas in så innebär att labbaggregatat har gått in i strömgräns - du skall fortfarande inte röra spänningsratten i tro att det skulle ge mer ström - för det gör det inte.

Om du har ställt in rätt men spänningen höjer sig ändå (och du har inte rört spänningsratten) över inställd värde så kan det bero på att motorn ger så mycket störningar bakvägen att regleringen får tuppjuck och reglerar inte alls - kan då också förklarar varför säkringen ryker. I så fall är det väldigt enkel spänning/strömregler-krets i aggregatet utan några kvaliteer och var aggregatet billig inköp så finns förklaringen där[1]...

Prova då att sätta en större elektrolytkondensator (typ 100 µF) parallellt med typ 100 nF-konding (för att dämpa högre frekvenser) mellan labbaggregatets utgångsanslutningar till motorn och störningarna från motorn kortsluts genom dessa till en del och labbaggregatet kanske sköter sig igen.

[1] bra labbaggregat med välkontrollerad ström och spänning och med låg brus och ingen överlagrad HF eller brum i det (inte ens delar av µV-nivå), inte ger hyss för störningar som kommer bakvägen och klarar pulsade laster bra och inte dummar sig med överslängar spänning och strömmässigt vid av och påslag etc. - kostar kort sagt pengar att köpa...
Skriv svar