Jag använder en Raspberry Pi för att programmera en ATtiny85 vilket är väldigt smidigt. Jag har även en annan enhet som jag bitbangar SPI mot. Det är inga problem för raspberryn att programmera men när ATtiny får starta så är just den pinnen dämpad. Jag kör en klocka på den pinnen som bara får en höjd på ca 1.9 V, kopplar jag bort SCK från Raspberry får den korrekt 3.3 V.
Är det bara att Pi'n drar sin SCK låg inte lämnar den flytandes eller finns det andra tankar?
Raspberry pi dämpar SPI_SCK
Re: Raspberry pi dämpar SPI_SCK
Det är ju klart att om du kopplar två utgångar mot varandra och låter dom dra var sin väg kommer det att vara viljornas kamp.
Du kan montera ett motstånd mellan RasPi och SCK, kanske 4,7k. När den programmeras är SCK en ingång och bör då följa signalen från RasPi, när den sedan kör är det 4,7k mellan de två utgångar och den ska då kunde köra ganska fritt.
Du kan montera ett motstånd mellan RasPi och SCK, kanske 4,7k. När den programmeras är SCK en ingång och bör då följa signalen från RasPi, när den sedan kör är det 4,7k mellan de två utgångar och den ska då kunde köra ganska fritt.