förstört förstärkare med fel högtalare. hur laga?
-
förstört förstärkare med fel högtalare. hur laga?
Jag har sabbat min Dayton Audio 1240a 12 kanals förstärkare.
Har kopplat in högtalare på 1 ohm.
Har förstört 2 St dubbla utgångar.
Var ska jag börja felsöka?
Vilken komponent kan tagit skada?
Den var ny och kostade 8000 spänn!
Mycket tacksam för hjälp!
Har kopplat in högtalare på 1 ohm.
Har förstört 2 St dubbla utgångar.
Var ska jag börja felsöka?
Vilken komponent kan tagit skada?
Den var ny och kostade 8000 spänn!
Mycket tacksam för hjälp!
Senast redigerad av Henrikbergman86 13 april 2016, 23:56:47, redigerad totalt 2 gånger.
- lillahuset
- Gått bort
Re: förstört förstärkare med fel högtalare. hur laga?
Du kan väl "mörka" lite och prova med garantin. Men kan ju
också tycka att utgångarna ska vara kortslutningssäkra. Hur och
var används den? Och det ska väl vara "Audio" inte "Audi"...
http://www.daytonaudio.com/index.php/ma ... ifier.html
https://www.youtube.com/watch?v=srHTFfb1_AE
också tycka att utgångarna ska vara kortslutningssäkra. Hur och
var används den? Och det ska väl vara "Audio" inte "Audi"...
http://www.daytonaudio.com/index.php/ma ... ifier.html
https://www.youtube.com/watch?v=srHTFfb1_AE
-
Hej och tack för visat intresse. Stavfel är fixade;-)
Förstärkaren kostar 8000ny. Har dock fått tag i en ny begagnad. Så någon garanti är inte att prata om.
Till saken:
Förstärkaren ska driva 12st högtalare i mitt hus.
2st av dessa högtalare är ett felköp. Det var högtalare avsedda för tal. Dom hade flera utgångar. När jag testade förstärkaren var dom inkopplade på utgången som gav 1 ohm. Dom lät ingenting i början.
Jag flyttade dom till en annan kanal. Där blev det ljud. Ja de blev ljud ett tag. Sen dog den kanalen också.
Troligen har jag brännt något inne i förstärkaren.
Hur ska jag börja felsöka?
Har skruvat isär den lite grann. Men måste skruva bort fasansfullt mycket innan jag kan plocka ur kretskort och inspektera baksidan.
Därför jag frågar, vad kan ha gått sönder?
Vad behöver ni för info för att hjälpa mig?
Förstärkaren kostar 8000ny. Har dock fått tag i en ny begagnad. Så någon garanti är inte att prata om.
Till saken:
Förstärkaren ska driva 12st högtalare i mitt hus.
2st av dessa högtalare är ett felköp. Det var högtalare avsedda för tal. Dom hade flera utgångar. När jag testade förstärkaren var dom inkopplade på utgången som gav 1 ohm. Dom lät ingenting i början.
Jag flyttade dom till en annan kanal. Där blev det ljud. Ja de blev ljud ett tag. Sen dog den kanalen också.
Troligen har jag brännt något inne i förstärkaren.
Hur ska jag börja felsöka?
Har skruvat isär den lite grann. Men måste skruva bort fasansfullt mycket innan jag kan plocka ur kretskort och inspektera baksidan.
Därför jag frågar, vad kan ha gått sönder?
Vad behöver ni för info för att hjälpa mig?
Om det går att hitta ett schema så vore det i alla fall en fördel...
Läste manualen, och enligt den så är ju utgångarna kortslutningsskyddade - så de bör ju inte ha tagit skada av låg impedans.
Skicka ett mail till tillverkaren och be dem beskriva hur du ska felsöka/felavhjälpa.
Skicka ett mail till tillverkaren och be dem beskriva hur du ska felsöka/felavhjälpa.
-
Tack! Alla info är viktig!
Högtalarna som jag misstänker förstört förstärkaren är dessa:
http://audac.be/productInfo.aspx?pCD=CS55
Det fanns en sockerbit på högtalarna med 5 anslutningar.
-1,5w
-3w
-6w
-C
-8ohm
Har kopplat kablarna mellan C och 8ohm.
När jag möter med multimeter får jag bara 1ohm mellan C och 8ohm.
Det finns en svart kabel med en kabelsko, kopplar jag isär den så får jag 8 ohm mellan C och 8ohm.
Vad tror ni? Är dessa högtalare inte lämpliga för min förstärkare?
Jag är inte så insatt så tr tacksamt emot alla tips!
Högtalarna som jag misstänker förstört förstärkaren är dessa:
http://audac.be/productInfo.aspx?pCD=CS55
Det fanns en sockerbit på högtalarna med 5 anslutningar.
-1,5w
-3w
-6w
-C
-8ohm
Har kopplat kablarna mellan C och 8ohm.
När jag möter med multimeter får jag bara 1ohm mellan C och 8ohm.
Det finns en svart kabel med en kabelsko, kopplar jag isär den så får jag 8 ohm mellan C och 8ohm.
Vad tror ni? Är dessa högtalare inte lämpliga för min förstärkare?
Jag är inte så insatt så tr tacksamt emot alla tips!
Du har förmodligen kopplat rätt
Impedansen avser 'motståndet' vid växelström 20 - 20000 Hz - ej likström (det du mäter med multimeter)
Många, för att säga de flesta 4 Ohms och även 8 Ohm högtalare har låg impedans kring 1 - 4 Ohm för likström och det är helt normalt samt att impedansen är väldigt varierande beroende på frekvens - ofta brukar normimpedansen anges vid 1000 Hz
Du tittar förmodligen på helt fel ställe när det gäller tänkbar felorsak.
---
En något så när modern LF-slutsteg bör klara både ogynnsam last, kortslutning och ej ansluten högtalare utan konstigheter, antingen via inbyggda protection-kretsar som slår av, säkring i serie med utgång etc.
Det som kan elda upp slutsteg kvickt är självsvängning, men moderna slutsteg bör vara designade att det aldrig händer - är ovillkorligt stabil.
Om den är ovillkorligt stabil så brukar dessa inte gå sönder om man dra på signalen lite försiktigt och redan vid någon Watt uteffekt bör det vara ordentlig ljudnivå på högtalaren om du inte kör brödrost till högtalare, och så låg effektnivå som under 1 Watt bränner inte slutsteg även om högtalaren skulle vara mycket fel i impedans.
Det som jag kan tänka mig som kan bränna utgångar är att man kopplat fel mellan utgångarna på förstärkarna - dvs. ena tåten från högtalaren till ena förstärkarblockets utgång och den andra tåten på högtalare till andra förstärkarblockets utgång, motstående pol eller en utgång utan signal vid testtillfället, och sådan kopplingsfall brukar de som tillverkar slutsteg inte riktigt tänka på och kanske inte har skydd för just det driftfallet.
---
Felsökning är ingen lärdom som tas in med kaffekoppen, dom som är bra på det och hittar fel snabbt har många tusen timmars 'träning' bakom den kunskapen, ofta långväga via arbete eller har det som hobby under många år.
Vill du ha kvick-fix så blir det nog att leta fram någon som är bra på sådant (dock klassiska TV/radio-repmänniskor dräller det inte av längre), annars får du vara beredd på att spendera ganska många timmar innan detta är fixat.
tex schemor på utrustningen är A och O om man skall kunna börja felsöka vettigt efter att ha tagit det mest uppenbara som ev. trasiga säkringar eller att man ser fysiskt och luktar sig fram att trissor är brända etc.
Impedansen avser 'motståndet' vid växelström 20 - 20000 Hz - ej likström (det du mäter med multimeter)
Många, för att säga de flesta 4 Ohms och även 8 Ohm högtalare har låg impedans kring 1 - 4 Ohm för likström och det är helt normalt samt att impedansen är väldigt varierande beroende på frekvens - ofta brukar normimpedansen anges vid 1000 Hz
Du tittar förmodligen på helt fel ställe när det gäller tänkbar felorsak.
---
En något så när modern LF-slutsteg bör klara både ogynnsam last, kortslutning och ej ansluten högtalare utan konstigheter, antingen via inbyggda protection-kretsar som slår av, säkring i serie med utgång etc.
Det som kan elda upp slutsteg kvickt är självsvängning, men moderna slutsteg bör vara designade att det aldrig händer - är ovillkorligt stabil.
Om den är ovillkorligt stabil så brukar dessa inte gå sönder om man dra på signalen lite försiktigt och redan vid någon Watt uteffekt bör det vara ordentlig ljudnivå på högtalaren om du inte kör brödrost till högtalare, och så låg effektnivå som under 1 Watt bränner inte slutsteg även om högtalaren skulle vara mycket fel i impedans.
Det som jag kan tänka mig som kan bränna utgångar är att man kopplat fel mellan utgångarna på förstärkarna - dvs. ena tåten från högtalaren till ena förstärkarblockets utgång och den andra tåten på högtalare till andra förstärkarblockets utgång, motstående pol eller en utgång utan signal vid testtillfället, och sådan kopplingsfall brukar de som tillverkar slutsteg inte riktigt tänka på och kanske inte har skydd för just det driftfallet.
---
Felsökning är ingen lärdom som tas in med kaffekoppen, dom som är bra på det och hittar fel snabbt har många tusen timmars 'träning' bakom den kunskapen, ofta långväga via arbete eller har det som hobby under många år.
Vill du ha kvick-fix så blir det nog att leta fram någon som är bra på sådant (dock klassiska TV/radio-repmänniskor dräller det inte av längre), annars får du vara beredd på att spendera ganska många timmar innan detta är fixat.
tex schemor på utrustningen är A och O om man skall kunna börja felsöka vettigt efter att ha tagit det mest uppenbara som ev. trasiga säkringar eller att man ser fysiskt och luktar sig fram att trissor är brända etc.
- Retroperra
- Kontakt:
Kul steg!
Hur ser LEDarna ut på framsidan när den är strömsatt?
Dvs indikeras något fel på dina två par kanaler?
Maila tillverkaren skulle jag också göra. Det KAN finnas någon invändig säkring på kortet som behöver bytas.
Hur ser LEDarna ut på framsidan när den är strömsatt?
Dvs indikeras något fel på dina två par kanaler?
Maila tillverkaren skulle jag också göra. Det KAN finnas någon invändig säkring på kortet som behöver bytas.
-
Tack åter för alla tips!
Förstärkaren indikerar med blåa dioder på alla 6 kanalerna.
Jag vill minnas att den blåa lampan blinkade en liten stund någon gång under kvällen.
Jag har googlat och hittat att förstärkaren är utrustad med säkring.
T4AL
Frågan är om den är utrustad med 6 sådana säkringar?
Vad tror ni? Brukar förstärkare vara utrustade med säkring på varje kanal?
Förstärkaren indikerar med blåa dioder på alla 6 kanalerna.
Jag vill minnas att den blåa lampan blinkade en liten stund någon gång under kvällen.
Jag har googlat och hittat att förstärkaren är utrustad med säkring.
T4AL
Frågan är om den är utrustad med 6 sådana säkringar?
Vad tror ni? Brukar förstärkare vara utrustade med säkring på varje kanal?
-
Nu har jag pratat med diverse expertis.
Jag har förstört förstärkaren pga kopplat in fel högtalare.
Har kopplat in 100v högtalare som inte steget tål.
Det måste blivit någon slags kortslutning.
Om det är kortslutet, vad kan vara trasig då?
Transistorerna? (Dom som sitter på kylelementet i förstärkaren)
Om jag tar reda på vad transistorn heter. Kan någon hjälpa mig att beskriva hur jag ska mäta upp den?
Jag har förstört förstärkaren pga kopplat in fel högtalare.
Har kopplat in 100v högtalare som inte steget tål.
Det måste blivit någon slags kortslutning.
Om det är kortslutet, vad kan vara trasig då?
Transistorerna? (Dom som sitter på kylelementet i förstärkaren)
Om jag tar reda på vad transistorn heter. Kan någon hjälpa mig att beskriva hur jag ska mäta upp den?
- Retroperra
- Kontakt:
Maila firman - dom vet precis vad du behöver titta på, dvs mäta, och sedan vad som ev./förmodligen ska bytas.
Den här typen av litet mindre företag brukar svara pronto.
Språklig kommentar
högtalare har bara ingångar, inga utgångar. Det är förstärkaren som skickar ut coh högtalaren som tar mot signalen.
Och har förstärkaren det skydd dom hävdar ska du inte kunna paja nåt ens via kortslutning av utgångarna.
Den här typen av litet mindre företag brukar svara pronto.
Språklig kommentar

Och har förstärkaren det skydd dom hävdar ska du inte kunna paja nåt ens via kortslutning av utgångarna.
Om högtalarna har körts i 100V läge, så har de relativt hög impedans,
så förstärkaren borde se det som en öppen utgång, inte kortsluten.
Hur förstärkaren hanterar öppna utgångar varierar väl...
så förstärkaren borde se det som en öppen utgång, inte kortsluten.
Hur förstärkaren hanterar öppna utgångar varierar väl...
En transistrorstärk mår bara bra av högre impedanser, så det var nog mer bara en ren "coincidence" att de aktiva kanalerna stack med just dessa högtalare.
Ingen av fallen med högtalare med för låg impedans (1-4 Ohm) eller har hög impedans (100 V ingång) borde resultera i några brända slutsteg.
Är designen på slutsteget bristfällig (ej ovillkorligt stabil 'by design') så kan slutsteget gå i självsvängning om högtalare avviket för mycket mot slutstegets tänkta impedans, och då brukar det inte bara nöja sig med bränt slutsteg utan högtalaren brinner också - ofta diskanten då självsvängningen kan ligga på frekvenser en bit högre än hörseln kan uppfatta innan allt pajar.
Den typen av bristfälliga design med självsvängning kunde man se på förstärkare från tidig 70-tal men bör knappt förekomma på moderna förstärkarsteg - ja om inte företagen i fråga tappat kompetens och börja göra 70-tals designmisstag igen....
Är designen på slutsteget bristfällig (ej ovillkorligt stabil 'by design') så kan slutsteget gå i självsvängning om högtalare avviket för mycket mot slutstegets tänkta impedans, och då brukar det inte bara nöja sig med bränt slutsteg utan högtalaren brinner också - ofta diskanten då självsvängningen kan ligga på frekvenser en bit högre än hörseln kan uppfatta innan allt pajar.
Den typen av bristfälliga design med självsvängning kunde man se på förstärkare från tidig 70-tal men bör knappt förekomma på moderna förstärkarsteg - ja om inte företagen i fråga tappat kompetens och börja göra 70-tals designmisstag igen....