Äldre vridtransormator
Äldre vridtransormator
Hej
Kom över en äldre vridtransformator.
Någon som vet något om denne?
Hur man kopplar trådarna samt vad beteckningarna står för?
Tack
Kom över en äldre vridtransformator.
Någon som vet något om denne?
Hur man kopplar trådarna samt vad beteckningarna står för?
Tack
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Äldre vridtransormator
Enligt typskylten spänning in mellan K & M , spänning ut mellan K & T
Vad är det för beteckningar som du vill veta något om? VA Hz Amax eller vad?
Vad är det för beteckningar som du vill veta något om? VA Hz Amax eller vad?
OBS!
Tänk på att det är en spartransformator vilket innebär att det inte finns någon isolation mellan nätspänning och utspänning.
Tänk på att det är en spartransformator vilket innebär att det inte finns någon isolation mellan nätspänning och utspänning.
Peo007
Tack för svaret. Det jag närmast tänkte på var om enhetsbokstäverna (K,M T osv) var en förkortning för något, samt vad de andra beteckningarna X,T,Y,L osv står för.
Mycket tack
Pucco:
Tack för påminnelsen.
Ejnar
Tack för svaret. Det jag närmast tänkte på var om enhetsbokstäverna (K,M T osv) var en förkortning för något, samt vad de andra beteckningarna X,T,Y,L osv står för.
Mycket tack
Pucco:
Tack för påminnelsen.
Ejnar
Nej de är nog ingen förkortning av något.
Det är nog bara en märkning av plintarna typ som på bilden.
Det är nog bara en märkning av plintarna typ som på bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Ta en titt på kolborsten, löparen , wipern som kontakterar på trafons platta kopparlindning. Den skall inte gå över mer än ett eller två-tre varv samtidigt och sakna skador.
Z, N,L kan du se som fasta uttag på vridtransformatorn för olika spänningar.
Skulle inte förvåna mig om en av dessa ligger på 110-115 Volt (typ Z, - L när nära K så spänningen relaterat K är förmodligen låg - kanske typ 6.3 Volt glödström) vilket innebär att spartrafon också kan anslutas till ett 110V-nät på Z-uttaget (Relativt K) för att få ut 230 Volt på M-uttaget (relativt K) och 260 Volt på N-uttaget.
strömmen är märkt 4 ampere och eftersom det är samma tråd hela vägen så är det sträckan med mest ström över sig som bestämmer totala strömuttaget - tex. om du tar ut 3.5 ampere mellan K och L vid låg spänning så kan du inte ta ut mer än 0.5 Ampere på någon eller alla andra uttag tillsammans (dvs strömmen mellan K och L blir max totalt 4 Ampere), det inkluderar även löparens strömuttag.
Försök dock inte koppla 230 Volt till någon annan av uttagen än M och N (relativt K) - felkopping innebär strömrusning och trafon brinner samt att vissa uttag kan få väldigt höga spänningar under tiden innan trafon bränns.
Och som redan nämnt - detta är spartrafo vilket innebär att full 230 Volt spänning finns ut på endera av trafons anslutning och beroende på hur stickproppen är vänd.
slutligen - man skall inte förutsätta att märkningar stavningar/benämningar på plintar har någon som helst koppling till en funktion eller kopplad till någon (engelskt) ord för funktion, det är just en identifikation av en plintanslutning var referens sedan kan hittas i någon form av dokumentation.
Märkning, även i dess enklaste form som bokstäver eller siffror är långt mycket bättre än ingen märkning alls.
Skulle inte förvåna mig om en av dessa ligger på 110-115 Volt (typ Z, - L när nära K så spänningen relaterat K är förmodligen låg - kanske typ 6.3 Volt glödström) vilket innebär att spartrafon också kan anslutas till ett 110V-nät på Z-uttaget (Relativt K) för att få ut 230 Volt på M-uttaget (relativt K) och 260 Volt på N-uttaget.
strömmen är märkt 4 ampere och eftersom det är samma tråd hela vägen så är det sträckan med mest ström över sig som bestämmer totala strömuttaget - tex. om du tar ut 3.5 ampere mellan K och L vid låg spänning så kan du inte ta ut mer än 0.5 Ampere på någon eller alla andra uttag tillsammans (dvs strömmen mellan K och L blir max totalt 4 Ampere), det inkluderar även löparens strömuttag.
Försök dock inte koppla 230 Volt till någon annan av uttagen än M och N (relativt K) - felkopping innebär strömrusning och trafon brinner samt att vissa uttag kan få väldigt höga spänningar under tiden innan trafon bränns.
Och som redan nämnt - detta är spartrafo vilket innebär att full 230 Volt spänning finns ut på endera av trafons anslutning och beroende på hur stickproppen är vänd.
slutligen - man skall inte förutsätta att märkningar stavningar/benämningar på plintar har någon som helst koppling till en funktion eller kopplad till någon (engelskt) ord för funktion, det är just en identifikation av en plintanslutning var referens sedan kan hittas i någon form av dokumentation.
Märkning, även i dess enklaste form som bokstäver eller siffror är långt mycket bättre än ingen märkning alls.
Tack för alla inputs.
Har nu plockat isär och rengjort. Blästrade godset sån nu är det rent.
Själva trafon rengjorde jag också, bleck och wipern ochn kopparplattan från gammalt damm och ärgning.
Testade trafon och den fungerar mycket tillfredställande.
Dock då jag mätte mot voltmetern så visar värdet 4 volt fel i förhållande till visartavlan på instrument då den stod vid 0.
Vid 220 V på visartavlan på trafon så visar voltmetern 230 volt.
Någon som har en fundering över detta?
Tack än en gång.
Ejnar
Har nu plockat isär och rengjort. Blästrade godset sån nu är det rent.
Själva trafon rengjorde jag också, bleck och wipern ochn kopparplattan från gammalt damm och ärgning.
Testade trafon och den fungerar mycket tillfredställande.
Dock då jag mätte mot voltmetern så visar värdet 4 volt fel i förhållande till visartavlan på instrument då den stod vid 0.
Vid 220 V på visartavlan på trafon så visar voltmetern 230 volt.
Någon som har en fundering över detta?
Tack än en gång.
Ejnar
-
Hej igen
Matar med 230 v från vägguttag.
Då visaren står på 0 visar voltmätaren 4.88 volt. Borde väl visa 0?
Då jag ökar värdet så diffar det mer och mer och vid 150 på visaren volt ger trafon ca 156V enligt voltmätare.
Vid 190 V visar Voltmätaren 198 V.
Diffen ökar med större inmatning verkar det som
//Ejnar
Matar med 230 v från vägguttag.
Då visaren står på 0 visar voltmätaren 4.88 volt. Borde väl visa 0?
Då jag ökar värdet så diffar det mer och mer och vid 150 på visaren volt ger trafon ca 156V enligt voltmätare.
Vid 190 V visar Voltmätaren 198 V.
Diffen ökar med större inmatning verkar det som
//Ejnar
Tycker den verkar så spot on som det kan bli. Vanligen är den där skalan bara för syns skull.
Du matar trafon med ca 5% högre spänning än vad den är specad för.
Då blir ju utspänningen ca 5% högre också jämfört med vad skalan visar, hur svårt ska det vara.
Då blir ju utspänningen ca 5% högre också jämfört med vad skalan visar, hur svårt ska det vara.