Finns det vettiga dimbara moderna lampor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Finns det vettiga dimbara moderna lampor?

Inlägg av lillahuset »

Väggvårtan kan sitta på andra sidan gatan om det är så. En PWM per lampa är väl inget att hetsa upp sig över.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu vet jag ju inte hur lampan sitter monterad, men om man vill behålla sina gamla strömbrytare så finns det inte så många ställen kvar att montera en väggvårta på.

Om de gamla strömbrytarna ska bytas ut mot en potentiometer som styr dimmningen så kommer man antagligen behöva dra i klenspänningsledningar i samma rör som starkström. Och är det draget med kulo blir det lagom kul.

Det finns alltså en massa aspekter att beakta.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

numera är det ju ganska vanligt att ha strömbrytaren EFTER väggvårtan iofs, jag gillar de tinte men jag har ett antal produkter hemma med den lösningen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men det funkar ju knappast för en gammal takkrona (det handlade inte bara om skrivbordslampor vad jag förstått).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Skall klura litet på designen, men jag tror att det går, nej, jag tänker inte blanda klenspänning med "starkström" det går emot allt jag lärt... :)
Jag tror att det går att få till ändå eller bygga någonting så att det tex går att hålla in knappen på den gamla brytaren och dedicera den enkom för klenspänning och montera en fjäder inuti och liknande. Drivdonet kan nog gå att klämma in bakom eller i botten av lampan, etc så tror jag att det bör gå att lösa vettigt. Om jag inte har fel här (vilket jag inte *vet* men tror) så borde det bara vara kablaget fram till nätaggets starkströmsdel slut (samt denna i sig själv) som räknas såsom fast installation med "starkström" och delar av detta borde gå att montera i ett elskåp eller liknande, tror inte förlusten i ledningen blir på något sätt kritisk då då den enbart kommer att utgöra matarledning (vilket jag antar att lilla huset också avsåg) och det är inga stora laster på kablaget för manövrering så det bör fungera med äldre standardkabel (Edit, tänkte mig att man mäter upp den och kompar med potentiometerns inställningslägen om det krisar) (eventuellt får man göra matarledningen grövre, men jag tror inte det är i närheten av lasten som blir tex för lyktan i en personbil för detta. Tror det är max typ 11Watt eller så det kommer att bli frågan om här, mot kanske 55-60 (relativt) för en fordonslykta så kablaget bör räcka tycker man..). Har förberett all metalldelar för jordning så att det är enkelt att jorda dem genom att ansluta en kabel med korrekt färgmärkning om man önskar sedan.
Jag har också som jag skrev om förut i någon av "senaste" trådarna monterat dragavlastningar, etc på dem...

Tror bara det är den visuella looken som är kritiskt här så jag tänkte ändå av säkerhets skäl separera systemen från varandra.
Jag tänkte även ändra så att man bryter strömmen före "väggvårtan" även på de klenspänningsdelar som inte skall "dimmas" (någonting jag även gjort på mina LED skenor hemma).

---

Jo, hos mig använder jag LED skenor som de är eller ljusslingor, etc.
Men jag har ju inte samma designkrav... :D
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Alltid bättre att bryta så tidigt som möjligt i kedjan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

I allafall gillar jag inte när spolar, transformatorer och annat står ständigt inkopplade när de inte används eller åtminstone har en aktiv förbrukare i andra änden. Tror iof risken att något händer är liten men känns inte OK.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Sådärja. Nu kom jag på att väggvårtan till min förra telefon har suttit i sen den gick sönder för en månad sedan. Fixat.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag skruvade loss en stor transformator till gamla torrtoan förut också, vet inte hur länge den suttit där, men troligen sedan 70-talet... :D
Ägarna visste nog inte om det då de trodde att allt var "borta" när den inte var kopplad till någonting. Men, jag klandrar dem inte, äldre personer som nog inte är insatta eller intresserade av el men säkert duktiga på annat. :)

Tror knappast det var någon fara med den då den såg rejält byggt ut, men onödigt den satt och drog ström, även om det inte är mycket så blir det nog en del över tid med ett sådant block.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

No offense men folk som tycker om sånthär verkar också tycka om att strö pengar omkring sig så länge som det inför deras vänner ser ut just som att de spenderat mycket pengar på grejerna. Så vad det kostar att bygga in en pwm-dimmer i lampfoten och handpilla LED-stavar i glasbubbla å sånt har kanske inte så stor inverkan.

M.v.h. innehavare av fördomar :wink:

P.S. vad gäller störningar så är kanske skärmad kabel en bra idé?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, dåligt anslutna skärmar är väl om jag inte minns fel främsta orsaken till störningar från fläktstyrningar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Förmodligen, men jag går +/- noll på det när jag gör åt släkt och vänner...
Därför är mitt tålamod begränsat... :D

Själv använder jag LED skenor från lågprisbutiken och loppisfynd för en 50 lapp till armaturerna (om jag inte räknar min egen tid dvs, men gillar att ha det som hobby också, mitt liv är inte mer spännande än så... :D ), minst lika snyggt enligt min åsikt... :D
Skriv svar