Frys AEG Arctis 75235-GA håller ej kylan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoPa

Frys AEG Arctis 75235-GA håller ej kylan

Inlägg av RoPa »

Min frys har slutat hålla kylan, inställd på -18 men låg häromdagen på -14, i morse -11 och nu -15.
Tycker det låter lite lite från kompressorn, mest en svagare "ringning" än ett brum, slut på gas?
Vet att det finns experter på vitvaror här så jag gör en chansning och postar data om skåpet och kompressorn.
Är det värt besvär och pengar att ta hit "reparatör" eller bara att slänga och köpa nytt?
20160405_195717-1_resized.jpg
20160405_195648-1_resized.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Frys AEG Arctis 75235-GA håller ej kylan

Inlägg av Danny »

Kontrollera fläkten. Troligtvis har den stannat.
Kan även vara att den har isat igen.
Stäng av frysen 48 timmar med dörren öppen för avfrostning.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Tack för tipset!

Skåpet är dock av modell "frostfritt" och fläkten går, ökar farten när man trycker SF.
Vet dock inte om den faktiskt "blåser" men den låter... kollar det.
Kan det "frosta igen" där inne även fast resten av skåpet är helt frostfritt?

Radiatorn på baksidan är inte särskilt varm, snarare ljummen.
Min lekmannamässiga slutsats är att kompressorn inte har gas nog att jobba med eller att kompressorsteget inte är tät.

Jag har en frys i garaget som jag kan flytta över maten till och sen prova att stänga av det i 48h.

Om det är gasen som tryter, kan man fylla på mer?
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Om det är gasen som tryter, kan man fylla på mer?

Inte på egen hand kräver läcksöknig av auktoriserad kylmontör.

Är stor möjlighet på ventilfel kompressorn.

OM det är lönsamt att byta kompressorn ???
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Hela kylpaketet sitter i taket på din modell.
Lyser du in med ficklampa kan du se framsidan av förångaren.
Isar förångaren igen får du ingen cirkulation.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Tack,

Får kolla in där och se om jag kan se något i kväll.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Had i somras problem med min frostfria Cylinda frys. Mitt i sommaren, panikletade efter en ersättare och fick tipset att först frosta av det från en handlare som vet vad verklig kundservice är. Givetvis hjälpte det, frysen var helt igenproppad med is och kunde inte cirkulera luften, därav steg temperaturen någon grad per dag.

Och jag lärde mig vart jag ska köpa ny frys när det blir dags att byta.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Det var en bra handlare!

Hmmm... kan bara titta in i kylpaketet från framsidan och där syns ingen is.
Det går inte att se hur det ser ut baktill i kylpaketet.
Provade att lossa två skruvar i framkant med förhoppning att det skulle lossa "innertaket" med det lossade hela kylpaketet.

Det beter sig dock lite mysko och jag tycker vid eftertanke att fläkten inte blåser så mycket som den brukar.
När det var "normalt" och man hade dörren öppen så drog den efter en stund igång på hög fart, det gör den inte nu, tycker jag. Men det kanske den inte ska när den är så fel i temp.

Den hamnade på +3 efter letandet efter is så den ska nu få stå en stund, men den har på 15 minuter bara gått ner till 0 i temp trots att det finns frysta varor i den vilket göra att fläkten blir mer och mer trolig orsak... Super Freeze är även aktiverat...

Är fläkten åtkomlig på något sätt eller är den integrerad i kylpaketet?

Kanske går att ställa in en PC fläkt med en enkel papp "baffel" i övre facket och se om cirkullation gör saken bättre.
Den lilla effekten den drar borde inte spela någon stor roll.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Om du vill komma nån vart i felsökningen måste du avfrosta 48 tim.
Gör det genom att ta proppen eller sladden, så nollställs samtidigt elektroniken.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att det tar så lång tid beror på att kylpaketet (evaporatorn) sitter välisolerat och det tar lång tid för den lilla värmen som sipprar genom isoleringen och ev luftgenomdrag sakta smälta bort all is (och det kan vara kilovis av det) som har samlats i evaporatorn - se det som att smälta 8-10 frysta kylklampar i en väldigt bra och välisolerad campingkylbox...

---

Att det skulle läcka gas i en hermetisk sluten maskin som kyl och frys är mycket sällsynt och beror nästan alltid på att det gjorts åverkan på slingorna, antingen är det rätt mängd i dessa eller så fungerar det inte alls - ungefär.

Arbetsgasen är R600a - Isobutan och denna köldmedie har inga restriktioner i hanterandet för privatpersoner på samma sätt som HCF,CFC mm. är - men det innebär inte att vem som helst kan slabba med detta i en kylmaskin hur som helst utan man måste ha kunskap och rätt utrustning samt känna till (brand) riskerna och hur man minimera dessa ändå i utförande om man skall meka på kompressorsidan i en kyl och frys. - mängden köldmedie som är fylld i en kyl och/eller frys är små (under 150 gram) och i stort sett på grammen när i noggranhet - vilket innebär att man måste noga pumpa ut det som finns i systemet (inklusive värma R600a ur oljan i kompressorn), väga och justera det som fattas eller är för mycket och sedan skicka tillbaka det i maskinen igen (en erfaren kyltekniker kan nog fylla på och mäta sig fram genom att toppa upp - men det tar tid eftersom man måste vänta in till det når stadig driftcykel och därifrån justera det som fattas, vänta igen... - och kostar en sådan 1000:- timmen så... ...så har man snart betalt en ny kyl/frys bara i felsökning och intrimmningstid).
RoPa

Inlägg av RoPa »

Av vad jag ser av evaporatorn framifrån så ser den helt isfri ut (den syns ganska bra men man ser inte så långt in i den).
Jag förstår (vet) att en avisning tar tid, har inte alltid haft frostfria frysar :wink:

Jag hade alltså skåpet bara avstängt i en fem minuter medans jag försökte komma åt att se evaporatorn och sedan, efter att jag slagit på det igen, föll temperaturen med ca 1 grad / 5 minuter från +3 till -13 grader där det planade ut.
Det blev alltså aldrig tal om någon smältning av eventuell is på den korta tiden.

Fläkten är nog inte som den ska, när jag öppnar dörren stannar den som den ska men för att gå på SF så tycker jag den blåser lite väl lite i ögonblicket dörren öppnas och den blåser rakt ur (har översta luckan borttagen), så nedisning kan vara en orsak eller att fläkten är trasig, den låter lite klent :humm:

Har ju haft skåpet i 10 år och tycker att nedisning, varför just nu? Men ska följa felsökningsråden och stänga av skåpet.
Det finns dock ingen "pip" för smältvatten på framsidan så risken är att allt åker ut på baksidan ned till skålen över kompressorn så det kanske är en god idé att även dra ut skåpet och dra om slangen till en hink...
Dörren får stå öppen så det ventilerar in varm luft

Vad gäller ev. gasfel och att återfylla så förstår jag nu att det är för dyrt på ett hemma-skåp jämfört med andra installationer. Att ge mig på det själv finns inte på kartan. Det ska vara 50g enligt märkningen.

Dock ser jag det som möjligt att det blir micro sprickor i ledningar till/från kompressorn med tanke på vibrationer och skakning under drift och vid start/stop som kunde göra att gas sakta läcker ut (enligt min livserfarenhet finns det inget som är helt gastätt). A/C i bilar har jag hört har en förmåga att spontant börja läcka men det är förvisso en ganska aggressiv miljö...

På senare tid har det skramlat till / "smällt" när kompressorn startar/stannar så kanske är det en mekanisk utnötning i kompressorn? som gör att den inte når under -13 grader i evaporatorn på grund av för lågt tryckfall?
Kan inte så mycket om detaljerna i hur förgasningen fungerar, om den är tryckstyrd eller så :?

Tack för tipsen så här långt!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du måste ge tid så att det hela verkligen hinner tina igenom, is kan hålla fläkten still, att det skramlar eller täcker för luftdraget, och isen kan byggas upp i sin tur för att dräneringsslangen är igensatt med gucka, vilket nog inte är osannolikt efter 10 års användande då damm och annat samlas i frosten på evaporatorn och när det smälter vid avfrostning, tillräckligt varmt för att bakterier skall kunna klibba ihop det hela.

---

jag känner till frysar som är 50 år gamla och fortfarande fungerar, med kopparrör och det skramlar och har sig på den ena vartfall.

vibrationer kan härda kopparrör som senare kan spricka om det utsätts för stora bändkrafter och vibrationer på liten böjradie, men är det rätt gjort och inga missar i hårdlödningen från fabrik eller felaktig och vass klämmning in i torkpatronen på kapillärröret så är läckaget ytters litet.

Även om det teoretisk kan diffudera igenom något så pratar vi om delar av gram på 10-årsperioder.

Bil-AC är helt annan sak, gummislangar med ganska stor inneryta och i regel över 20 O-ringsskarvar med viton-packning och presskopplingar mot gummi om man verkligen räknar alla skarvar, övergångar och uttag och denna material är känd för att sätta sig i spåren med tiden lite som modellera och tappa spänsten och därmed presstryck mot tätytorna efter ett antal år.

Bil-AC är byggd för att läcka by design och biltillverkare tyckte att det var för hårda krav om man satte max tillåten läcktakt till 35 gram/år typ 2008 ... så därför förbjöds R134a helt i nya bilar istället...
RoPa

Inlägg av RoPa »

Låter ju bra!

Skåpet är nu avstängt med proppen ur. Som sagt går det inte att se någon is i främre delen av evaporatorn men det kanske sitter i den bakre. Bara vänta och se...
20160407_081654-1_resized.jpg
20160407_081634_resized.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Hur har det gått?
Detta är spännande!
Bild
RoPa

Inlägg av RoPa »

LOL! :lol:

Nä, ingen framgång, nu kommer den bara ner i -8 grader... :doh: letar efter en ny... :humm:
Skriv svar