Hjälp med kompressor Jun-Air 6-15

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HighwayStar

Hjälp med kompressor Jun-Air 6-15

Inlägg av HighwayStar »

Hey boys !
Jag har fått fatt på en Jun-air 6-15 som förolyckats en smula..
Det som från början hände var att om man satt i kontakten så fungerade kompressorn precis som den ska, men gnistor och magisk rök kom ut från den :P
Det var ifrån den svarta boxen ovanför kondensatorn det hände, och när jag plockade isär allt såg det ut såhär:
1.jpg
(ja, den luktar verkligen kärlek också ! :D)

Lyckades få tag på nya delar på nätet som jag hade i brevlådan ett par dagar senare !
Kopplade in allt enl. hur alla gamla kablar var inkopplade och stoppar till slut in kontakten.. inget händer !!
Nåt jag var lite fundersam över är hur själva "spolen" (som är ett relä, tydligen) skull monteras.. 2st hål i baksidan av den och 3st på maskinen:
2.jpg
Efter massa googlande kom jag fram till att den ska sitta rakt in med själva "spolen" riktad nedåt.
Men ändå vägrar kompressorn att hoppa igång..
Kondensatorn.. kan det var den som bråkar ? Finns det nåt sätt att kontrollera en sådan ?

Nån som sitter på några idéer tro ? =)

Bildbombar med lite övriga bilder på eländet:
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
Mvh Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Re: Hjälp med kompressor Jun-Air 6-15

Inlägg av xxargs »

startreläet verkar bara koppla till 2 av stiften - hur satt anslutningen till den 3' stiftet (toppen på 'pyramiden/triangeln' i bild 2)

det är jättenoga att man tar bilderna innam man river isär kopplingen.

Ohm-mät mellan dom 3 pinnarna med en Ohm-meter och beskriv vilket värde du mätte upp i resp. mellan vilka pinnar (3 mätningar).

se om det finns märkning som 'C' 'S' 'R'

är det oändligt på någon av mätningarna så är en tråd avbrunnen inne i kompressorn och den kan inte startas längre.

dom två sista bilderna visa klixon - överlast och överströmsskydd som återställer sig automatiskt - man vill gärna att den skall vara väldigt nära och värmas av kompressorn så att det tar lång tid att återgå (upp till halvtimme) om kompressorn blivit varm för att den tex. inte orka starta i ett antal försök och kompressor blivit het. Det brukar höras ganska ordentligt knäpp när den slår av strömslingan.

den brukar vara i serie med C (common) - pinnen (stiftet på toppen av "triangeln" i bild 2 ??)
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

HighwayStar

Inlägg av HighwayStar »

xxargs skrev:startreläet verkar bara koppla till 2 av stiften - hur satt anslutningen till den 3' stiftet (toppen på 'pyramiden/triangeln' i bild 2)

det är jättenoga att man tar bilderna innam man river isär kopplingen.

Ohm-mät mellan dom 3 pinnarna med en Ohm-meter och beskriv vilket värde du mätte upp i resp. mellan vilka pinnar (3 mätningar).

se om det finns märkning som 'C' 'S' 'R'

är det oändligt på någon av mätningarna så är en tråd avbrunnen inne i kompressorn och den kan inte startas längre.

dom två sista bilderna visa klixon - överlast och överströmsskydd som återställer sig automatiskt - man vill gärna att den skall vara väldigt nära och värmas av kompressorn så att det tar lång tid att återgå (upp till halvtimme) om kompressorn blivit varm för att den tex. inte orka starta i ett antal försök och kompressor blivit het. Det brukar höras ganska ordentligt knäpp när den slår av strömslingan.

den brukar vara i serie med C (common) - pinnen (stiftet på toppen av "triangeln" i bild 2 ??)
Jag mätte upp dom punkter som du sa och fick följande värden:
mätning.jpg
Vad gäller den övre "piggen" har jag inget svar alls.. som sagt så brändes det mesta och vid första "felsökningen" petades det bara ut med en skruvmejsel..
Kan du få fram någon information via scheman som länkades av Rolf ?

Såg att du bor i Södertälje precis som jag.. jag gör VANSINNIGT gott kaffe, bara så du vet ;)

Mvh Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Av schemor ser det ut som att det är klixon som pluggas in på den översta övre pinnen (C) (runda burken med bimetall-saken invändigt och förmodligen har den ett runt hål med fjädrande kontaktelement avsedd för just instucken metallstift från kompressorn någonstans - en lösning att få värmen från kompressorn att värma klixon så att det tar tid att gå tillbaka om kompressorn är het i ett felläge...)

Att lista ut hur klixon kopplas in (eller pinnen 'C' kanske bara trycks emot bimetallplattan i mitten på klixon) är det viktiga - finns det ingen spänning på pinne 'C' på kompressorn så kommer kompressorn inte att starta eller fungera.

Den vänstra nedre pinnen är startlindningen (S) och den nedre högra pinnen är kör-lindningen (R - så nu att den är markerad som M i ritningen)

När kompressorn arbetar så är spänningen kopplad över övre pinnen (C) genom klixon och nedre högra pinnen (R) genom startreläet (matningen ansluts till '2' på startreläet) och endera eller båda dessa kablar kommer från pressostaten

När startreläet är draget så är kondingen kopplad på ena polen till startreläets '2' och kondensatorns andra pol till startreläets '1' och som i startläget matar ström i nedre västra stiftet (S) - hoppas det finns märkning i plasten på startreläet... det handlar om max någon sekund tid som reläet drar vid start.

Eftersom startreläet är illa bränd så förutom väldigt, väldigt många starter, kanske det är kortslutning i kondensatorn och jag skulle byta den kondensatorn till en ny motorkondensator med samma µF-värde och minst samma spänning eller högre
HighwayStar

Inlägg av HighwayStar »

Ja, jag vet inte vad jag ska svara riktigt.. mer än att be om ursäkt för att jag slösar eran tid :P
Det var ju uppenbarligen, jag, min dumma nöt, som inte hade kopplat riktigt rätt..
Precis som ni påpekar så var ju "C" på kompressorn naken, och den kabeln som skulle gå dit hade jag av nån anledning kopplat till startrelät.. Nej, jag vet verkligen inte varför heller ! :P
Men nu går hon som en klocka igen.. helt SJUKT att en kompressor kan vara så tyst ! :D

Tack snälla ni för eran tid ! :D

Mvh Johan
xxargs

Inlägg av xxargs »

trevligt att den snurrade igång.

Men jag skulle fortfarande vara misstänksam på startkondensatorn.

Märker du att den inte orka starta (vid mottryck in mot kompressorn) så är det stor risk att kondensatorn inte är frisk.

Kompressorn kan starta med kortsluten kondensator om den är utan mottryck (så fungerar de flesta kyl och fryskompressorer i vitvaror), men fungerar inte om den skall starta med mottryck. Det är alltså viktigt att kondensatorn fungerar och är av rätt värde.
Skriv svar