BSD-unix på en litet labbkort

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
abcabc

BSD-unix på en litet labbkort

Inlägg av abcabc »

Är det någon annan som har kommit i kontakt med RetroBSD som kör 2.11BSD? Det är mycket roligt och jag kan råda alla som tycker det är roligt med RasperryPi eller Arduino att prova detta.

RetroBSD kan till exempel köra på ett kort som heter PIC32-RETROBSD från electrokit.com (Svensk site), det är baserad på en MIPS-mikrokontroller med 512kB flash, 128kB RAM, och man kan plugga in ett micro-sd-kort som fungerar som filsystemet och det finns ett antal GPIO-pinnar. Kortet kostar 269kr.

PIC32-RETROBSD är endast ett av korten som klarar att köra RetroBSD, det finns ett stort antal andra, men PIC32-RETROBSD var den billigaste som jag hittade.

RetroBSD är ett projet som har portat en gammal BSD som heter 2.11BSD till MIPS-mikrokontroller. 2.x BSD var populär på 70-talet och i början av 80-talet, men den sista BSD2.11 så sent som 1997, men var då den nog främst för entusiaster.

2.11 BSD är en förhållandevis liten och "ren" unix som är enkelt överblickbar, den får plats med hela kärnan och ett antal användarprocesser på 128kB RAM (kanske ligger hela eller delar av kärnan i flash, jag vet inte riktigt).

Det som är roligt med RetroBSD och 2.11BSD är att det är så enkelt att sätta sig in i hur kärnan fungerar, det är enkelt att kompilera om hela kärnan, och även allt i userspace (ls, rm etc), och man kan enkelt göra det på själva kortet självt om man vill, eller att göra det med korskompilator på linux (jag körde linux i virtualbox i windows).

Med denna unix är det enkelt att skriva egna enkla devicedrivers på några timmar eller någon dag. Kommandona i userspace är fortfarande rimligt stora så man kan sätta sig in i hur tex "echo" fungerar (den är på 24 källkodsrader, i linux är den 675 källkodsrader) och ändra och enkelt kompilera om.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: BSD-unix på en litet labbkort

Inlägg av lillahuset »

Kul! :D
Skriv svar