Hjälp! Avancerat mini frys bygge!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
QBNastyNaS

Hjälp! Avancerat mini frys bygge!

Inlägg av QBNastyNaS »

Hej allihopa!
Nu är det så att jag arbetar med ett mini frys projekt (se länk för projekt info och projekt logg) http://forum.sweclockers.com/showthread ... did=575690

Och i projektet så ska jag använda mig ut av 2 servon (http://www.elfa.se/se/index1.html 73-194-29) för att öppna och stänga dörren.
Jag hade tänkt mig att en ARV skulle kunne pulsstyra dem, men jag är helt grön (nybörjare) på att skriva assemble eller liknande, jag har ett STK500 och några AVR:er, men har inte lyckats klura ut hur jag ska kunna styra servorna så dem bara öppnar dörren en viss bit och sedan stänger den samtidigt som servorna "trycker" på efter stängning.

Strömställare->servorna öppnar dörren->
strömställare->servorna stänger dörren->servorna "trycker" på för att minska lekage.

Jag har googlat och sökt i flera dagar med inte hittat något, Kan någonhjälpa mig med att antingen skriva ett simpelt program eller om någon möjligtvis har en länk som kan hjälpa?

Vore jätte snällt!

Mvh
Benjamin
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Har du verkligen googlat så mycket och inte hittat något?

Den här sidan fick jag fram på högst 10 sekunder:
http://wearcam.org/ece385/lecturelab6/s ... pulses.gif

Fast det var kanske inte det du var ute efter?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Väldigt orginellt projekt! Bygga en egen frys... Tja, varför inte. :)
QBNastyNaS

Inlägg av QBNastyNaS »

Ingen som har en aning hur jag ska lyckas? har snart googlat sönder mig själv för jag hittar inget liknande projekt där man har styrt servon på detta sätt..?
bubbe

Inlägg av bubbe »

nu blev jag oxo sugen på att bygga ett mini kylskåp. Får jag bara fråga var köper man en peltier????? :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

bubbe:
Så här tog jag reda på var man köper peltier:
Knappade in www.google.com
skrev peltier och valde "sidor på svenska"
Den nionde träffen var denna sajt
Ungefär sådär svårt var det. :wink:

QBNastyNaS:
Kika på Roboshop. Välj någon av R/C-servona.
I manualen (Standard Servo Manual) till dem finns ett exempel på kod för BasicStamp, men den går lätt att göra om till valfritt språk.
Hittade det av en slump när jag letade servon. Kom på att du kanske kunde ha nytta av det. :)
bubbe

Inlägg av bubbe »

jimmy: är det bara koppla in + oc - sen lr?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo, det är ganska lämpligt, annars missar man ganska mycket av effekten.. :)
bubbe

Inlägg av bubbe »

vilken ska jag ta 225kr lr 395??? jag tror det blir 225 kr lr hur mkt kommer dom olika ´ned i för temperatur???

sorry QBNastyNaS för att jag lånar din tråd lite :wink: :wink:
QBNastyNaS

Inlägg av QBNastyNaS »

hoho vänta grabben! börja med peltier men lägst watt !!! (80W) dem kan du kyla med en kraftig CPU fläkt + bra fläns, men om du ska hantera den större modellen är vattenkylning nästan ett krav. Jag har själv SPRÄNGT (!) en peltier av dålig kylning, och jag lovar dig, det äringen trevlig syn...

Tack för alla fina svar. Ska kolla igenom, men egentligen så var jag ute efter en assemble (kan man säga så?) alltså en färdig "script/kod" ja va man nu ska säga...

Mvh Benjamin

EDIT
Min 80W kommer ner till ca 16 minus med ok kylning, en 276 ller vad den nu har för antal watt alltså den dyrare ska enligt vad ajg vet kunna komma ner i åtminstående 40 minus. Det är iaf vad dem flesta diagramen visar.

Kolla bla på http://www.elfa.se och http://www.frozencpu.com/scan/se=Water% ... earch.html

glöm inte att peltierer slukar en otrolig mängd ström (Ampere) så kika på specifikationerna vad det vill ha för spänning osv, innan du pluggar in den i något...

/EDIT
cyprox

Inlägg av cyprox »

Denna hemsida borde kunna vara till hjälp... Du kan troligtvis inte kopiera den rakt av men den kanske kan ge lite hintar.

http://lcs.www.media.mit.edu/groups/el/ ... servo.html
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag ahr en hel del peltiers hemma... Man kanske skulle börja sälja.

Garanterat billigare än de som länkas till i tråden.
bubbe

Inlägg av bubbe »

jag tänkte ta luftkylning så det blir nog den svaga.

men du du skulle ju kunna ha en electro magnet lr 2 då tror jag att det skulle kunna hålla helt tätt fast dörren skulle ju flyga upp ganska snabbt. om man inte hade ngn broms mojäng:P skulle nog kunna funka men vad vet jag :wink: :wink: :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

bubbe:
Det skulle krävas en väldigt lång "arm" till elektromagneten om hela dörren ska öppnas. En broms (typ fjäder) närmast dörren skulle göra att den inte öppnades så snabbt, men det skulle samtidigt göra att dörren stängdes ännu snabbare. (Testa själv att trycka högerhanden mot dörren samtidigt som du öppnar med vänsterhanden. Släpp sedan taget med vänsterhanden och du kommer märka att dörren åker igen med en smäll.)

QBNastyNaS:
Motorer låter som ett bra val. Nu vet jag inte hur starka servomotorer brukar vara, men de används ju flitigt i robotar, så jag tror det kan fungera även i detta fallet.

Jag håller också på med en grejj som ska öppnas/flyttas med servomotorer. Ska bli intressant att se vad du får för resultat. Jag har bara börjat planera konstruktionen, har inte börjat bygga ännu.
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

Ska dörren öppnas åt sidan? Alltså som på ett vanligt kylskåp? i så fall kan du ju ha servon som öppnar dörren, och sedan en elektromagnet/er som håller dörren pressad mot lådan när den är stängd.. Alltså så fort servona börjar gå så släpper magneten.

Servon brukar inte tycka om att ligga under stor påfrestning under lång tid, därför ska man nog inte använda dem till att trycka dörren mot lådan.
Skriv svar