plocka ut nätverksinformation ifrån Brix till LCD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

plocka ut nätverksinformation ifrån Brix till LCD

Inlägg av Poke »

jag har köpt in 2 brixar till jobb (J1900) där jag kör debian installationer för netperf tester emot en DHCP server, dessa maskiner kommer aldrig ha skärm inkopplad men jag måste dock veta vilken IP adress maskinen har och om den har länk eller inte, helt vilken hastighet den är uppkopplad med samtidigt.

vad jag vet har man ingen comport på dessa man kan komma åt, därav måste jag komma åt detta via USB-portarna.

hur skall jag göra för att koppla en liten 3 rads LCD via usb och komma åt informationen jag är ute efter?

förstår ni hur jag menar?

kan man koppla detta utan att behöva involvera en aurduino?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: plocka ut nätverksinformation ifrån Brix till LCD

Inlägg av lillahuset »

Jag vet inte om det finns någon LCD med intelligens och USB men det skulle inte förvåna mig.

Varför behöver du fråga om IP? För att du måste köra DHCP?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Om moderkorten har uttag någonstans för SMBus (som är en I2C-buss) så kan man alltid hänga på en 3.3V LCD modul med I2C interface. Vimlar av dem på Ebay.

Det borde sedan gå med `i2cset` skriva data till den.

Har den inte det så är det nog enklast med någon mini-usb-arduino med LCD-modul.

EDIT: Eller t.om Python
http://www.raspberrypi-spy.co.uk/2015/0 ... pberry-pi/
Senast redigerad av maDa 5 april 2016, 14:11:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

lillahuset skrev:Jag vet inte om det finns någon LCD med intelligens och USB men det skulle inte förvåna mig.

Varför behöver du fråga om IP? För att du måste köra DHCP?
ja precis, jag behöver veta vilken IP adress maskinen har när jag kör emot den under vissa tester eftersom detta skall specificeras.

maDa skrev:Om moderkorten har uttag någonstans för SMB-bussen (som är en I2C-buss) så kan man alltid hänga på en 3.3V LCD modul med I2C interface. Vimlar av dem på Ebay.

Det borde sedan gå med `i2cset` skriva data till den.

Har den inte det så är det nog enklast med någon mini-usb-arduino med LCD-modul.

jag skall googla på modulen så får ajg se vad vi hittar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Du borde eventuellt kunna pipe'a ifconfig till grep och plocka ut det du vill, och sen skicka det till displayen med <data> >>dev/ttyUSB0 om displayen sitter på USB serieport 0.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

Electricguy skrev:Du borde eventuellt kunna pipe'a ifconfig till grep och plocka ut det du vill, och sen skicka det till displayen med <data> >>dev/ttyUSB0 om displayen sitter på USB serieport 0.

det var något sådant jag funderade på att göra, problemet är att jag inte har koll på vilken display eller koppling jag skall göra för att få det att funka. jag hoppades på att det fanns en lcd med usb kabelfärdig att köpa
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

matrix orbital lk202-24-usb är en 4x20 LCD färdig med USB. Den kopplar sig som en serieport på 19,200 Baud
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

Electricguy skrev:matrix orbital lk202-24-usb är en 4x20 LCD färdig med USB. Den kopplar sig som en serieport på 19,200 Baud

den verkar ligga på runt 70 usd överallt ajg ser den.

men man får väl räkna med den summan antar jag.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Annars finns ju seriella displayer och sen en USB->RS232-konverter. Eller en RS232 -> HD44780 konverter (Sodjan sålde dem förut), samt en USB-serie-adapter och en HD44780-kompatibel display.

Alla blir nog billigare än 70$ men inte så rakt på.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Eftersom du kan ta reda på NICarnas MAC-adresser så kan du se på DHCP-servern vilka lease de har fått, och t o m ange permanenta leases så att de alltid får samma IP-adress från DHCP-servern.
Eller ska du göra något som joxar med just DHCP, jag förstod inte riktigt vad du ska göra med netperf.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

Maalobs skrev:Eftersom du kan ta reda på NICarnas MAC-adresser så kan du se på DHCP-servern vilka lease de har fått, och t o m ange permanenta leases så att de alltid får samma IP-adress från DHCP-servern.
Eller ska du göra något som joxar med just DHCP, jag förstod inte riktigt vad du ska göra med netperf.

jag kan inte se på min dhcp server vilken adress den mottagande datorn har fått, en fast ip adress kan jag inte ange eftersom jag ibland måste koppla in olika lan och ha olika adresser.

jag kör netperf som test imellan 2 enheter, ibland en switch eller router imellan. ibland utan dhcp (när jag kör emot en router)

så jag behöver en display på brixen som visar vilken ipadress jag har fått så jag vet att jag är uppkopplad på tex rätt vlan på routern med rätt hastighet.

ipadress för att se att jag är uppkopplad på rätt vlan
hastighet för att jag ska kunna se i förväg utan test hurvida jag har 100mbit eller 1000mbit anslutning ifrån routern/ switchen.

på mitt jobb bygger vi egna routrar, switchar coh datorer. det är för detta som jag vill kunna se denna informationen medans jag kör mina nätverkstester emot brixen
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
interface="eth0"

ip_addr=`ifconfig ${interface}|grep 'inet addr'|cut -d":" -f2|awk '{print $1}'`
speed=`ethtool ${interface}|grep Speed|awk '{print $2}'`

echo -en "IP ${ip_addr}\nLink ${speed}" > /dev/ttyUSB0
Nu vet jag inte hur man styr den LCD du tänkt välja, men de lär behövas skickas lite specialkommando med. Jag hade dock använt t.ex Python bättre kontroll på serieporten.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Finns det inte kommersiell/färdig testutrustning för det som ni vill mäta?
"På mitt jobb" låter ju inte som något hemma/hobby pyssel direkt... :-)
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

maDa skrev:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
interface="eth0"

ip_addr=`ifconfig ${interface}|grep 'inet addr'|cut -d":" -f2|awk '{print $1}'`
speed=`ethtool ${interface}|grep Speed|awk '{print $2}'`

echo -en "IP ${ip_addr}\nLink ${speed}" > /dev/ttyUSB0
Nu vet jag inte hur man styr den LCD du tänkt välja, men de lär behövas skickas lite specialkommando med. Jag hade dock använt t.ex Python bättre kontroll på serieporten.
jag tackar så mycket :) då slipper jag koda det själv <3
sodjan skrev:Finns det inte kommersiell/färdig testutrustning för det som ni vill mäta?
"På mitt jobb" låter ju inte som något hemma/hobby pyssel direkt... :-)
där finns, vi har varit i planerna av att köpa utrustning, hurvida vi kan upptäcka problem som vi erfarar dvs dåligt crimpta kablar, avklippta kablar, rätt vlan osv osv är lite svårt att hitta med den utrustnignen. då det är enklare att vi kör en router imellan 2 datorer så är det enklast för oss.

för de som är intresserade: www.Mildef.com

i dagsläget så kör vi imellan 2 laptops, då den enda laptopen är köpt sent 2014 och den andra är ifrån tidigt -00 så klarar inte nätverkskortet alltid skicka iväg minst 900mbit där våra tester säger att det är minst 900 som skall gå i throughput.

visst man man köpa in en ny laptop men vi vill helst bara ha en liten dator som alltid rullar och som vi inte behöver ha en stor klumpig laptop.
(brixarna är redan beställde)
Skriv svar