Solceller och laddning av blybatterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av Tommy_Naseem »

Hejsan.
jag har ett litet projekt där vi har fått tag i en 180W solcellspanel som ger 48V i utspänning.
Vi skall ha den till en husvagn där vi skall ladda våran batteribank.
Batteribanken består av 4 st 100Ah 12V batterier som ligger parallellkopplade (Givetvis avsäkrade)
jag skulle vilja nyttja min panel till att ladda dessa. Hur går man enklast tillväga?

Då vi har 4 batterier så skulle vi kunna ha ända upp till 40A laddström (Någon gammal tumregel om att man laddar 10% av total Ah)

Vi borde kunna få ut (Teoretiskt) 12 A från panelen -effektförluster.


Några bra förslag?
danielr112
Inlägg: 8054
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av danielr112 »

En laddare som tar 48v in och laddar blybatterier bör kunna fixa vad du söker ;)

http://www.powerstream.com/dcc-4824-10a-extreme.htm
http://www.ebay.com/itm/PWM-Solar-Batte ... WPogga7fpw


O.s.v
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av Miramithe »

Det du behöver mellan solpanelen och batterierna är som danielr112 skriver, en laddare eller laddregulator kan det även heta, det finns olika tekniker på dessa. Det finns de som heter pwm och mppt skiljer lite i pris men på det hela taget ska mppt vara effektivare. Sen så finns det även de regulatorerna med skyddsfunktion för djupurladdning. Men sådan funktion kanske det redan finns på husvagnen redan.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av Tommy_Naseem »

Nja jag har väll inte direkt något djupurladdningsskydd.
Men våran 230V Konverter brukar vara rätt snabb med o upplysa när spänningen dalar.

Vi använder vagnen en eller ett par gånger per år. Det är en renodlad festival vagn o inget man tar med fru och barn i :-)

Men den Laddningsregulatorn från Ebay är helt klart prisvärd för mitt ändamål !
danielr112
Inlägg: 8054
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av danielr112 »

Vill du ha mppt istället finns ju sådanna me, t ex: http://www.ebay.com/itm/True-MPPT-60A-s ... xyRhBS11PX
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av Tommy_Naseem »

Nja. jag går allt på budget varianten.
Då vi som sagt har det som en party vagn och vårat mål är att slippa starta elverket så ofta.
Måste ändå starta det för kaffebryggaren och mer energikrävande prylar
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av G-man »

Den billiga laddaren på eBay fungerar inte som du vill, den kan inte sänka spänningen från 48v till att ladda ett 12V batteri, den kan bara ställa om sig i olika lägen!

De andra kan däremot.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av Miramithe »

Är du säker? Det står solarpanel <50V på 12v varianten.
Nerre
Inlägg: 26750
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av Nerre »

Ja precis, som jag tolkar den finns den i två versioner.

En version för 48 V batteri (den till höger i tabellen).

En version för 12/24 V batteri (som tydligen automatiskt ställer om sig till 12 eller 24 beroende på vad den känner för batterispänning?).

12/24 V-varianten klarar en spänning på upp till 50 V från solpanelerna, laddar (i 12 V-läget) med 13,7 V.

Sen har varje version olika varianter för olika maxström (osäker på om det är uttagen ström eller laddström?).

Så den borde fungera.

Den första (powerstream) däremot verkar kräva 48 V batterier.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av G-man »

Jag har testat en liknande från Aliexpress http://www.aliexpress.com/item/30A-Sola ... 49600.html?

Testade då att seriekoppla 2st 18v solceller för att lättare komma upp i laddspänning. Det gillade den inte med ett 12V batteri
Nerre
Inlägg: 26750
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av Nerre »

Men på den du länkar till nämns inget om solpanelens spänning.

Bara för att de är utseendemässigt lika betyder inte att de är lika invändigt. Det är väl olika plagiat av nån "märkesladdare" skulle jag tippa.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av G-man »

Så kan det vara, de har angett samma märke på dem, den varnade för överspänning från panelen iallafall.
Emil71
Inlägg: 67
Blev medlem: 1 mars 2007, 20:26:31
Ort: Stockholm

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av Emil71 »

En solcell är inte som ett batteri.
En "12v" solcell kommer ha från 0 till kanske 28v!

Du måste ha en regulator mellan cell och batteri.

Varför måste de vara 48V? Det kommer kräva specialprylar.

Jag har ärligt talat svårt att förstå varför folk kör järnet med solceller, varför så många watt på solcellen och varför så stora batterier.

Jag har husbil och jag gjorde tvärtom, när jag köpte en solcell skaffade jag ett mindre batteri, eftersom jag har ständig laddning.
Värme, kylskåp och matlagning gör jag på gasol, som passar mycket bättre för ändamålet.

Dessutom är de flesta ganska dålig pålästa innan de köper den billigaste kina-paketet.
Det är mycket viktigare med MTTP-regulatorer i Sverige än vad man anar.
Blybatterier har kass verkningsgrad när de laddas och är tyngst per Ah.
LiFePo4 batterier är sååå mycket bättre!
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av xxargs »

Att man kör gasol för matlagning förstår jag, men det är mindre givet att kylskåpet måste drivas av gasol numera. Moderna 12V kompressorkylboxar/skåp har aldrig varit så nåla som idag och ger ordentlig kyla.

En 60 liters gasolkylskåp kanske slickar i sig 19 gram gasol/timme vilket ger 456 gram/dygn vilket motsvarar ca 6 kWh/dygnet i värmeförbrukning, medans en 12V kompressorskåp på 92 liter så handlar det om 320Wh/dygn (förvisso mer högkvalikativ energi) vilket motsvarar lite dryg 1 Ampere 12V strömåtgång i genomsnitt och är fullt möjligt att bygga solpanelsutrustning och en uppsättning batterier (för att klara nätter och ett antal mulna dagar) att försörja.

Med gasolkylen gör att man måste köpa en större (10 kg) flaska gasol var 10-14 dag och gasolkylen kommer att dra betydligt mer gasol-bränsle än vad själva matlagningen drar i genomsnitt.

Ändå är platén/munter-kylprocessen som gasolkylskåp använder sig av långt mer effektiv än vad motsvarande termoelektrisk kylskåp ger i kyla...
Emil71
Inlägg: 67
Blev medlem: 1 mars 2007, 20:26:31
Ort: Stockholm

Re: Solceller och laddning av blybatterier

Inlägg av Emil71 »

Det fanns ingen Citera-knapp i xxargs inlägg.

Intressant det du skrev.

I mitt fall kör vi gasol halva tiden då vi kör så mycket och motorströmmen driver kylan.

Egentligen är det märkligt hur dåligt en husbil använder sin energi.
All värme i kylare och avgas skulle kunna värma vatten och driva absorbations-skåpet.
2 separata elsystem med laddare och egna batterier.

Leker med tanken att skaffa stora solceller som avlastar generatorn = lägre bränsleförbrukning...
Skriv svar