plockrobot
plockrobot
Hej! Undrar om det är någon som kan hjälpa mig att komma med tips hur jag skall bygga en robot för att plocka varor. Tanken är att jag skall bygga en varuautomat som i första hand plockar glass ur en frysbox.
Jag har tänkt mig en xy robot eller en robot arm som plockar varorna med vakuumsug.
Tack på förhand. /Håkan
Jag har tänkt mig en xy robot eller en robot arm som plockar varorna med vakuumsug.
Tack på förhand. /Håkan
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: plockrobot
Tänk på att ge en bra händelsebeskrivning.
Styckevis eller kartong. Kundorienterat efter knapptryck eller va?
Styckevis eller kartong. Kundorienterat efter knapptryck eller va?
Tanken är att plocka styckvis. Kunden betalar med kort och slår in en kod på en knappsats för den vara han/hon vill ha. Tänker mig varorna skall vara staplade på varandra så att roboten plockar den översta. Tror det funkar bäst vad det gäller klass i en frysbox. Locket på boxen öppnas innan varan plockas. Då är inte roboten i kylan. Tänker mig att skall kunna plocka varar både i boxen och utanför. Gör man en xy robot så kan den nå många varor.
Du har inte funderat på att återanvända en godisautomat som nyttjar skruvar eller dyl?
Alternativt en karusell där en lucka öppnas för endast den vara man har betalat för?
Ser framför mig en dyr och komplicerad konstruktion med XY (Z för att plocka?) där hantering om varan tappas osv måste hanteras.
Alternativt en karusell där en lucka öppnas för endast den vara man har betalat för?
Ser framför mig en dyr och komplicerad konstruktion med XY (Z för att plocka?) där hantering om varan tappas osv måste hanteras.
På jobbet har vi en varuautomat som innehåller frysta varor typ färdigmat och glass. Varje fack matas med en "fjäder"-skruv och en hiss hämtar vald vara för att den inte skall skadas av fallet.
/// Marcus
edit: En sådan här är det: Selecta - Monte Carlo Ice
/// Marcus
edit: En sådan här är det: Selecta - Monte Carlo Ice
Har ätit glass från en ben&jerry automat på en engelsk flygplats.
Den byggde på en tre axlig sak där 3e axeln var en dammsugarslang som släpptes ner och sög tag i glasspaketet.
Var nog en 4e axel för öppna frysboxen också. Var en standard toppmatat frys.
Den byggde på en tre axlig sak där 3e axeln var en dammsugarslang som släpptes ner och sög tag i glasspaketet.
Var nog en 4e axel för öppna frysboxen också. Var en standard toppmatat frys.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Ben o jerry or helt identiska förpackningar.
TS har ju inte angett mycket att gå på! Antalet sorter typ av förpackning handhavande.
Visst är det ledsamt när så många frågar efter vägen, och inte vet målet!
Än värre är det att inte veta vart man är och vilka resurser som finns!
TS har ju inte angett mycket att gå på! Antalet sorter typ av förpackning handhavande.
Visst är det ledsamt när så många frågar efter vägen, och inte vet målet!
Än värre är det att inte veta vart man är och vilka resurser som finns!

Vi får väl anta att TS har 1.5 år dev tid och 10 utvecklare annars. Fast då hade han nog inte frågat här. Nog lågbudet...
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Oavsett kan man beskriva ramar kring ett projekt så bra som möjligt.
Det är ju ofta genant att säga gå åt söder, när det är
Norrsken
Det är ju ofta genant att säga gå åt söder, när det är
Norrsken
Olika förpackningar och olika höjder är ju inget problem.
Skiljer det mycket i storlek på förpackningarna så kan man ju göra ett gripdon med flera sugkoppar och välja att aktiveraden lämpligaste kombinationen för varje produkt.
Varierande höjd på staplarna löser man genom att låta roboten gå ner i Z med aktiverat vacuum. När den får kvittens på att den uppnått vacuum så är det klart och den kan vända.
Skiljer det mycket i storlek på förpackningarna så kan man ju göra ett gripdon med flera sugkoppar och välja att aktiveraden lämpligaste kombinationen för varje produkt.
Varierande höjd på staplarna löser man genom att låta roboten gå ner i Z med aktiverat vacuum. När den får kvittens på att den uppnått vacuum så är det klart och den kan vända.