Stänga av/på 230v utrustning med mycket svag styrspänning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
snark

Stänga av/på 230v utrustning med mycket svag styrspänning

Inlägg av snark »

Hej!

Köpte en billig vägghängd stereo till köket, ljudet var ju bedrövligt :( så jag tog bort högtalarna och kopplade ett 2.1 system för datorljud till hörlursuttaget och det blev skillnad! :shock:
Problemet är att datorhögtalarna står på jämt samt att det smäller till i högtalarna när jag sätter på stereon.
Jag skulle vilja att datorhögtalarna sätts på med fördröjning när jag sätter på stereon.
Lösningen skulle vara ett relä som är så känsligt att det slår till på den svaga spänning som kommer från hörlursuttaget och som kan klara 230v på kontaktsidan...
Det fungerar säkert inte utan krävs nog lite elektronik och därför vänder jag mig hit! :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej!

Inte känna av hörlursuttagets signal, känna av strömförbruket på 230V sidan! När du slår på speldosan drar den ju mer ström och det kan ju kännas av ganska enkelt.

Det enklaste är ju att ta ut spänning från radion när du slår på den men det kan vara olämpligt av andra anledningar (garanti osv).

Men om du, i serie med ena matningsledaren på 230V sidan sätter ett par antiparalellkopplade dioder (eller ett par par) kan du få spänning nog till att trigga en optokopplare som i sin tur starter resten.
snark

Tack för svaret!

Inlägg av snark »

Enkelt skall det vara och helst vill jag meka så lite med 220v som möjligt.. Öppna stereon och leta rätt på spänningsmatning därifrån kan jag ju göra, att jag inte tänkte på det...

Om vi säger att jag hittar en lämplig spänning på 5-10v eller nått vad behövs sen för att kunna bryta/slå till 220v bara ett relä eller? kan du ge ex på passande relä? ( Jag har inte tid att leta info själv, har 4xbarn/hustru samt bygger på huset...) :wink:

Sen var det ju det där med fördröjningen?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det va den sämsta ursäkten på länge, ta dig tid och leta! Du har ju tid att häcka här = skärpning.
snark

Inlägg av snark »

Ojdå, ojdå, ursäkta så hemskt mycket då, jag vill inte köpa fel elektronik komponenter som jag kanske inte har användning av

Så man får inte fråga vilken specifikation ett relä skall ha?
Får jag fråga efter ett kopplingschema?

Var går gränsen, så jag vet det nästa gång?
bearing

Inlägg av bearing »

Ett vanligt sätt att skapa en fördöjning är att ladda en kondensator via ett motstånd och låta utsignalen aktiveras när spänningen över kondensatorn nått en viss nivå.
snark

Inlägg av snark »

Tack Bearing...
Så det jag behöver är ett relä samt motstånd och kondesator,
Jag skall se vad jag hittar för spänning i stereon...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

snark:

Du får förstås fråga vad du vill. :) Problemet blir när man tror att andra har all tid i världen att leta efter vad andra behöver. Det finns flera här som har både barn, hus och företag.

För att gå till mig själv: Jag driver 2st musikstudios, håller på att starta företag, har några uppdrag till andra företag, bygger om i vardagsrummet och försöker samtidigt hinna med att vara social med sambon. Det många på forumet som är i samma situation, men ingen ursäktar sig för det.

Jag har ett förslag:
Om du har sådan tidsbrist att du inte hinner ägna t.ex Elfa's sajt några minuter så lär du ju inte hinna leta spänningar och koppla in relät. Sätt istället en vanlig brytare på högtalarsladden. Det går fortare och löser problemet på enklaste sättet.

Om du ändå vill köra relä-varianten så ska du välja ett relä som klarar att drivas med den spänningen du hittar i stereon.

Lycka till! :) :tumupp:
snark

Inlägg av snark »

För er info så har jag letat info både på utländska forum, diverse elektronik sajter innan jag frågade här... Jag har sett andra som fått hjälp med passande komponenter till sina byggen, så det finns dom som har tid och de som inte har tid på detta forumet.
Den praktiska biten hittar jag nog tid till det är den teoretiska biten som jag behöver hjälp med, Jag har gått och tänkt på detta ända sen jag köpte stereon för ca 1 år sen men det har inte blivit av och nu vill jag bara fixa det... ok?

Hur menar du med brytare på högtalarsladden?
Senast redigerad av snark 6 april 2006, 15:02:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Teorin, citerat från Jimmy: "Om du ändå vill köra relä-varianten så ska du välja ett relä som klarar att drivas med den spänningen du hittar i stereon."

Det är väl teori nog?

Sen om du ska ha soft start (tror knappast det behövs när du startar högttalarna med radion på detta vis) behöver du även en NPN-transistor som kan driva relät, ett motstånd på ca: 10K, en elektrolyt på ca: 47µF och en liten diod (t.ex. 1n400x eller 1N4148).

Men då radion får spänning innan relåt slår på högttalarna lär *popp*'et i högttalarna utebli.
snark

Inlägg av snark »

Tack för svaret!
:D
Ja, det kanske räcker med fördröjningen i reläet...
Men nu vet jag vad jag behöver iallafall, tack!
Skriv svar