Mätförstärkare, en halv Watt

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppdaterat mitt schema för femtioelfte gången :D

Denna gången har jag ritat in en offset-pot för V/2 och därmed symmetriskt sving (tack RoPa).

Pga rittekniska skäl har jag gjort om R12 istället för att lägga den i mitten (för jobbigt att rita om).

Sen har jag lagt till ett par kraftiga Schottky-dioder som flyback-skydd vid motordrift (som jag inbillar mig KTA också kan fungera för :)).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag är imponerad över att din "mätförstärkare" har 226 inlägg. Speciellt som den är på en halv watt. Det måste tyda på något, och jag tror inte det är önskan att bygga en slik förstärkare utan snarare tonen i tråden. :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Mycket trevligt att höra, lillahuset :)

MVH/Roger
RoPa

Inlägg av RoPa »

Det är MiaM som ska ha tack för förslaget med en offset-pot, tror jag.

@lillahuset, och den är inte ens byggd än! :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

:D

Nu har jag caddat upp designen mha Eagle.

Problemen är dock många.

För det första fanns inte mina transistorer i biblioteket, tog några andra som framför allt har samma benkonfiguration så det är liksom ordnat.

För det andra kunde jag inte nyttja "riktiga" dioder eller motstånd eller kondensatorer utan fick ta till "dummys".

Tänkte att det ordnar sig, jag kan väl själv speca raster och dylikt men nej det går tydligen inte så jag vet inte hur jag ska få denna design till att bli en fungerande layout, ingen aning!

Ibland gick det inte ens att välja en komponent och få den ner på arbetsytan, den liksom stannade kvar och gick inte att välja. Misstänker att min Eagle har en bugg (för varför kan man välja vissa komponenter men inte alla?).

För övrigt hittade jag en text-funktion som var det enda sättet jag kunde märka upp mina dummy-komponenter, i morgon ska jag kanske ge dom samma löpnummer som i mina paint-dokument.

MVH/Roger
PS
När jag sen försöker cadda själva kretskortet får jag bara med mig transistorerna och LED:en (som egentligen är en IR-LED), inget annat.
Senast redigerad av Spisblinkaren 22 april 2016, 17:47:43, redigerad totalt 1 gång.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Använde Eagle tidigare och jag tror du ska försöka använda de komponenter som är de riktiga, det finns lib att ladda ner med komponenter. Jag hade aldrig några problem att hitta rätt komponenter förutom IC och då använde jag generiska DIP-16 typ...
Nu kör jag KiCad på Debian, obegränsad funktionalitet men lite sämre router. Annars mest en vanesak.
Kan det vara så att för att göra select måste du vara över komponentens handtag? Har ett svagt minne av att det ibland var lite svårt att få tag i komponentenoch inte bara i t.ex texten.

Men som sagt, försök hitta rätt komponenter = rätt footprint
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag kom på vad jag gjorde för fel, jag markerade komponenten i roten (innan plustecknet), fick upp en symbol men ingen footprint och då gick det inte att kopiera ner det till workspacet, behövde alltså gå in i directoryt och välja fysisk komponent.

Sen fattade jag, lite pga dig, att alla komponenter måste ha en footprint för annars kan det inte bli nåt pcb (dummys utesluts, liksom), så jag har nu gett alla komponenter en footprint.

Är precis klar med *.sch-biten där jag tom lyckades hitta en passande plint-footprint för mina byggbara plintar.

Dock var utbudet på dioder liksom transistorer lite dåligt så flyback-dioderna ser nu ut att vara diacs :D

De är dock diacs för att deras footprint var de enda som klarar mina feta dioder.

Nu ska jag gå vidare med *.brd-delen, ska bli spännande :)

MVH/Roger
PS
Alla motstånd kommer Japan-monteras, hittade ingen annan footprint för hålmonterat :D
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag har aldrig kört Eagle, men hur svårt kan det vara att skapa komponenter? I både PADS och KeyCad är det enkelt. Orcad minns jag inte om jag skapade komponenter i men om jag gjorde det måste det ha varit relativt enkelt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Fy fan vad jag hatar mjukvara!

Jag blir så trött på skiten för det är så förbannat jävla oanvändarvänligt och funkar aldrig som man vill!

Spelar ingen roll hur mycket man engagerar sig, man fattar ingenting av allt jävla teknokratiskt svammel!

Vad är det då jag försöker göra, jo placera ut mina mödosamt konfigurerade och ritade komponenter på ett PCB.

Men vad händer, tror ni?

Jo, vissa komponenter befinner sig utanför boarden påstås det vars storlek dessutom inte går att ändra på nåt begripligt sätt.

Jaha, men vad fan?

Det är nästan så att det borde vara skottpengar på klåfingriga programmerare!

MVH/Roger
PS
Lyssna t.ex på den här beskrivningen av "Board Size" i hjälpen: "In practice you draw the board outlines into the Dimension layer with the WIRE command and place the components within this area." Wtf betyder detta :D

Upplägget är f.ö så jävla korkat att jag inte tror att det är sant. För vad ska jag egentligen med exakt transistorbeteckning till? Jag behöver ju bara TO92/TO126/TO220 footprints! Om man dessutom kan lägga in en option om vilket ben som är vad så krävs hela tre transistor-symboler, inte 53!! Jag ska bygga mig ett eget caddprogram (för kretskort obs, inte simulering för det gör man bäst på labbplatta ändå) för jag blir så förbannad på sånt här skit!

Men först ska jag bygga mig en egen CPU...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det låter som om du har en del att göra.

Om du lugnar ner dig lite grand kan du troligen lära dig Eagle. Det verkar vara många på forumet som använder Eagle, flera som verkar mindre begåvade än du, så om du bara tar dig tid blir det nog bra.
Och ja, vi programmerare är ett avskum som bara vill jävlas med användarna. :badgrin:
RoPa

Inlägg av RoPa »

I KiCad väljer man först schema symboler till schemat och sedan väljer man foot print symboler för dessa till kortet.
Så en NPN är alltid en NPN i schemat men kan vara SOT-23 eller TO-220 på kortet, inte som i Eagle där man måste välja rätt från början.
Det går att byta eller rita om foot print på en komponent i Eagle och spara den som en ny komponent, har gjort det några gånger då jag inte hittat det jag sökte, men det var lite knöligt och inte blir komponenterna färre av det heller ;-)

Ta några fler öl så ska du se att det reder sig 8)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag tycker KiCad är väldigt sympatiskt. Det är möjligt att det är skit om man vill göra avancerade saker men min erfarenhet är att det är ungefär lika bra som PADs.

En sak som jag verkligen gillar är att "allt" är sparat som text så om man vet vad man gör är det trivialt att ändra saker med en texteditor. Vilket ofta är effektivare än att köra grafiskt gränssnitt.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Personligen kommer jag mycket mera överens med KiCad än med Eagle.
Dock har det en dum egenskap att det inte går att välja enkelsidiga kort... minsta antal lager är två.
Inget problem om man handroutar men autoroutern kräver lite övertalning för att funka...
Dessa kort som ni sett tidigare kommer båda ur KiCad och är handroutade.
(Ja, jag har slarvat med att ha tvära hörn på ledningsbanorna på det större kortet... :oops: )
Klart.jpg
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag tycker inte det finns någon större anledning att hetsa upp sig över 90 graders hörn. Även om jag brukar köra 45 grader.

Själv har jag aldrig kört autoroutern i KiCad. Jag köpte autoroutern (svindyrt) till PADs och den gav ingen mersmak. Men det kan bero på att jag kan vara lite svårbildbar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ärligt talat, man kan göra ett CAD-program för framtagande av kretskort väldigt enkelt.

Speciellt om man siktar in sig på hobbyister och i mitt fall, hålmonterat.

Vad har vi då för olika footprints?

1) Kondensatorer (RM sättts optionellt)
2) Motstånd (RM sätts optionellt)
3) Dioder (RM sätts optionellt)
4) Transistorer (TO92, TO126, TO220 är allt som behövs, benpol sätts optionellt eller så drar man en ledare till rätt ben).
5) IC (här sätts pin-antalen hos DIP optionellt inklusive slim/wide).

Autorouter behövs inte, routa manuellt för då vet du vad du gör och det är precis samma sak som händer på ritbordet.

Efter att man ritat ett schema byter man således till en board och där placerar man ut sina footprints som man vill ha dom samt drar manuellt tåtar emellan komponenterna, klart.

Perfekt program för en hobbyist som bara vill ta fram ett gäng enkla kort och inte har någonsomhelst avsikt att simulera hur skiten fungerar vilket hen redan gjort på labplatta!

Med andra ord kommer det inte att finnas mer än typ 7 komponenter i biblioteket :D

Snacka om skillnad mot modernt skit som Eagle!

MVH/Roger
Skriv svar