LM2596 - Ladda iPhone ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perkla

LM2596 - Ladda iPhone ?

Inlägg av Perkla »

Jag har testat lite med min LM2596 för att se vad jag kan använda den till, Jag har en vanlig DC strömkälla som ger ut runt 12 volt och 1300mah, och så ställer jag utgående till 5 Volt som stämmer fint med en vanlig iPhoneladdare som ger 5V och 1Ah.

Jag kan ladda iPhone 3GS och iPhone 4s, men inte iPhone 5s och 5c.. inte heller min iPad, har testat med flera olika strömkällor ända upp till 1500mAh.. inget händer när jag sätter i sladden i dom nyare telefonerna eller min iPad 2..

Nån som har nån aning om varför det är så ? Samma laddare som jag använder till precis alla mina iPhones och det funkar ju fint, varför funkar inte LM2596 lika bra ?

Enligt multimeter ger den ut 5.1 Volt när displayen på LM2596 visar 5 volt, det brukar inte vara nån fara i dessa sammanhang då dom flesta enheterna idag endå har inbyggda voltregulatorer för små felmarginaler.

Bild
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: LM2596 - Ladda iPhone ?

Inlägg av JohnGalt »

Det har inget med LM2596 att göra, den fungerar nog fint.
Men det ska vara spänning på D+ och D- för att de ska ladda (olika spänning för olika laddström), +2.8V på D- 2.0V på D+ (spänningsdelning med motstånd) eller något sådant för 1A. Googla detaljerna.
Det är något de har hittat på för att krångla till det för användarna.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag misstänkte nästan att det var nått sånt men jag fattar inte varför, jag menar att kunna ladda sin telefon med alternativ måste väl absolut vara en möjlighet.

Då undrar jag varför dom här cigg pluggarna man kan köpa o sätta i bilen funkar till alla mobiler ? Om det är olika spänning på en telefon så kan det väl inte vara rimligt att köra samma på en telefon som inte har det ?

Dessa som man sätter i bilden funkar ju till alla telefoner och plattor !?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De flesta billiga laddare har d+ och d- kortslutna. Minns inte vad iphone tolkar det som, men något är det för det laddas då.

[edit]
Det verkar som dedikerade "charging ports", som inte hanterar data, har pinnarna kortslutna. Då ska det gå att plocka ut max vad som går.
elabbe

Inlägg av elabbe »

Perkla skrev:Dessa som man sätter i bilden funkar ju till alla telefoner och plattor !?
Meduza tror jag kör med TPS2513 som ska ha ett omfattande stöd.

Meduzas Multi-USB-Laddare
JohnGalt skrev:Det är något de har hittat på för att krångla till det för användarna.
Det är något de har hittat på då USB-standarden tidigare inte hade stöd för höga strömmar.
Skriv svar