ESD pistol fråga. Brytare 20kV?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ChristianS

ESD pistol fråga. Brytare 20kV?

Inlägg av ChristianS »

Skall hyra en ESD pistol nästa vecka för att lösa lite problem med en produkt.
Då fick jag en tanke på Dave Jones "Dont turn it on take it apart", nu får jag nog bärga mig med att kika in i den.
Blir lite nyfiken på vad där är för en switch i den som kopplar ihop testpinnen och den uppladdade kondensatorn, kollade lite på triac IGBT och andra liknande komponenter med de slutar om kring nån kV. vissa esd-pistoler klarar upp tilll 30kV. En thyratron skulle klarar spänningen med de är inte särskilt små.

Hur fasiken löser de det?
:humm:
Användarvisningsbild
ChristianS

Re: ESD pistol fråga. Brytare 20kV?

Inlägg av ChristianS »

Ställde frågan lite snabbt, såg nu att det finns mosfet upp till 4.5kV hos digikey. Farnell har upp till 1.7kV.
Man kan ju seriekoppla dem och sedan ett intressant system för att trigga igång dem kanske.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

De är väl antingen piezoelektriska eller försedda med oscilator och spännings multiplikator eller nått liknande, dvs man bryter inte högspänningen.
Agwan

Inlägg av Agwan »

För att hålla koll på pulsformen har de en konding och en resistor. Sedan använder de ett relä för att lägga ut pulsen.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag tror att det är någon liknande konstruktion som på gamla TV-apparater
Man bryter inte spänningen,man stryper en oscilator,när den inte går
då finns det ingen HS heller.Eller något liknande som Tomas beskrev
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Standarden IEC61000-4-2 ger i sej i stort hur konstruktionen ska vara sammansatt då man där definierar DC spänning som en kondensator med angiven kapacitans ska uppladdas med, samt efterföljande urladdningsmotståndets värde som urladdas via kontaktor.
En variant som specas är t.ex. att en kondensator på 50pF ska laddas till 8kV som därefter urladdas via 330 Ohm.
Kontaktorn ska tåla spänningen, men har man ett kontaktgap på >1mm bör det gå bra.
Är man petig så ska man även ta hänsyn till seriella förlust-induktansen från kondenstorn till urladdningsspets för att hålla sej inom angivna flank-tider.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

brukar väl finnas en mekaniskt säkerhetsbrytare som jordar högspänningsdelen med , öppnas först när man aktiverar handtaget eller liknande
Skriv svar