Electrolux Ergorapido ZB3013, problem
Electrolux Ergorapido ZB3013, problem
Hej!
Min syster hade en Electrolux med NiMh-batterier, den dog/fungerade dåligt på nått vis, tror batterierna var ok men motorn var inte ok.
Den slutade på tippen, sen köpte de en ny enligt rubriken, med Lithiumbatterier 18650-celler, 5 stycken.
Den får också slut på batteri väldigt fort efter inte så lång tids användning säger hon.
Jag körde den några minuter tills den tyckte batteriet var slut och stannade.
Plockade isär den och mäter batterispänningen: 20V på fem seriekopplade batterier == 4V/ cell. Mäter på de de individuella cellerna, 4V / cell.
Den vägrar starta. Kan det vara så att den minns att batteriet är dåligt och att den inte laddats och därför inte vill starta? (troligt)
Kan det vara så att en cell är dålig under belastning och sjunker mer än de andra? (cellerna är anslutna så de iaf kan mätas individuellt)
Jag ska mäta lite mer under belastning och återkommer.
Någon som har erfarenhet av de här?
MVH: Mikael
Min syster hade en Electrolux med NiMh-batterier, den dog/fungerade dåligt på nått vis, tror batterierna var ok men motorn var inte ok.
Den slutade på tippen, sen köpte de en ny enligt rubriken, med Lithiumbatterier 18650-celler, 5 stycken.
Den får också slut på batteri väldigt fort efter inte så lång tids användning säger hon.
Jag körde den några minuter tills den tyckte batteriet var slut och stannade.
Plockade isär den och mäter batterispänningen: 20V på fem seriekopplade batterier == 4V/ cell. Mäter på de de individuella cellerna, 4V / cell.
Den vägrar starta. Kan det vara så att den minns att batteriet är dåligt och att den inte laddats och därför inte vill starta? (troligt)
Kan det vara så att en cell är dålig under belastning och sjunker mer än de andra? (cellerna är anslutna så de iaf kan mätas individuellt)
Jag ska mäta lite mer under belastning och återkommer.
Någon som har erfarenhet av de här?
Re: Electrolux Ergorapido ZB3013, problem
Nu har jag bara ett tråkigt icke-elektronik svar: Om det lindas in hårstrån eller liknande i den roterande borsten går den trögt och larmar för batterifel.
Vi har en som vi haft i några år, aldrig några problem förutom rengöring av borsten och dess lager.
Vi har en som vi haft i några år, aldrig några problem förutom rengöring av borsten och dess lager.
-
Känns lite fånigt, men batterierna på min är slut. S
å långt inget konstigt, men jag får inte isär den så att jag kommer åt batteripacken...
Sågon som har en beskrivning?
å långt inget konstigt, men jag får inte isär den så att jag kommer åt batteripacken...
Sågon som har en beskrivning?
Lossa bara de 5 PH2-skruvarna på undersidan (2 på den tjocka delen, 3 vid handtaget), sedan är det bara att lyfta isär.
Det är som sagt 5 st 18650, men köp med lödfanor så blir det lättare, de sitter "utspritt", med kabelanslutning.
Edit: Modell ZB2904G
Det är som sagt 5 st 18650, men köp med lödfanor så blir det lättare, de sitter "utspritt", med kabelanslutning.
Edit: Modell ZB2904G
Senast redigerad av JohnGalt 28 mars 2016, 14:41:59, redigerad totalt 1 gång.
limpan: Eh, i denna var det bara torx? 5 stycken och sen dra isär, klart.
JohnGalt: Hmm, tror det är samma om man kör den lös d.v.s. utan borstar och sånt.
Den indikerar ju batteritorsk trots att cellspänningen är 4V. Låter tossigt imho.
Nu har den laddat upp sig, ska mäta: 21.086V = 4.21V/cell olastad. 18.5V totalt under last == 3.7V/Cell
låter som lite väl kraftigt spänningsfall såhär direkt efter laddning. Ska mäta cellerna var för sig.
De sjönk fort ner mot 3.3V. En av cellerna var under 3V efter 30s körning.
Det är nog bara att konstatera att batterierna är slut. Enda alternativet är att motorn drar kopiösa mängder ström av
någon anledning. (Deras gamla gjorde nog det). Ska löda bort motorn och mäta strömmen.
Matade motorn från labbagget, Det klarar bara 3A och då körde det ut 5V så det drar mer än 3A. 18650 verkar generellt specade till ca 5-6A
max. Ska ladda fullt igen och se vad motorn drar från de egna batterierna.
Vad kan hända med en liten DC-motor egentligen?
JohnGalt: Hmm, tror det är samma om man kör den lös d.v.s. utan borstar och sånt.
Den indikerar ju batteritorsk trots att cellspänningen är 4V. Låter tossigt imho.
Nu har den laddat upp sig, ska mäta: 21.086V = 4.21V/cell olastad. 18.5V totalt under last == 3.7V/Cell
låter som lite väl kraftigt spänningsfall såhär direkt efter laddning. Ska mäta cellerna var för sig.
De sjönk fort ner mot 3.3V. En av cellerna var under 3V efter 30s körning.
Det är nog bara att konstatera att batterierna är slut. Enda alternativet är att motorn drar kopiösa mängder ström av
någon anledning. (Deras gamla gjorde nog det). Ska löda bort motorn och mäta strömmen.
Matade motorn från labbagget, Det klarar bara 3A och då körde det ut 5V så det drar mer än 3A. 18650 verkar generellt specade till ca 5-6A
max. Ska ladda fullt igen och se vad motorn drar från de egna batterierna.
Vad kan hända med en liten DC-motor egentligen?
Mätte nu, motorn drar ca 7.5A, men det är med öppet skal. Den drar mer än 10A vid uppstart.
batterierna är specade till 1450mAh, för att de ska räcka de 35minuter den är specad till att klara
får den alltså inte dra mer än 3A, knappt det.
När man sätter den i skaftet har man iofs ett halvläge: ska testa det. Den drar 4A i halvläget.
Jag får inte ihop den här ekvationen. Vad kan göra att motorn drar mer ström? Borsten slut?
Känns som den inte kommer bli riktigt bra även om jag byter batterierna.
batterierna är specade till 1450mAh, för att de ska räcka de 35minuter den är specad till att klara
får den alltså inte dra mer än 3A, knappt det.
När man sätter den i skaftet har man iofs ett halvläge: ska testa det. Den drar 4A i halvläget.
Jag får inte ihop den här ekvationen. Vad kan göra att motorn drar mer ström? Borsten slut?
Känns som den inte kommer bli riktigt bra även om jag byter batterierna.
När jag tittar in i motorn ser det ut att finnas borst kvar och motorn går runt rätt lätt.
Intressant dock att kommutatorn bara består av två halvor.
Intressant dock att kommutatorn bara består av två halvor.
Består inte alltid kommutatorn på DC-motorer av två halvor?
Märkligt att batterierna tröttnat så fort. Hur länge har de haft den? Används den extremt mycket?
Märkligt att batterierna tröttnat så fort. Hur länge har de haft den? Används den extremt mycket?
Jag klämde i fem batterier ifrån samköpet jag genomförde i vår gamla Ergorapido med Li-ion batterier som tappat livsgnistan. Lite meck då dom var utan lödfana men gick allt bra ändå.
Vilken skillnad i drifttid! Har inte lyckats köra slut den efter bytet vid småstädning hemma, det gjorde man lätt med originalbatterierna.
Vilken skillnad i drifttid! Har inte lyckats köra slut den efter bytet vid småstädning hemma, det gjorde man lätt med originalbatterierna.
Det kanske de gör, men jag trodde nog man delade upp det i flera för att motorn inte skulle kunna stanna i ett lägeJohnGalt skrev:Består inte alltid kommutatorn på DC-motorer av två halvor?
där den inte går att starta och för att få jämnare fördelning av momentet.
Jo jag tror de använder den ganska mycket, står i köket och de har småbarn

Men just att den drar så mycket ström tycker jag är skumt.
Hedis: Ja det blir väl till att beställa 18650 på ebay med lödfnärpar och byta.
Ska nog köpa några som tål strömmen också.
Köpte ett sex-pack från tyskland, som jag noterade i någon annan tråd diffade det 2mV som mest mellan två batterier!
4 av batterierna mätte in på millivolten när samma spänning. Har lött i dem nu och laddat fullt. Får testdammsuga imorgon.
Funkar gör det iaf.
Laddade upp tre av de gamla batterierna och laddar ur dem med 0.5A i min RC-laddare nu. De har helt klart 1000mA i sig iaf, kanske mer.
Men jag fattar inte varför/hur motorn kan dra så mycket ström?
4 av batterierna mätte in på millivolten när samma spänning. Har lött i dem nu och laddat fullt. Får testdammsuga imorgon.
Funkar gör det iaf.
Laddade upp tre av de gamla batterierna och laddar ur dem med 0.5A i min RC-laddare nu. De har helt klart 1000mA i sig iaf, kanske mer.
Men jag fattar inte varför/hur motorn kan dra så mycket ström?
Vad driver motorn för något? - är det centrifugal-turbin så går de som tyngst (lägsta varvtal) när luftflödet går som friast medans stryps flödet en del så går turbinen lättare (och motorn varvar mer) och följdaktligen också drar mindre med ström.
Jag har bytt till externa batterier i min, och märkte att motorn drar normalt rejält med ström, några noname kina gick inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nå då är väl allt i sin ordning. Jag köpte högströms 18650 som ska klara mer än de 8A som motorn drar.
Förhoppningsvis ska den fungera bra och länge nu!
Förhoppningsvis ska den fungera bra och länge nu!
Den fungerar inte i alla fall. Eller för att vara mer exakt, den indikerar att den laddar. Men kopplar jag den till mitt labbagg ser jag att den bara drar 32mA.
Något hindrar den från att ladda. Batterispänningen olastat är helt ok runt 4V på samtliga. Den har nån slags switchning för det hörs, därför jag misstänkte elektrolyterna.
Men efter att jag laddat batterierna bara lite grann direkt på batterierna via labbagget och sen spänningssatte ordinarie laddbleck så började den ta laddning igen.
Ganska märkligt tycker jag. Den har en balanseringskontakt eller iaf ingång för individuell cellspänning in på kretskortet, mäter jag där stämmer det bra och cellspänningen är jämn mellan cellerna.
Något hindrar den från att ladda. Batterispänningen olastat är helt ok runt 4V på samtliga. Den har nån slags switchning för det hörs, därför jag misstänkte elektrolyterna.
Men efter att jag laddat batterierna bara lite grann direkt på batterierna via labbagget och sen spänningssatte ordinarie laddbleck så började den ta laddning igen.
Ganska märkligt tycker jag. Den har en balanseringskontakt eller iaf ingång för individuell cellspänning in på kretskortet, mäter jag där stämmer det bra och cellspänningen är jämn mellan cellerna.