Jag har ett enormt problem som jag inte vet riktigt hur jag ska lösa.
Det är som så, att jag har ett gäng batteridrivna sensorer som skall kunna placeras i en "basenhet" för att laddas upp.
Sensorerna har två kontaktbleck i bakstycket. Ett minus och ett plus. Därifrån går kretsen vidare till laddkrets med mera, samt till MCUn som känner av när det blir spänning till kontakterna och då fattar att den är på laddning.
På basenheten sitter det fem st uttag för sensorer, och dessa har två fjädrande kontakter. Ena är plus och andra är minus. Jag kan via basenhetens MCU programmera att stänga av plus och har då ett pulldown motstånd som drar plusstiftet till GND. Till saken...
Basenheten matas av en 5v väggvårta som naturligtvis är flytande mot jord. Sensorn är naturligtvis också den flytande mot jord. När en sensor stoppas på laddning så händer det naturligtvis att kontaktstuds förekommer, med resultat att enorma spikar på sensorns krets blir till och dödar sensorns MCU.
När jag mäter med USB kabel ikopplad mot sensor så kan jag få > +-20V...

Så, hur har jag försökt att lösa detta då??
1) Transistentdioder på sensorkrets --> Påverkar inte ett smack!
2) Stänga av ladduttaget medan man placerar sensor. Problemet är dock att jag måste ha en svag spänning på sensorns sida för att känna av när den blir placerad i laddning. --> Samma resultat, fast mindre spikar. +- 8v.
3) Koppla in USB på både sensor och basenhet --> Naturligtvis fungerar detta eftersom att båda får samma GND potetial. Inga spikar.
Eftersom att jag får spikar när jag jordar sensorn men håller basenheten flytande, så bör ju rimligtvis samma spikar uppstå om jag jordar basenheten men håller sensorn flytande. Att jorda basenheten är ju inga problem, har ett uttag med jord på basenheten som jag kan koppla, men sensorn är ju fortfarande flytande.
Hur fan gör man på batteriladdare osv??? Enda jag kan komma på är att förlänga kontaktpinnen för GND på basenheten, men det är absolut inte lätt gjort.. Någon som har tips på hur man ska få bort dessa spikar???