Hej ska bara kolla upp så jag har fattat hur pwm fungerar. Pwm har en fast frekvens eller. Vilken frekvens ska jag då ha för att styra ett rc servo.
Sedan var jag att jag har frågat er om detta förut. då fattde jag att tiden mellan ettorna ska vara konstant 50 ms mendans bredden på pulsen när den är hög ska variera mellan 1-20 ms sekunder eller? Men detta stämmer inte om frekvensen ska vara konstant. i sådana fall får jag beräkna tiden mellan pulserna så här: T=1/f , => T=Tiden_mellan pulserna+Pulsbredden tid.Tiden_mellan_pulserna=T-Pulsbredden=Tiden_mellan_pulserna
För pwm som ni menar är väll enligt denna länk nedanför:
http://www.netrino.com/Publications/Glossary/PWM.html
PWM
PWM är en sak, att styra RC-servo är en helt annan!
PWM kan ha varierande eller fast frekvens.
RC-servo är pulsbredd-styrda, 0,5ms är ena ytterläge, 1,0ms är mittläge och 1,5ms är andra ytterläge. Dessa pulser bör upprepas med 50ms mellan för bästa styrning i servot men man kan göra det långsammare.
Grejen är att för varje puls som kommer kommer servons elektronik att ge en strömpuls till motorn, motorpulsens längd beror på skillnaden mellan servots position och den inkommande "position", kommer pulserna alltså ofta kommer motorn att köra på plats snabbt, kommer de glest sker det långsamt.
Så skilja på PWM och pulser när vi snackar RC-servo.
PWM kan ha varierande eller fast frekvens.
RC-servo är pulsbredd-styrda, 0,5ms är ena ytterläge, 1,0ms är mittläge och 1,5ms är andra ytterläge. Dessa pulser bör upprepas med 50ms mellan för bästa styrning i servot men man kan göra det långsammare.
Grejen är att för varje puls som kommer kommer servons elektronik att ge en strömpuls till motorn, motorpulsens längd beror på skillnaden mellan servots position och den inkommande "position", kommer pulserna alltså ofta kommer motorn att köra på plats snabbt, kommer de glest sker det långsamt.
Så skilja på PWM och pulser när vi snackar RC-servo.
Så med andra ord kommer frekevensen att variera för att st
Så men andra ord behöver jag inte tänka på om frekvensen är konstant eller inte. Bara att jag ändrar pulsbredden mellan 0,5 till 1,5 mellan en konstant mellan rum på 50 ms sekunder. Om man tar ett exempel .
En signal på två perioder.
0.5 ms pulsbredd,50 ms,1.0 ms pulsbredd,50 ms.
första perioden
T1=0,5+50=50,5 ms
F1=1/T1=19,8 HZ
andra perioden
1.0 ms +50 ms=51 ms.
F2=1/T2=19,6 HZ
Frekevensen F1 kommer inte att vara lika med F2
En signal på två perioder.
0.5 ms pulsbredd,50 ms,1.0 ms pulsbredd,50 ms.
första perioden
T1=0,5+50=50,5 ms
F1=1/T1=19,8 HZ
andra perioden
1.0 ms +50 ms=51 ms.
F2=1/T2=19,6 HZ
Frekevensen F1 kommer inte att vara lika med F2
PWM : Pulse Width Modulation. (Oftast) fast frekvens, 0-100% pulsfårhållande.
RC-Servo : Pulser med 20 ms intervall. 1.5 ms +/- 0.5 ms långa pulser (alltså 1.0-2.0 ms och inget annat...).
20 ms intervallet är inte så "kritiskt", men det bör ligga däromkring.
Blanda inte in frekvens i det ! Varför göra något skit-enkelt svårt ??
Dessutom, PWM modulen i t.ex en PIC är olämplig för servo-styrning, om det var det som frågan gällde.
Enklast fixar man något med en timer...
> RC-servo är pulsbredd-styrda,
Lite olycklig forulering, om man samtidigt säger "Så skilja på PWM och pulser när vi snackar RC-servo."
"PW" i PWM = "Pulse width" = "pulsbredd"...
EDIT : Diverse stavfel...
RC-Servo : Pulser med 20 ms intervall. 1.5 ms +/- 0.5 ms långa pulser (alltså 1.0-2.0 ms och inget annat...).
20 ms intervallet är inte så "kritiskt", men det bör ligga däromkring.
Blanda inte in frekvens i det ! Varför göra något skit-enkelt svårt ??
Dessutom, PWM modulen i t.ex en PIC är olämplig för servo-styrning, om det var det som frågan gällde.
Enklast fixar man något med en timer...
> RC-servo är pulsbredd-styrda,
Lite olycklig forulering, om man samtidigt säger "Så skilja på PWM och pulser när vi snackar RC-servo."

"PW" i PWM = "Pulse width" = "pulsbredd"...
EDIT : Diverse stavfel...