Likrikta/glätta mätvärde

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
larsson

Likrikta/glätta mätvärde

Inlägg av larsson »

Har börjat skissa på en ESR-mätare, se utkast gjort i LTSpice. Kondingen under test heter Cx i schemat. Den får ett par hundra millivolt 100 kHz växelspänning över sig, eller pulsad likspänning kanske man ska säga. Vid 0 Ohms ESR blir det ungefär ±50 mV kvar efter spänningsdelningen, signalen "Nisse" i schemat.

Nisse-signalen förstärks och allt ser ut som väntat fram till TP1, där får jag en triangelliknande våg som går mellan c:a 2 och 3,6 volt (se bild på plott). DC-offseten beror på att U1 inte bottnar riktigt, och U2 förstärker felet ytterligare. Tror inte det spelar nån roll, det är inte de den absoluta nivån jag jagar utan jämförelse mellan kalibrering/kortslutning och skarp mätning.

Mätvärdet ska så småningom in till en ADC-pinne på en ATMega så jag försöker stabilisera signalen med en konding. Har testat ett dussin värden mellan 10 nF och 1000 µF, gör ingen skillnad alls, kurvan (blå i plottet) hoppar upp och ner med flera volt och med nån frekvens som tycks vara 1/4 av mätsignalen. Jag som ville ha en flatliner... Min-, max- eller medelvärde spelar ingen roll, bara den ligger still. Den här signalen korsar ju aldrig nollan, så dioden har jag provat ersätta med lite olika motstånd, gjorde ingen skillnad heller.

Har jag tänkt fel längst ned till höger i schemat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janaf
EF Sponsor

Re: Likrikta/glätta mätvärde

Inlägg av janaf »

Hur kan spänningen över C5 över huvud taget sjunka? Har C5 något parallelt motstånd definierat? Fins det någon last i andra änden av ToDAQ
larsson

Re: Likrikta/glätta mätvärde

Inlägg av larsson »

Nä, det finns ingen last där, hade ett 47k motstånd tidigare men tog bort det. Gjorde varken till eller från. Jag fattar heller inte varför C5 bara inte laddas upp till en likspänning och stannar där.

Det är väl nåt skumt fel jag har gjort, kanske i nån parameter på nån av komponenterna. Eller en bugg i LTSpice :) Ska i alla fall göra om det från scratch efter påsk, kretsen är onödigt krånglig. Jag ska ju bara förstärka och likrikta en signal, det borde inte behövas två opampar och ett dussin komponenter omkring. Back to basics!

EDIT: C5 har ingen parallellresistans men en serie- dito på 3 Ohm angiven... trodde jag... Ser nu att jag fyllt i fel ruta och det hade visst blivit en induktans på 3 Henry istället. Duh... Förklarar väl den konstiga vågformen. Nå, nu kanske jag kan komma framåt. Tack för hinten :)
Skriv svar