Spänning över dioder i likriktarbrygga
Spänning över dioder i likriktarbrygga
Håller på att skruva med en gammal förstärkare och funderar på vad jag ska få för spänning om jag mäter anod -> katod? Som det är nu mäter jag 37VDC över dioderna vid spänning på maskinen, kan det stämma?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Spänning över dioder i likriktarbrygga
Varannan halvperiod mäter du spänningen över trafon när dioden inte leder (full spänning backspänd), och varannan spänningen över dioden när den leder. Vilken du än väljer att mäta på.
En halvledardiod har typ en(1) volt spänningsfall när den leder.
Det sitter väl någon stor kondensator efter likriktaren? Plus till minus på kondensatorerna kan 37V vara ett rimpligt värde på en mellanstor förstärkare, säg 50-100W.
Det sitter väl någon stor kondensator efter likriktaren? Plus till minus på kondensatorerna kan 37V vara ett rimpligt värde på en mellanstor förstärkare, säg 50-100W.
Ok, då verkar nätdelen vara i ordning. Sitter en skyddskrets som inte verkar slå till. Jag har lött av reläet vilket verkar klicka när det får spänning men inget händer när den är på plats i förstärkaren. Sitter en uPC1237H som övervakar det hela och slår till och från reläet, ska mäta lite på den också.
Kenwood Basic M1
Den verkar helt rökt ... så fort jag byter en del är det något annat som är trasigt ... skickar tillbaka till ägaren.
Den verkar helt rökt ... så fort jag byter en del är det något annat som är trasigt ... skickar tillbaka till ägaren.
(Kenwood gjorde annars utmärkta köksredskaper en gång i tiden; morsan hade en 1966 Chefette handmixare som fortfarande fungerar utmärkt efter 50 år.) 
-Sparky-

-Sparky-