Jag har två olika quadcopters varav båda två ramlade ner handlöst från himmelen idag. Det var runt 0 grader eller något under.
Det verkar som att det har med temperaturen att göra eftersom dom fungerar inne i värmen. Tog ut en som fungerade och efter att den varit ute i ca 5-6 minuter så gick den inte att arma heller så det verkar som att flightcontrollern lägger av när den blir kall eller nått.
Jag har en Naze32 i ena quadcoptern och en CC3D i den andra. De är ungefär samma hårdvara och ser ut ungefär såhär:
Vad jag kan läsa mig till så ska de vitala komponenterna tåla -40 grader så det kan knappast vara temperaturen i sig. Hur fuktkännsligt är ett såntdär kort? Kan 0-gradigt klimat bilda nån typ av kondens på kortet som ställer till det? Finns det nåt bra sätt att felsöka/lösa problemet?
vad för spänning har du på batteriet? LiPo batterierna tappar kraft väldigt fort vid kyla! Sjunkar detta kommer spänningen dippa och då startar kontrollern om samt att ESC kan lägga av också.
Det eller glappkontakt.
Jag har flugit båda dessa kontrollers vid flera minus utan problem. Men det gäller att ha förvärmda batterier och ha uppsyn över spänningen.
Jag kör med 3s batterier. Jag har flugit mycket I minusgrader tidigare i vinter utan problem. Jag har telemetri så sändaren visar spänningen och varnar vid låg spänning.
Så spänningen har varit bra även de gånger som den inte armar. Jag menar att om den ramlar ner för att den startar om så ska det ju gå att arma den efteråt om spänningen är bra. Jag kopplade ur och i batteriet flera gånger efter krascherna och det gick inte att arma även fast det stod över 11 V på spänningen.
Ena flightcontrollern matas från en ESC via BEC och den andra matas från en separat BEC som sitter på power-boarden.
Men ni har en god poäng i att jag faktisk hade samma batteri också vid båda krascherna. Jag ska markera på det batteriet och se om det inträffar igen.
Jag kör S.BUS och armar med stick command.
Jag har kört idag också och allt funkade perfekt. Det är lite varmare idag och gissningsvis lägre luftfuktighet. Körde med samma batteri. Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta men jag får väll flyga vidare och se vad som händer.
Ja, kanske jag borde lacka prylarna. Vad kan man lacka med och kan jag lacka både flightcontroller och ESC:er?
Jag flyger bara rate-mode, jag har ingen barometer eller kompass på någon av dom.
Lacka korten borde ju vara perfekt
Funkar och går snabbt med om man tex har sprayflaska, ser dock sedan ut som om denna version har höjdmätare monterad vilken då förstås inte får täckas med detta.
Förvånad blev jag när jag letade lite i garaget och faktiskt hittade en flaska Plasti Dip från Performix jag måste ha köpt den för över 10 år sedan och inte använt den. Kände igen flaskan när jag googlade
Faktum är att nu har jag plockat isär allt och det har erjat på både FC, ESC:er och voltregulator.
Har kört med electronic cleaner och tandborste på prylarna. Har även sprejat FC:n med PlastDip(jag har inte barometer). Vet inte om jag vågar spreja ESC:erna. Det står att PDip tål 95 grader så det kanske går bra.
escerna blir inte ens 30-40 grader vid flygning. Ivf inte om du nu inte ligger på 110% av dess kapacitet. (Förutsätter att du har dem monterade på armarna i vinddraget)
Du har ju också ett flertal olika oscillatorer, kanske flera stycken på FC och mottagare och en på varje ESC.
För tillverkaren kan det vara intressant att spara pengar och köra med "intern oscillator" / "intern klocka". Den kan variera +/- 15% beroende på temperatur. Jag har hört att det har gett problem vid minusgrader när ESC tappar sync mot FC.