Jag har i min ägo en Carl Haider München-tillverkad violet ray maskin.
Läs här först för att fatta vad det är, eller vad den hävdar att den är!
https://en.wikipedia.org/wiki/Violet_ray
Den fungerar inte.
Den surrar som den ska men glöder inte från glasspetsen.
Jag är ärligt talat skiträdd för den!
Vågar inte stoppa in fingrar eller mätinstrument, förmodligen spikar spänningen sönder alla moderna mätsintrument!
Det sitter en konding med okänt värde i den.
Högspänningsspolen, hur kollar man efter avbrott/överslag??
För övrigt tror jag att den faktiskt hade en viss effekt, för vissa sjukdomar, exempelvis vårtor.
Vårtor har visat sig vara lätt att behandla med placebo, det är därför alla skumma huskurer fungerar!
Hur jag vidare??
Reparera en "Violet ray" gammal medicinskt instrument
Re: Reparera en "Violet ray" gammal medicinskt instrument
I min ungdom fick jag en sådan apparat av grannfrun. Hon påstod att man skulle bli kåt som en kanin av apparaten men hon tyckte att apparaten bara var oskön.
I apparaten finns två spolar nästan exakt som en tändspole med en lindning med få varv och en högspänningslindning med massor med varv för att man ska få ut upp till 30 000 volt. Vidare finns en kondensator som ska fungera som en gniststräckare. Vidare finns ett relä som är kopplad så att i viloläge ska strömmen gå via kontakterna till reläspolen och när relät drar bryts strömmen vilket får till följd att relät kommer att hoppa mellan lägena som brytarspetsarna i en bil.
Skulle nästan gissa på att det är kondensatorn som är slut i din apparat.
Annars finns det modernare konstruktioner som fungerar på samma sätt nämligen den elektriska flugsmällaren. Har du en sambo så tror jag att hon kommer att uppfatta flugsmällaren som tämligen oskön så testa den på dej själv. Och byter du kondensatorn i din apparat så testa metallröret, jag tyckte att det var rätt häftig! Helt i klass med sladden till tändstiftet på mopeden!
OCH ja petar du på en elektrisk apparat så kommer den att gå sönder! Peter du på en annan människa kommer du säkert att få ett blått öga och krossad näsa!
I apparaten finns två spolar nästan exakt som en tändspole med en lindning med få varv och en högspänningslindning med massor med varv för att man ska få ut upp till 30 000 volt. Vidare finns en kondensator som ska fungera som en gniststräckare. Vidare finns ett relä som är kopplad så att i viloläge ska strömmen gå via kontakterna till reläspolen och när relät drar bryts strömmen vilket får till följd att relät kommer att hoppa mellan lägena som brytarspetsarna i en bil.
Skulle nästan gissa på att det är kondensatorn som är slut i din apparat.
Annars finns det modernare konstruktioner som fungerar på samma sätt nämligen den elektriska flugsmällaren. Har du en sambo så tror jag att hon kommer att uppfatta flugsmällaren som tämligen oskön så testa den på dej själv. Och byter du kondensatorn i din apparat så testa metallröret, jag tyckte att det var rätt häftig! Helt i klass med sladden till tändstiftet på mopeden!
OCH ja petar du på en elektrisk apparat så kommer den att gå sönder! Peter du på en annan människa kommer du säkert att få ett blått öga och krossad näsa!
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är inte riktigt rätt att jämföra med en flugsmälla. Man är aldrig i direkt kontakt med elen om allt fungerar som det ska. Det är precis som att ta i såna blixtbollar eller vad de nu heter. På sin höjd blir man statiskt uppladdad.
Kul! Är den byggd i en väska? Har du lust att lägga upp lite bilder på den?
Vad vill du uppnå? Vill du bara att den ska fungera? Med bibehållet originalskick?
Vad vill du uppnå? Vill du bara att den ska fungera? Med bibehållet originalskick?
Det verkar ju inte vara så mycket som kan gå sönder i en sådan apparat det troligaste skulle vara en dålig kondning (lätt att byta) annars avbrott i högspänningsspolen (svårt att laga) eller skitiga/oxiderade reläkontakter (lär gå att fixa med kontaktsprej)
Har en sån mackapär undanstoppad någonstans.
När fotot togs kördes den på en skyddstrafo. Jag brukar inte vara skraj
för vilda experiment men den ligger väldigt nära toppen på skalan för
"Don't Ever Try This At Home!". Urladdningarna till höger i bild är runt 10 mm långa.
Ozonskiktet blir betydligt tjockare där den körs dessutom, stinker rätt bra!
Finns ett spetsigt urladdningsrör som passar direkt i örat!
Någon som vill prova en behandling?
När fotot togs kördes den på en skyddstrafo. Jag brukar inte vara skraj
för vilda experiment men den ligger väldigt nära toppen på skalan för
"Don't Ever Try This At Home!". Urladdningarna till höger i bild är runt 10 mm långa.
Ozonskiktet blir betydligt tjockare där den körs dessutom, stinker rätt bra!
Finns ett spetsigt urladdningsrör som passar direkt i örat!
Någon som vill prova en behandling?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja det är ett helt kitt i en låda.JohnGalt skrev:Kul! Är den byggd i en väska? Har du lust att lägga upp lite bilder på den?
Självklart vill jag att den ska fungera, och vara så original som möjligt!
Bild kommer.
Konding, ja det blir inte lätt att veta vilken typ som kan ersätta...