Emena huvud med 2.5 graders indexering på B och C axel.
Det låter väldans bra o ger nog rejäla möjligheter för avancerad körning.
Jag har en Fanuc 0M som jag har inte bara lite svårt för, även en Fanuc21T men det blir inte aktuellt.
Har Emco med flera tastaturer där får det vara Siemens 840D för gott.
Jag var på ett kort besök för att test en maskin som hade Yasnac MX3. Efter 15 minuter hade jag varit i alla menyer som behövdes och även kört maskinen i MDI.
Lite gammalt med lättkört tycker jag.
Fanuc på bäddfräs?
- DW
- Kontakt:
Re: Fanuc på bäddfräs?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- frownlayer
fint att ni med har de klassiska buntbanden runt handveven. 
Jag har kört både Fanuc och Haidenhain. och jag kan bara gratulera att det inte blev Fanuc
Fanuc har säkert 1000 mer funktioner, och även kanske många saker som fungerar bättre vid ren produktion.
Men det är ett jävla aber när man t.ex ska spegla ett program runt en axel, eller använda sig av LABEL.
sen att nolla in en bit, att skriva 0 direkt vid inmätning, istället för ett värde någonstans i en tabell.
Underbart att stå och knappa manuellt. har man även en postprocessor som klarar av att hantera sig av de inbyggda hjälpmedeln som Q och liknande vid 3D, då blir programmen "små" (istället för 1000-tals punkter i en kort förflyttning), och sedan klarar processorn i maskinen att hantera koden fortare, och kan därmed behålla höga matningshastigheter.
Själv byter jag ner mig till fanuc på mitt nya jobb, som jag byter till nu i maj.

Jag har kört både Fanuc och Haidenhain. och jag kan bara gratulera att det inte blev Fanuc

Fanuc har säkert 1000 mer funktioner, och även kanske många saker som fungerar bättre vid ren produktion.
Men det är ett jävla aber när man t.ex ska spegla ett program runt en axel, eller använda sig av LABEL.
sen att nolla in en bit, att skriva 0 direkt vid inmätning, istället för ett värde någonstans i en tabell.
Underbart att stå och knappa manuellt. har man även en postprocessor som klarar av att hantera sig av de inbyggda hjälpmedeln som Q och liknande vid 3D, då blir programmen "små" (istället för 1000-tals punkter i en kort förflyttning), och sedan klarar processorn i maskinen att hantera koden fortare, och kan därmed behålla höga matningshastigheter.
Själv byter jag ner mig till fanuc på mitt nya jobb, som jag byter till nu i maj.

Jo det tog väl inte många timmar innan buntbanden åkte dit
Det har väl gått bra med Heidenhain det är säkert det bästa till denna maskintypen.
Idag fick jag dock lite lätt huvudvärk av något som jag trodde skulle gå enkelt
Har kört ganska mycket bitar med vinklar men mest med B-axeln mellan 0-90 grader eller C-axeln
i 180 grader dvs som en horisontalfräs med spindeln rakt ut.
Skulle fräsa en 27 graders fas på en bit i x-led och då vrids huvudet i både b och c-axel för att komma så nära 27 grader som möjligt.
Har hela tiden kört med Heidenhains cycle 19 för att vrida kordinatsystemet så att z är i normal riktning på spindeln.
Men det blir ju knasigt nu när b och c har 52.5 och 85 graders vridning för att få fram 27 grader i verkligheten.
Så matar man i x så går den ju 52.5 grader snett mot fasen man vill fräsa rakt i x-led.
Man kan ju köra utan cycle 19 då går den rakt i x och y-led men då tappar ju verktyget referensen mot bitens nollpunkt?
Tar gärna tips om hur man brukar programmera denna typen av universalfräshuvud då jag bara fräst med 3-axliga maskiner innan.
mvh tommy

Det har väl gått bra med Heidenhain det är säkert det bästa till denna maskintypen.
Idag fick jag dock lite lätt huvudvärk av något som jag trodde skulle gå enkelt

Har kört ganska mycket bitar med vinklar men mest med B-axeln mellan 0-90 grader eller C-axeln
i 180 grader dvs som en horisontalfräs med spindeln rakt ut.
Skulle fräsa en 27 graders fas på en bit i x-led och då vrids huvudet i både b och c-axel för att komma så nära 27 grader som möjligt.
Har hela tiden kört med Heidenhains cycle 19 för att vrida kordinatsystemet så att z är i normal riktning på spindeln.
Men det blir ju knasigt nu när b och c har 52.5 och 85 graders vridning för att få fram 27 grader i verkligheten.
Så matar man i x så går den ju 52.5 grader snett mot fasen man vill fräsa rakt i x-led.
Man kan ju köra utan cycle 19 då går den rakt i x och y-led men då tappar ju verktyget referensen mot bitens nollpunkt?
Tar gärna tips om hur man brukar programmera denna typen av universalfräshuvud då jag bara fräst med 3-axliga maskiner innan.
mvh tommy
- frownlayer
Men du får ju programmera båda axlarna väl?
CYCL DEF 19.0 WORKING PLANE
CYCL DEF 19.1 A+0 B+52.5 C+85 F500 SETUP50
borde väl inkludera att han räknar med alla vinklar.
CYCL DEF 19.0 WORKING PLANE
CYCL DEF 19.1 A+0 B+52.5 C+85 F500 SETUP50
borde väl inkludera att han räknar med alla vinklar.
Det var något nytt för mig.frownlayer skrev:fint att ni med har de klassiska buntbanden runt handveven.
Vad är vitsen med detta?
- frownlayer
Man måste hålla in 2 knappar när man använder veven, då har man båda händerna ifrån maskinen när den rör sig. Sjukt jobbigt. Då sätter man ett buntband som håller ner båda knapparna så kan man arbeta med en hand.
Ja det måste ju stämma som frownlayer skrev med CYCL DEF 19.0 WORKING PLANE
Maskintillverkaren i Taiwan har kokat ihop egna cykler för vridning av huvudet och jag kan väl inte säga att jag är jätteimponerad av hur dom lirar ihop med Heidenhains iTNC530 grundstyrsystem.
Bla måste man ha blockskip / före dessa cykler för att kunna testa programmen i grafiken,annars larmar den för otillåtet kommando
Det står med extra stora bokstäver i maskinmanualen att man måste använda dessa cykler vid all vridning av huvudet så jag har inte vågat testa något annat.
Har bara kört med CYCLE DEF 300 och CYCLE DEF 304 hittills och då fungerar allt perfekt med kordinatsystemet då cycle 19 finns inbyggt i cyklerna.
Men med CYCLE 305 så måste man nog ha en vridning av arbetsplanet innan eller efter man utfört den cykeln.
Dom ser ut så här
/ 2 CYCL DEF 300 S Head B0 C180 ~
Q1998=+1 ;Y & Z Prepositioning ~
Q1999=+1 ;with CYCL DEF 19
/ 3 CYCL DEF 301 S Head B0 C0 ~
Q1998=+1 ;Y & Z Prepositioning
/ 4 CYCL DEF 304 S Head Bxxx C0 ~
Q1994=+90 ;B Position ~
/ 5 CYCL DEF 305 S Head Tool Angle ~
Q1910=+90 ;Horizontal Tool Angl ~
Q1911=+27 ;Vertical Tool Angle ~
Q1997=+1 ;with CYCL DEF 19
Maskintillverkaren i Taiwan har kokat ihop egna cykler för vridning av huvudet och jag kan väl inte säga att jag är jätteimponerad av hur dom lirar ihop med Heidenhains iTNC530 grundstyrsystem.
Bla måste man ha blockskip / före dessa cykler för att kunna testa programmen i grafiken,annars larmar den för otillåtet kommando

Det står med extra stora bokstäver i maskinmanualen att man måste använda dessa cykler vid all vridning av huvudet så jag har inte vågat testa något annat.
Har bara kört med CYCLE DEF 300 och CYCLE DEF 304 hittills och då fungerar allt perfekt med kordinatsystemet då cycle 19 finns inbyggt i cyklerna.
Men med CYCLE 305 så måste man nog ha en vridning av arbetsplanet innan eller efter man utfört den cykeln.
Dom ser ut så här
/ 2 CYCL DEF 300 S Head B0 C180 ~
/ 3 CYCL DEF 301 S Head B0 C0 ~
Q1998=+1 ;Y & Z Prepositioning
/ 4 CYCL DEF 304 S Head Bxxx C0 ~
Q1994=+90 ;B Position ~
/ 5 CYCL DEF 305 S Head Tool Angle ~
Q1910=+90 ;Horizontal Tool Angl ~