Jag tänkte försöka bli vuxen och använda ett RTOS i nästa projekt.
Det bästa vore om det hade ett grafikpaket som var anpassat till det. Det är tre som jag hittar som verkar hyfsat lovande:
1. ChibiOS med uGFX. Verkar lite rörigt. Demoprogrammen går antingen inte att kompilera utan modifiering eller går seeeegt (Linux med X).
2. NuttX med NX Graphics. Jag lyckades inte kompilera under Linux, varken i en 64 bits eller en emulerad 32 bits.
3. FreeRTOS. Saknar dedikerat grafikpaket. Har inte testat att kompilera.
Någon med åsikter?
RTOS, åsikter?
- lillahuset
- Gått bort
Re: RTOS, åsikter?
Är det privat eller på jobbet? Kan du tänka dig att betala för en licens kan jag verkligen rekommendera att ta en titt på TouchGFX. De använder FreeRTOS i deras exempel, men bara en tråd som tickar på i 60 Hz, borde gå att köra med vad som helst.
Själv gillar jag ChibiOS, lite synd att det är GPLv3 bara...
Själv gillar jag ChibiOS, lite synd att det är GPLv3 bara...
- lillahuset
- Gått bort
Re: RTOS, åsikter?
ChibiOS har ju en "free commercial" licens: http://www.chibios.org/dokuwiki/doku.ph ... sing:start
Vi vill helst ha något som är BSD eller LGPL. Både för att man kan göra vad man vill med koden och för att volymen är så liten att kunden inte vill betala €3000 per produkt. uGFX har enmodell som passar den här kunden bättre.
Jag ska nog ägna påsken åt att försöka få igång NX Graphics.
Vi vill helst ha något som är BSD eller LGPL. Både för att man kan göra vad man vill med koden och för att volymen är så liten att kunden inte vill betala €3000 per produkt. uGFX har enmodell som passar den här kunden bättre.
Jag ska nog ägna påsken åt att försöka få igång NX Graphics.