Rörlikriktarfunderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Rörlikriktarfunderingar

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag kommer nog behöva göra en ritning på det här men chansar lite bekvämt med att det kan formuleras i ord.

Ide'n kommer från rörvärlden men vi kan lika gärna modellera likriktarröret till två framspända dioder med katoderna ihopkopplade.

Om anoderna drivs av två lindningar (Us vardera) där lindningarna ligger fasmässigt i serie och mitten dras till jord så får vi fall A.

Om en enda lindning (Us) istället driver anoderna medans två dioder med anoderna ihopkopplade ligger över Us och med anoderna dragna till jord så får vi fall B (aka Lundahl-tricket).

Sen låtsas vi att vi har ett enkelt RC-filter på utgången där R (och Rd) kan få vara noll dvs Uo=Us*sqrt(2).

Vi uppskattar också vår DC-ström till vårt bygge till 100mA (Io) , säger vi.

Om man nu räknar vilket effekt vi behöver för vårt bygge så blir det Uo*Io.

Sen förflyttar vi oss till vilken effekt trafon behöver ha.

Eftersom Uo är större än Us med en faktor sqrt(2) så bli istället strömmen ut från trafon sqrt(2) större (för samma effekt).

Så Is=141mA i vårt fall (100% verkningsgrad).

Då vet vi alltså att ut från trafon går det 141mA.

I fall A fördelas dock denna ström "halvvågsmässigt" mellan de båda dioderna så effektiv ström blir 70mA per lindning (då den bara försörjer ström under halva periodtiden).

Effektbehovet blir då (70mA*Us)*2.

I fall B leder lindningen hela tiden ström så full ström (141mA) finns där i hel och fin period.

Effektbehovet då blir emellertid 141mA*Us, dvs samma :)

Jag tror jag löste det själv :D

MVH/Roger
PS
Det verkar som om dubbla lindningar ställer mindre krav på tråddiameter hos trafo, till bekostnad av dubbla lindningar :D
Senast redigerad av Spisblinkaren 23 mars 2016, 22:37:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Rörlikriktarfunderingar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En skiss hade hjälpt.
Om du menar att du gör en helvågsbrygga med ett likriktarrör och två kiseldioder, går det bra att göra det och ändå ha " rörkaraktäristik".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Här har du en skiss.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fall B funkar finfint. Tror du ska hitta en utredning på Lundahls hemsida om du har tur. Letar du rörljud ända från likriktaren får du det med koppling B också.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Precis, det är ju det det gör :)

Jag hade förresten råkat missa vart jag fått ide'n ifrån så nu har jag ändrat mitt inlägg och kallar tricket "Lundahl-tricket".

MVH/Roger
Skriv svar