Läsa från HD44780

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Läsa från HD44780

Inlägg av björn »

Jag håller på med ett litet styrprogram för en HD44780 lcd och skulle bli extremt glad om man kunde läsa vid vilken position kursorn står "just nu".
Jag har kollat i databladen utan att hitta att det går, men då jag tycker att det är korkat om det inte finns så hoppas jag nu att någon kan skriva ett svar i stil med "jodå, det är inga problem....kolla här.....".
Men annars får jag väl vara nöjd med ett svar i stil med "Det kan du glömma grabben" med :)

SÅ: Går det att läsa av kursorns position från displayen eller måste man hålla reda på det från styrkretsen??
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Enligt min "LCD_Dot_Matrix_User_Manual.pdf" jag fick tillskickat från Sharp (man kan väl tjata ;-)) Kan du läsa BF (Busy Flag) (RS='0') D6:0 skulle då innehålla AC (Address Counter) och bit 7 vara Busy Flag.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Då får väl jag börja tjata på dig nu då :) Står där mer intressanta saker? skulle gärna vilja ha den manualen :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du menar att den som har det klämkäcka "datablad, vad är det?" vill ha datablad? :shock:

Dra mig baklängs in i fågelholken.......

Det kanske går att ordna, PM'a din mail-adress vetja.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller enklare, plocka ner de två PDF'erna här :
http://www.epemag.wimborne.co.uk/resources.htm
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Icecap skrev:Du menar att den som har det klämkäcka "datablad, vad är det?" vill ha datablad? :shock:
Hehe, japp tro det eller ej men jag läser en hel del datablad trots min "klämkäcka" signatur :)

sodjan : tack för den länken, det var vad som behövdes :)

EDIT: Lade till ett tack till sodjan för länken.
Skriv svar