Byte av högtalarkontakt LM Ericsson
Byte av högtalarkontakt LM Ericsson
Hej!
Har en LM Ericsson som jag vill byta högtalarkontakt på. Jag vill ha telejack istället för det befintliga och jag har lite funderingar. För att få 16 ohm har jag förstått att jag kan löda ihop kablarna enligt första bilden. Det jag helst skulle vilja är att ha två anslutningar, en med 16ohm och en med 8 ohm men är det möjligt?
Tycker schemat är lite rörigt. Sen undrar jag om det spelar någon roll med polaritet när det gäller mono? Tänker köra den som gitarrförstärkare (mono).
Mvh
Okhan
Har en LM Ericsson som jag vill byta högtalarkontakt på. Jag vill ha telejack istället för det befintliga och jag har lite funderingar. För att få 16 ohm har jag förstått att jag kan löda ihop kablarna enligt första bilden. Det jag helst skulle vilja är att ha två anslutningar, en med 16ohm och en med 8 ohm men är det möjligt?
Tycker schemat är lite rörigt. Sen undrar jag om det spelar någon roll med polaritet när det gäller mono? Tänker köra den som gitarrförstärkare (mono).
Mvh
Okhan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Byte av högtalarkontakt LM Ericsson
Löd ihop 2-3
Använd 1-4 = 16 Ohm. (enl. beskrivning)
Använd 1-2 = 8 Ohm.
eller 3-4 = 8 Ohm. ( två alternativ)
Löd ihop 1-3
samt 2-4 = 4 Ohm. (enl. beskrivning)
EDIT. fel
Använd 1-4 = 16 Ohm. (enl. beskrivning)
Använd 1-2 = 8 Ohm.
eller 3-4 = 8 Ohm. ( två alternativ)
Löd ihop 1-3
samt 2-4 = 4 Ohm. (enl. beskrivning)
EDIT. fel
Senast redigerad av SM7CZR 22 mars 2016, 14:25:04, redigerad totalt 2 gånger.
Fast använder du 1-4 och kopplar ihop 2-3 får du 16 ohm och inte 8 ohm enligt alla indikationer.
-
Lite missvisande är det.
Egentligen är det nog två st 8 ohm lindningar som parallellkopplas till 4 ohm och seriekopplas till 16 ohm.
Titta bara på själva apparaten och inte på schemat.
Egentligen är det nog två st 8 ohm lindningar som parallellkopplas till 4 ohm och seriekopplas till 16 ohm.
Titta bara på själva apparaten och inte på schemat.
Jo, så är det
Tack!
Har ändrat mitt inlägg. Hoppas det blev rätt nu...
0 = gemensam jord.

Har ändrat mitt inlägg. Hoppas det blev rätt nu...
Med två separata output-jack borde det gå med dessa två värden, 8 och 16 Ohm.okhan skrev:Det jag helst skulle vilja är att ha två anslutningar, en med 16ohm och en med 8 ohm men är det möjligt?
Tycker schemat är lite rörigt.
0 = gemensam jord.
Du kan ju alltid göra en pigtail så slipper du röja med originalkonstruktionen, den blir desutom lätt att bygga om för en annan impedans,
du behöver en 4-polig hane och kontakttypen heter "Jones cinch" söker du på det på ebay så hittar du snart rätt kontakt
du behöver en 4-polig hane och kontakttypen heter "Jones cinch" söker du på det på ebay så hittar du snart rätt kontakt

Tack för hjälpen! Har löddat ihop 2-3 och kör 16 för tillfället med telejack.
Finns det inte någon lösning (mindre switch/vippomkopplare) för att koppla om mellan 8-16 ohm?
Hur skulle en sån koppling se ut då och vilken switch behöver jag då?
Finns det inte någon lösning (mindre switch/vippomkopplare) för att koppla om mellan 8-16 ohm?
Hur skulle en sån koppling se ut då och vilken switch behöver jag då?
Återkom om du undrar något.
Tusen tack för att du tar din tid att hjälpa till! Ska köpa denna brytare och jag återkommer om jag får funderingar på vägen!SM7CZR skrev:Återkom om du undrar något.
Jag undrar också hur du kan se att 1 är gemensam jord? Var på schemat står det så?
Det står inte någonstans men i detta fallet är nr 1 "gemensam jord" för 8 ohm och även för 16 ohm när 2 och 3 är ihopkopplade. Se schema!
Att jag valde just denna switch från Kjell&Co beror på att den är rejäl och klarar den maxeffekt som kan komma från din förstärkare.
Att jag valde just denna switch från Kjell&Co beror på att den är rejäl och klarar den maxeffekt som kan komma från din förstärkare.
Finns det någon fördel (förutom att det bara går åt en enpolig omkopplare) att bara belasta en lindning vid 8 ohm istället för att parallellkoppla båda lindningarna och belasta med 8 ohm (trots att de då "orkar" 4 ohm)?
Båda varianterna ger ju samma missanpassning mot trafons primär (bara hälften så hård last som den är avsedd för = får antagligen inte ut full effekt) men med lindningarna parallellt så borde det bli lite bättre dämpfaktor/ljudkvalitet.
Båda varianterna ger ju samma missanpassning mot trafons primär (bara hälften så hård last som den är avsedd för = får antagligen inte ut full effekt) men med lindningarna parallellt så borde det bli lite bättre dämpfaktor/ljudkvalitet.
Försök fråga Ericssons konstruktörer.
Förstärkaren är från 1955.
8-ohms-lindningarna på schemat är märkt med 4 Ohm och TS har fått sitt omkopplingsproblem löst.

8-ohms-lindningarna på schemat är märkt med 4 Ohm och TS har fått sitt omkopplingsproblem löst.
Fast egentligen ska man undvika att ha olika uttag, då man för olika frekvensgång.
Dessa rörstärktrafos är sektionlindade(interleave wound), dvs en liten del av primären, sen en av de sektionerna av sekundär man ser i schemat, sen en till bit primär, sen nästa sekundär, sen mer primär osv.
Det bästa man kan göra är att paralellkoppla alla sekundärer som har samma ohm angivelse så man får bästa möjliga koppling till primären för maximalt frekvenssvar, och sen använda denna kopppling till samtliga impedanser.
Dessa rörstärktrafos är sektionlindade(interleave wound), dvs en liten del av primären, sen en av de sektionerna av sekundär man ser i schemat, sen en till bit primär, sen nästa sekundär, sen mer primär osv.
Det bästa man kan göra är att paralellkoppla alla sekundärer som har samma ohm angivelse så man får bästa möjliga koppling till primären för maximalt frekvenssvar, och sen använda denna kopppling till samtliga impedanser.