Magnus_K skrev:I en perfekt värld ja, men beroende hur den är konstruerad så kommer den antagligen inte nå riktigt till varken 3,3 eller 0 volt.Al_Bundy skrev:Så Vsupply+ och Vsupply- är bara amplitudgränser?
Så om jag sätter Vsupply+ till 3.3 volt och Vsupply- till 0 volt t.ex. GND så kommer min op amp's utgång bara ge mellan 3.3 volt och 0 volt?
Dom olika spänningsnivåerna i en krets brukar på engelska kallas "rails".
Är man beroende av att kunna gå väldigt nära railarna/matningsspänningarna så ska man, precis som Biker skriver, leta efter "rail to rail" opampar.
Det här "rail to rail" uttrycket som många tillverkare brukar marknadsföra sina kretsar med verkar vara ganska flummigt. Bara för att du hittar en "rail to rail" opamp så ska du absolut inte förutsätta att du kommer dyngnära spänningarna, men det är en bra sökterm för att sortera ut många som inte passar ditt behov.
En annan bra sökterm kan också vara "single supply" vilket innebär att man kan mata som du tänkt göra, dvs "jord" och en högre spänning. Mest vanligt är ändå att man matar en opamp med både positiv och negativ spänning för att utgången ska kunna jobbat helt fritt åt båda hållen.
Då blir det 1023.Al_Bundy skrev:Men då har jag en liten fråga om MPC3008. Om referensspänningen är 3.3 volt hos MPC3008 och en ingång är på ca 3.3 volt. Vad blir då ADC värdet? Blir den då 1023 eller 0?
Precis som jag skrev tidigare så kan du försöka tänka att den spänningen din ADC använder som referens kommer ge dig 1023 om du har det på ingången.
(Det här är givetvis om du har en 10-bitars ADC, dvs 0-1023. Har du tex en 8-bitars ADC så skulle 3,3V på ingången, med 3,3V referens ge dig 255, då ADC-värdet sträcker sig mellan 0 och 255.)
Om vi tar t.ex. arduino. Om jag har 0 volt på GND och 5 volt på analogpin 0 så visar min arduino 1023. Om det är 50/50 så visar den 512.
Hur skulle jag fördela min output från min INA så att "strömmen " grenar sig?
Jag kanske har missuppfattat det där med att strömmen grenar sig?