Maximera räckvidden med nRF24l01 modul?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Maximera räckvidden med nRF24l01 modul?

Inlägg av Marta »

Det skivs lite här och där om räckviddr kring 30 meter vid fri sikt. Hade hoppats på 5m inomhus med en vägg emellan, men det saknas lite... Skulle därför vilja göra lte enkla åtgärder för att försöka maximera räckvidden. Har givetvis konfigurerat till 0dBm och 256kbit/s och testat med kortast möjliga packet på 1B. Har även provat flera frekvenser med samma resultat. Bor på en plats där 2.4GHz knappast borde vara särskilt ansträngt.

Lite trist att RTL-SDR saknar täckning på 2.4GHz, hade annars varit intressant att se hur läget ser ut. Har sett en del på nätet om att använda någon sak egentligen avsedd för 2.2..2.4GHz. Skall det köpas något hade jag givetvis hellre haft något direkt avsett för 2.4..2.5GHz. Med fast oscillator och utgång kring 400MHz känns det tveksamt hur de fungerar kring övre delen av bandet. Hade varit intressant även av andra orsaker att kunna se hur pass ansträngt detta band är.

Har googlat utan att hitta något bra angående antenndiagram för de små moduler med nRF24l01+ som säljs lite överallt. Skulle vilja veta lite om i vilken riktning de fungerar bäst. Det måste ju rimligtvis finna någon som gjort en vettig mätning på en av dessa moduler. Hade varit intressant med en uppmätt jämförelse mellan veckad antenn, "krok" enligt NordicSemi referensdesign och de keramiska antenner som börjat komma.

Är här någon som har jämfört de billiga kinamodulerna med äkta chip från NordicSemi?

Har just nu moduler enligt bild, men skall beställa fler nu och tänker då välja de med "krok". Eventuellt keramisk antenn om det finns uppgifter på att de är bättre.
Bild
MGL

Re: Maximera räckvidden med nRF24l01 modul?

Inlägg av MGL »

Hej Marta!

Jag råkar också ha exakt sådana där moduler liggande.
Köpte 10 st ifjol men jag har nog inte gjort någon seriös test, dock tycker jag att de fungerat rätt ok det lilla jag testat.
Jag har faktiskt ett projekt på gång där jag har en fjärrkontroll som speglar manöverpanelen på en bevattningsramp. Där sänds 21 byte payload 10 ggr/s (om jag minns rätt) Har en 4x20 display och sänder en rad i gången. I ack paketet sänds tangent data. Till detta har jag tänkt använda modulerna med LNA och PA vilka jag en gång tidigare använt för en enklare fjärrkontroll med gott resultat. Där är avståndet ca 100m och det krånglar aldrig. Jag har nog testat på längre avstånd, jag tror jag hade den ena modulen liggande på bordet inomhus och sen gick jag 150m bort innan kontakten bröts. Då var det nog en del träd mellan också.
Just nu testade jag koppla upp två likadana moduler som du har, den ena på vinden, den andra ca 10m bort på nedre våningen och det fungerar helt ok.

Jag minns nu ett misstag jag gjorde förut, jag tror jag slog av CE signalen för fort på PTX innan ACK hann komma, eller nåt sånt är inte riktigt säker, men i alla fall resulterade det i att räckvidden var usel.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tackar för Dina erefarenheter. Skall testa om det med CE gör någon skillnad. I så fall är det en oväntad egenskap hos kretsen. Det står att CE skall pulsas 10µs för att initiera en såndning och det är så mitt program är gjort. Du var ite osäker vad det var, kan det ha varit omställning mellan PTX och PRX det handlade om?

Har inte hunnit testa så mycket, har kommit annat emellan och sedan hade jag en magisk bug som tog ite tid att hitta. nRF har ju ingen riktig reset så spänningen måste nå 1.9V inom 100ms för att det skall starta korrekt. Här tar det längre tid som det är nu och då händer de mest märkvärdiga saker... Så kan det gå med strömsvag trafo och en stor lyting i nätdelen.

Har också skaffat två st. äkta nRF och skall byta ut chipet på ett par moduler mot dessa. Skall bli intressant att se om det gör skillnad och i så fall hur pass stor denna blir. Är lite praktiska problem med detta. Chipet har en pad som enligt datablad skall hänga fritt, men modulernas kort har en jordad lödyta där.
MGL

Inlägg av MGL »

Jag tror inte det var omställning, eftersom jag kört den ena hela tiden som PTX, använt ackpayload istället.
Det dock vara så att mina problem gällde specifikt modulerna med LNA, nu när jag börjar tänka på det mer..
LNA'n matas antagligen av CE linan, vilket skulle vara logiskt för att få ner strömförbrukningen när modulen skall sova.
Har annars testat tex att ändra frekvensen med 1Mhz off på den ena modulen och då blir det ingen kontakt fast de ligger bredvid varandra på bordet, så selektiviteten verkar ju ok.
Mitt test med 10m avstånd är på gränsen nog, flyttade jag modulen eller gick runt den kunde den förlora kontakten tillfälligt.
Väggarna består av gips/trä, så det är väl inte så mycket som absorberar (torrt inomhus nu på vintern).
Jag kör också på den lägsta hastigheten och 0dbm.

/Magnus
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Har ej prövat själv men tänker testa när jag får problem med räckvidden. http://m.instructables.com/id/Enhanced-NRF24L01/
MGL

Inlägg av MGL »

Det blev aktuellt att använda några av de här modulerna med LNA och PA igen och nu insåg jag att jag hade haft tur tidigare för de moduler jag fått hem nu fungerade inte alls!
Nedan är en bild av tre olika moduler varav den nedersta utan LNA är den enda som fungerar som den skall.
Den översta kan jag utfärda en varning för.
Eftersom den inte fungerade alls kollade jag upp signalerna och det visade sig att CE signalen inte alls var kopplad till pinheadern!
Dock var den nog dragen till RXEN på LNA-kretsen (hmm... ser att jag skrivit fel i texten på bilden, skall alltså stå RXEN istället för TXEN).
Det gick ju snabbt att fixa med en liten ledning, och när jag provade fungerade den visserligen men med usel känslighet (<1m).
Konstaterade då att LNA-kretsen saknade matning, vilket visade sig bero på att det satt en 12pF kondensator i serie med matningen!
Jag gissar att det är meningen att det skall sitta nån RFC eller liknande där men jag lödde bara förbi den och provade igen.
Ingen förbättring dock, så där slutade jag och koncentrerade jag mig på modulen i mitten på bilden.
Det skall förresten också sägas, att jag har 5 moduler av varje och alla hade samma problem.
Nåja, modulen i mitten fungerade inte alls, men alla signaler verkade OK, matning till LNA var OK också.
Absolut ingen kontakt oberoende av avstånd. Jag testade dock enbart med enhanced shockburst-protokollet. Jag hade noterat det som Marta skrev om kopior av nRF-kretsarna i en annan tråd, så jag synade kretsarna på nära håll.
Det visade sig då att modulen i mitten hade en annan logo på kretsen.
Bytte då krets mellan modulen nederst och den i mitten.
Resultatet blev att modulen i mitten började fungera och den andra slutade fungera.
Provade dra ner på effekten till modulen i mitten till -12dBm och märkte sämre räckvidd.
Monterade en 100µF kondensator likadant som på den översta modulen, vilket resulterade i en förbättring (har inte testad var gränsen går för räckvidden än, men fungerade inom huset)
nRF1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar