Skillnaden är att i exempel två kommer någon att bli upprörd, någon kommer att sakna den, och någon kommer att göra en polisanmälan, medans i exempel ett kommer ingen att sakna den, ingen kommer att bry sej, och ingen kommer att göra en polisanmälan.sebastiannielsen skrev: Bara för att någon förvarar sin egendom i en plasttunna med ett lock betyder inte att egendomsrätten på något sätt "försvinner". Det är med andra ord lika fel att stjäla en kortapparat från ett soprum, som det är att gå in och roffa åt sig kortapparaten i en butik och springa ut igen.
Så NEJ, det är INTE samma sak, inte i PRAKTIKEN.
Så du anser alltså att om jag (på den tiden jag bodde i lägenhet) skulle gå ner i soprummet och kasta en gammal trasig CDROM-enhet jag hade liggandes och PRECIS när jag har släppt ner den i återvinningskärlet kommer på att "Oj jävlar, det fanns ju en skiva i den där!" , så ska jag inte fiska upp den, öppna den och ta tillbaka min skiva, utan jag ska ringa hyresvärden eller brf-ordföranden och fråga om lov ? ..det är ju helt vansinnigt, och det skulle säkerligen den som blir uppringd också tycka.På samma sätt är det med soprum, fast skillnaden är där att som sagt, när du slänger något i hyresvärdens/BRF soptunna så tillfaller föremålet hyresvärden/BRF.
När jag bodde i lägenheten så hände det för övrigt ofta att det stod prylar i återvinningsrummet med små lappar på typ "Fungerar, ta gärna!", det var sött. Jag har exempelvis en hyfsat ny Denon CD-växlare med MP3-support i toppskick med fjärr och allt som jag plockade upp från ovan nämda återvinningsrum, som hade just en sådan lapp på sig, det fanns även lite andra hifigrejer samtidigt, dom försvann också i ett nafs, så vi var uppenbarligen fler skrotnissar i huset

Min PERSONLIGA åsikt är att det bara är snåla och egoistiska människor som tänker så, själv blir jag ENBART glad om någon annan vill ha det som jag kasserat, den enes sopor är någon annans skatt, och kan mina avlagda saker komma till användning hos någon annan är det 100% positivt både för mej, den nya ägaren och för miljön.Och på samma sätt, slänger jag något i min soptunna så är det fortfarande MINA sopor som ingen ska stjäla ur.