Andersson 65-led TV trasig LED6581FDC PVR

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
S610

Andersson 65-led TV trasig LED6581FDC PVR

Inlägg av S610 »

Hej alla! Här kommer ännu en trasig Andersson Led tv.
Modell : LED6581FDC PVR

Tvn är ca 3år gammal och har fungerat bra ända tills nu om man bortser från att den nån gång då och då kunnat starta om sig själv mitt i allt. Visserligen flitigt använd då den nästan jämt är igång så den kanske har gjort sitt men av ren nyfikenhet vill jag kika lite om det är något lite "enklare" fel som är billigare än att köpa en ny 65".

Tvn funkade felfritt ena dagen och nästkommande dag när tjejen skulle starta tvn så klickar den som den alltid gör vid start och stanbylampan ska blinka rött och brukar sen gå över till blått men nu fortsätter den bara blinka rött och inget annat händer. Jag har skummat igenom så många trådar jag kunde hitta här på forumet för att sålla ut tänkbara fel.

Tvn är öppnad och har kollat alla kondensatorer på nätdelen visuellt och kan inte hitta någon som ser svullen ut.

Sitter en liten glas säkring nere vid nätanslutningen på kortet som jag tog ur och kolla på. Tyvärr är den vit på glaset så jag kan inte kolla om tråden är hel. Testade "summer" på multimetern och den pep så gissar att den är hel.

Att tillägga så är jag ingen höjdare på el och verkligen inte på fin elektronik med massa komponenter. Jag kan mäta upp 12v ström i kablar och använda summerljudet på multimetern, koppla uttag och brytare hemma men det är ungefär allt. Skulle gärna vilja lära mig lite mer så om någon har förslag på nån bra litteratur för nybörjare så säg till.

Jag tänker inte ge mig på att löda om nått själv om det visar sig vara fel på någon diod etc utan lämnar i så fall bort det till en som jag vet är väldigt duktig på sånt då jag förmodligen gör mer skada än nytta med lödkolven :D (lödning står också högt upp på listan om att lära sig saker, nybörjar tips mottages gärna). Eller så beställer jag en ny nätdel eller ev moderkort som jag kan byta själv.

Jag bifogar lite bilder på korten. (vill ni ha mer specifika kort så säg på vad så fixar jag det).

Nätdel
Bild

Bild

Bild

Moderkort
Bild

Bild
Användarvisningsbild
breflabb

Re: Andersson 65-led TV trasig LED6581FDC PVR

Inlägg av breflabb »

På baksidan av nätdelen så finns det två ytmonterade säkringar F802, F803
det står( W ) på dom.Dom har förmågan att gå sönder.Mät med din multimeter
i pip läge som du kallar,piper det då är dom hela.
Dom sitter i närheten av ena trafon
S610

Inlägg av S610 »

Dem verkar vara hela då de piper i allafall. Prövade på ett par andra säkringar också (F804 och R946 eller R948 vet ej vilket av namnen som var knutet till den) som verkar hela.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Då är det troligtvis moderkortet.
Har du kvittot kvar? Om det under tre år så kan man reklamera,eller prata med
butiken.Är det från netonnet ? Man kan säga så här också, att andersson
eller Vestel som är tillverkaren har haft problem med mjukvaran på alla sina modeller
så det kan vara det som är felet
Skriv svar