Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Hur är tillgängligheten att skapa egna Ic-kretsar?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har något rör med GAL20V8. Kan de gå att använda?
Castor

Inlägg av Castor »

Om ICT 22CV10 skulle fungera så har jag några jag kan avvara.
eljonas

Inlägg av eljonas »

Klart det GÅR att göra egna kretsar - några exempel på firmor som erbjuder delning av wafers:

https://www.efabless.com/

https://www.mosis.com/what-is-mosis

Men som många kloka redan sagt... börja i FPGA. Både Xilinx och Altera har gratisverktyg som det tar en bra stund att växa ur - bra mycket längre än några skiftregister! :)

Lattice har några söta FPGAer också, 1.4x1.4mm-kapsel och 10 IO! http://www.latticesemi.com/en/Products/ ... Ultra.aspx
Kanske inget man har på sin labbplatta men man ska ju inte slösa med yta i onödan!

/J
marcushofflander

Inlägg av marcushofflander »

MULTISVAR:
Icecap skrev:marcushofflander: om du ska fördröja data exakt 8 klockpulser ska du nog istället ha ett shiftregister, ett per bit.
Jag fördröjer inget egentligen utan lagrar 8 byte som sedan kommer snurrar runt. Det register som agerar utput kommer tända 8 st LED, denna utput kommer samtidigt matas in på det första registret som resulterar i att bit-kombination återanvänds 8 klockpulser senare. Varför 8 klockpulser är för att den Ledmatris jag har är 8x8 LED stor.
Man kan lösa detta lätt med en microcontroller men jag vill bygga mina projekt med så lite "tankekraft" som möjligt. Microkontrollen ska användas endast när den behöver och för tillfället är att hålla reda på klockningen och vid behov förändringen av det LED-lys-kombination som snurrar.
SeniorLemuren skrev:Jag har något rör med GAL20V8. Kan de gå att använda?
Castor skrev:Om ICT 22CV10 skulle fungera så har jag några jag kan avvara.
Tack för erbjudandena men jag känner mig inte helt haj på dedär än så jag kan inte uttala mig :P
limpan4all skrev:Vad är det du vill göra egentligen???
Beskriv det noga, så kan vi nog komma på en lösning som du inte ens har tänkt på och som både är billigare och bättre än det du varit inne på hitintills
Min erfarenhet är absolut i barnstadiet.
Jag bygger en 8x8x8 Ledcube:

Jag skulle lätt kunna lösa allt med en microcontroller men det är inte resultatet som är så intressant utan hur jag lyckas.
Jag börjar från LEDarna.
Det är 8x8x8 = 512 LED som är satta i en 3D-matris. Översta LEDen i ett torn är fastlött med Anoden i den undres anod osv..., katoderna är kopplade sidleds till sina grannar, detta skapar då våningar som kommer jordas med hjälp av ett shiftregister (Varför kommer snart).

För att jag ska ha full frihet över vilka led som lyser så tänds (eller låter vara släckt) en i taget med hjälp av multiplexning (Jag är inte helt säker på om min uppsättning kan kallas multiplexning, men internet säger att det är det, så...). Min "multiplexartjofräs" består av 2 seriell->parallel-shiftregister. Dessa matas med var sin 1a som sedan kommer börja snurra runt med klockpulsen.
Det ena registret klockar klockpulsen, den andra klockar den förstas varvpuls, 1/8 av klockpulsen alltså. De måste gå igenom 8x8 LEDs
1an matas in på nytt då port 7 (0-7) är 1.
Ena registret pekar på en rad i taget i x-led och den andra jordar nivåerna. (Jordningen sker med hjälp av NPN-traistorer, (1a = jord))

Nu har vi X och Z. För att få en punkt, 1 LED, att lysa så behöver vi Y också. Y kommer pekas på med hjälp av ett 8-bit pararellt register. Mer om denna senare.
Så säg att X=1, Z=1 så lyser hela första understa raden, detta får man bort genom att koppla X och Y till en AND-grind. Så stoppa in 64 And-grindar!
X och Y kommer klocka i samma hastighet.

Register Y:
För att få förändring på mönstret så kommer jag använda mig av en microcontroller, men jag vill inte att denna ska arbeta om det inte behövs, om vi säger att kuben ska se likadan ut, då är det onödigt att låta controllen mata ut samma saker hela tiden, det kommer ju fördröja kaffebryggningen den också ska göra! Därför vill jag ha en loop på input till LED-kuben.
Denna loop består av 8st par->par 8bit-shiftregister. Input blir output efter 8 klockpulser. Output blir input.
Då controllen vill förändra input så stänger den av output->input genom trasistorer och matar på med sitt.

För att få till ytterligare en kul funktion funderar jag på 2 st 8byte register. Den ena som beskrivet ovan och en som controllern matar till i lugn och ro, man vill ju att cuben ska kötta på i samma tempo men så blir det ju inte om controllen av någon anledning skulle behöva tänka en massa, minns ni kaffekokan, nu är det också en trummaskin!?
Därför vill jag ha 2 register som sagt innan. När controllen matat in sitt till första registret kopplas kontrollen det till andra registret och tömmer sig. När detta är klart återgår allt till det vanliga.

Kodar jag dåligt så bör jag i alla fall få till 10 uppdateringar på kuben per ms, och vill jag att den ska förändras 5 gånger per sekund så är det (200-1)*8 onödiga operationer per sekund controllen behöver göra om loopregistret inte är där.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ta en MCU till och låt den lösa utmatningen till kuben (om du inte vill dela på jobbet med huvud CPU´n), det blir både enklare och billigare än rena hårdvarulösningar i ditt fall.
marcushofflander

Inlägg av marcushofflander »

"Jag skulle lätt kunna lösa allt med en microcontroller men det är inte resultatet som är så intressant utan hur jag lyckas."

Syftet är att jag ska lära mig så mycket som möjligt. Finns säkert en färdig shield också men det ger mig ingenting.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag hade en kund på 80-talet som skulle ha två st 8*16 led-matriser med individuellt selekterade lysdioder men som krävde att det INTE skulle multiplexas via CPU för om den stannar så brinner lysdioderna upp...
Nåväl det vart 32 st 74HC373 som i sin tur valdes av två st 74154 och en räknare samt fast klockfrekvens för utläsningen...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Tiden går...... :D
Dagens dioder behöver man inte köra så hårt men ändå få det att funka.
Det finns LED drivare i sig som i princip gör det du är ute efter.
Men för att lära sig så är det inte alls lätt att få till 8x8x8 med en processor, så det är en
klart cool utmaning.

Swech
Skriv svar