Idag fick jag för mig att jag skulle försöka sparka liv i min gamla HP48SX miniräknare från studietiden.
Jag var rädd för en sak, att jag inte hade tagit ur batterierna från senast jag använde den, dvs 1996

Mycket riktigt satt batterierna kvar och hade börjat läcka, what else is new?
Här hade jag tänkt fråga er hur man bäst gör rent men sen tänkte jag att nåt måste jag väl klara själv

Så jag tog ur batterierna (2 av 3 AAA hade läckt), skrapade med en skruvmejsel, vätte en trasa med T-sprit, använde mejseln och förde trasan över blecken, fixat

Satte i nya batterier (från Clas), slog på apparaten, fick en förfrågan "want to try to recover memory" eller nåt, valde ja och väntade.
Efter c.a 20s kom ett känt användargränssnitt upp.
Tryckte då "45", Enter och "10" Enter samt operatorn "/" och svaret blev korrekt, den funkar

Anledningen till att jag tog fram denna klassiska gamla räknare är att jag har tre arbetsstationer, förutom arbetsbänken, i mitt underbara lilla hem (2:a på endast 42m^2):
1) Köksbordet, där jag sitter nu (och mest) med min helt suveräna Fujitsu laptop.
2) Sovrummet, som i praktiken är mitt labb (eller verkstad rent allmän sätt

3) Vardagsrummet (öppen planlösning dvs kök och vardagsrum är samma), där jag tänker, ritar på millimeterpapper och planerar
Vid köksbordet använder jag naturligtvis Windows-räknaren (avancerad mod), i sovrummet kommer nu min enkla och trevliga TI-36A förbli placerad och i vardagsrummet har jag nu alltså min HP48SX (expanderbar grafisk räknare med nåt slags IR-protokoll).
Jag har förresten haft mycket nytta av den grafiska biten när jag designade filterverkan hos mina Williamson rörslutsteg.
Askul att få sparkat igång min HP-räknare (även om jag inte riktigt gillar omvänd polsk notation)!
MVH/Roger