Om jag fick ett kopplingsschema som fungerar med min lastcell och ADC så skulle det vara perfekt.TomasL skrev:Jo, det är rätt intressant.
TS har bevisligen rätt dåliga kunskaper om ellära och elektronik mm.
Sannolikheten att han skall få ihop en vettig förstärkare för sin lastcell tror jag personligen är rätt liten.
Uppenbarligen har han valt fel grejjor för att göra jobbet.
Jag har dåliga kunskaper inom elektronik. Men denna gång så måste jag nog bygga egen konstruktion. Därför undrar jag om ni kan rekommendera mig en förstärkare som passar bra ihop med min lastcell + ADC.
Okej. Tack för förklaringen. Då ska jag använda 3.3 volt som referens på ADC.Magnus_K skrev:Vad du kommer få som ADC-värde är beroende vad du använder som referens till din ADC.Al_Bundy skrev: Sedan har jag en fråga om hur analog spänningsfördelning fungerar. Om jag skickar GND 0 volt och A0 0 volt på en 10 bit ADC. Då visar den 0. Men om jag ger GND 0 volt och A0 3.3 volt. Då visar ADC 1023 ?
Eller måste det alltid vara ett förhållande så som 50/50 eller 70/30 när det kommer till ADC?
Din referensspänning kan du se att "det är det värdet som kommer ge mig 1024", väldigt förenklat.
Referensspänning kan oftast väljas både internt och externt. Vanligaste förvalda referens tror jag brukar vara matningsspänningen.
I ditt datablad kan du läsa om möjliga varianter.
Tänk också på att finns en max-spänning på portarna. Har du tex en 3,3V MCU så är det inte säkert att den mår speciellt bra att få 5V på en ingång.
Två exempel:
1. Du lägger 3,3V på A0 och får tillbaka 1023 som ADC-värde. Det här innebär att du använder just 3,3V som referens. Om det är din matning eller annat vet bara du.
2. Du lägger 2,5V på A0 och får tillbaka 512 som ADC-värde. Det här innebär att du använder 5V som referens då 2,5V är hälften av 5V och hälften av 1024 är 512.
Obs. De två exemplen ovan får det låta som att detta är ett sätt att kolla vilken ADC-ref du använder men det är det absolut inte. Du får ta reda på/välja vilken referens du vill/måste använda och anpassar signalerna efter det.