Plast-strip a ĺa LED-strip sökes.
Plast-strip a ĺa LED-strip sökes.
Jag håller på med ett projekt och har letat mig blå efter likadan eller liknande strip som man gör diodbelysningar av. Den kan ha 2 ledare enbart då den inte ska ha flerfärgade utan bara vita chip. Någon som skulle ha en aning om var den finns att få tag på till ett hyggligt pris eller få tag på öht? Med eller utan självhäftande baksida, det är inte så noga då den ska limmas mot underlaget.
Och, nej, jag vill INTE ha färdiga ledslingor.
Och, nej, jag vill INTE ha färdiga ledslingor.
- SeniorLemuren
Re: Plast-strip a ĺa LED-strip sökes.
Vad menar du med strip som inte är slinga? Typ sådana här eller? Det finns även vattensäkra.
Själva baksidesmaterialet som dioderna löds fast på som ju är typ "plastad veroboard utan hål".
Det hela ska bli "ljuskluster" med många dioder på liten yta med större tomma ytor emellan så då funkar inte färdigkonfektionerad ledstrip.
Det hela ska bli "ljuskluster" med många dioder på liten yta med större tomma ytor emellan så då funkar inte färdigkonfektionerad ledstrip.
Det är omöjligt att säga då det konfektioneras vid behov, lika enkelt som "hur långt är ett snöre". 

Ska du bara ha två parallella ledare borde det väl funka med självhäftande koppartejp?
Ja bara det funnits i rätt tjocklek för det enda jag hittills hittat har varit i tjocklek som bladguld tyvärr.
Den jag har är 30µm koppar och 5mm bred.
Sök på ebay. Det brukar stå hur tjock kopparen är.
färdiga led-strips brukar vara grupper om tre lysdioder med en resistor i serie, varför det inte heller fungerar bara att sätta på en lysdiod lite här och där.
Det är Ebay jag sökt på.Fortran skrev:Den jag har är 30µm koppar och 5mm bred.
Meduza: Jag är väl medveten om hur man bygger diodbelysningar, 1000st 0,5w varmvita ytmonterade samt 300 motstånd ligger i ordern så jag har inte förbisett något. Jag byggde diodbelysningar innan dom fanns i handeln.
Det var mer som kommentar till Fortrans "Ska du bara ha två parallella ledare borde det väl funka med självhäftande koppartejp?", eftersom det med två paralella ledare känns som det blir meckigt att få in en slinga om tre plus ett moststånd.
Då missuppfattade jag dig, sorry. Ja lite så tänker jag också och därför vill jag hitta själva tomma stripen med bara kopparbanorna på, vissa av belysningarna ska fräsas in i olika objekt men ändå vara utdragbara för reparation när dom slocknar, vissa limmas fast, det blir lite olika vartefter jag ljussätter rummen. Jag håller på med ett långtidsprojekt nämligen klappa ner brädhögen som kallas hus som jag bor i nu och bygga underjordisk energieffektiv bostad istället och då ingår både solceller och diodbelysningar i projektet. Udda, nytänkande, egen lösning och energismart.
Jag förstår inte riktigt heller hur du har tänkt att montera ett större antal lysdioder och motstånd på endast två parallella kopparbanor, som dessutom då skall placeras efter ett irreguljärt mönster...?
Förövrigt kan man väl idag beställa flexibla kretskort hos de flesta kineserna, så det är väl bara att beställa flera och skarva ihop? Det är ju trots så de tillverkar långa stripes idag...
Förövrigt kan man väl idag beställa flexibla kretskort hos de flesta kineserna, så det är väl bara att beställa flera och skarva ihop? Det är ju trots så de tillverkar långa stripes idag...
Finns det färdigt med 3 eller 4 banor så är ju inte 2 banor ett alternativ längre. Flexibla kretskort har jag aldrig hört talas om men eftersom du verkar veta var jag kan få tag på 3 eller helst 4-ledad strip så får du gärna tipsa om leverantör.
Jag sa inte färdigt, men företag som detta låter dig tillverka egna:
https://www.itead.cc/open-pcb/pcb-proto ... m-max.html
https://www.itead.cc/open-pcb/pcb-proto ... m-max.html