Val av operationsförstärkare vid MCP3008 ADC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Val av operationsförstärkare vid MCP3008 ADC?

Inlägg av Al_Bundy »

Hej.

Jag har en kraftsensor som ger en utgång på 1.0 volt och +- 0.1 millivolt, dvs 0.0001 volt mer eller mindre. Om inmatningen är 5 volt.

http://m.ebay.com/itm/172030314779

Jag hade tänkt och förstärka upp den lilla signalen till en signal så jag kan använda den med MCP3008 ADC.

Vilken operationsförstärkare rekommenderar ni mig då? Jag har blivit rekommenderad INA128 men jag vill vara på den säkra sidan.

Sedan har jag en fråga om hur analog spänningsfördelning fungerar. Om jag skickar GND 0 volt och A0 0 volt på en 10 bit ADC. Då visar den 0. Men om jag ger GND 0 volt och A0 3.3 volt. Då visar ADC 1023 ?

Eller måste det alltid vara ett förhållande så som 50/50 eller 70/30 när det kommer till ADC?
Användarvisningsbild
säter

Re: Val av operationsförstärkare vid MCP3008 ADC?

Inlägg av säter »

Så här skrev "gripner" i din andra tråd.
gripner skrev:Om du önskar förstärka signalen gör du det med en instrumentförstärkare inte en OP-amp.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

säter skrev:Så här skrev "gripner" i din andra tråd.
gripner skrev:Om du önskar förstärka signalen gör du det med en instrumentförstärkare inte en OP-amp.
Är inte en OP en förstärkare som förstärker signaler?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jo men det är en viss skillnad på instrumentförstärkare och OPar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Instrumentation_amplifier
https://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier

Med risk för att betecknas som besservisser och bidra till vad vissa upplever som otrivsel på förumet. :lol:
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Men hur ska jag välja en instrumentförstärkare? Finns ju 100-tals av dem.

Eller är det bara att ta en och sedan mixtra mig fram till det som passar mig bäst?

Då väljer jag INA134

http://www.electrokit.com/ina134pa-dip8 ... kare.51366

Sedan är det bara koppla ihop den och ställa in förstärkningen?

Jag börjar först med att skapa en weathstone av en lastcell och 3 stycken trimpottar. Och dimensionera så signalen är 0.0 volt vid ingen last.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Al_Bundy skrev: Sedan har jag en fråga om hur analog spänningsfördelning fungerar. Om jag skickar GND 0 volt och A0 0 volt på en 10 bit ADC. Då visar den 0. Men om jag ger GND 0 volt och A0 3.3 volt. Då visar ADC 1023 ?

Eller måste det alltid vara ett förhållande så som 50/50 eller 70/30 när det kommer till ADC?
Vad du kommer få som ADC-värde är beroende vad du använder som referens till din ADC.
Din referensspänning kan du se att "det är det värdet som kommer ge mig 1024", väldigt förenklat.

Referensspänning kan oftast väljas både internt och externt. Vanligaste förvalda referens tror jag brukar vara matningsspänningen.
I ditt datablad kan du läsa om möjliga varianter.
Tänk också på att finns en max-spänning på portarna. Har du tex en 3,3V MCU så är det inte säkert att den mår speciellt bra att få 5V på en ingång.

Två exempel:
1. Du lägger 3,3V på A0 och får tillbaka 1023 som ADC-värde. Det här innebär att du använder just 3,3V som referens. Om det är din matning eller annat vet bara du.

2. Du lägger 2,5V på A0 och får tillbaka 512 som ADC-värde. Det här innebär att du använder 5V som referens då 2,5V är hälften av 5V och hälften av 1024 är 512.

Obs. De två exemplen ovan får det låta som att detta är ett sätt att kolla vilken ADC-ref du använder men det är det absolut inte. Du får ta reda på/välja vilken referens du vill/måste använda och anpassar signalerna efter det.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Nej, har du tre trimpottar så har du förmodligen inte förstått problemet. Generellt konstaterande med vissa få undantag. I din brygga behöver du antingen noll eller en trimpot. Resten gör du i mjukvara. Om du väljer att ha en trimpot ska du koppla den i serie med ett fast motstånd så att justeringsområdet blir minsta möjliga praktiska.

Jag har för mig att någon föreslog en instrumentförstärkare. Om så kanske du ska välja den. Annars får du väl välja något annat. TI har bra instrumentförstärkare från köpet av BB.

Och läs Magnus inlägg ovan.

Lycka till!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Men om du nu skall omvandla utsignalen från din hemmabygda förstärkare till digital via en MCP3008. Varför då i glödheta spisars helvetes manicker använder du inte en färdig enhet från ebay av den typ jag länkat till för länge sedan. Jag tycker du stampar i samma fåra hela tiden och inte tar till dig någonting. :shock:

Du behöver bara koppla ihop två av de halva bryggorna så har du en hel brygga att bara ansluta till en förstärkare typ denna.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

SeniorLemuren skrev:Men om du nu skall omvandla utsignalen från din hemmabygda förstärkare till digital via en MCP3008. Varför då i glödheta spisars helvetes manicker använder du inte en färdig enhet från ebay av den typ jag länkat till för länge sedan. Jag tycker du stampar i samma fåra hela tiden och inte tar till dig någonting. :shock:

Du behöver bara koppla ihop två av de halva bryggorna så har du en hel brygga att bara ansluta till en förstärkare typ denna.
För jag måste använda en MCP3008 enligt krav. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vem har satt de kraven?
sc3

Inlägg av sc3 »

Vem som har satt kraven spelar väl mindre roll, det framgår av tidigare trådar att han vill använda sig av Codesys PLC på en Raspberry PI. Vad jag kan se så har Codesys stöd för den ad-omvandlare som nämns vilket det gör det enkelt för Al att använda denna.

Det "bästa" vore att använda HX711 som många föreslår, men att adaptera denna till Codesys som Erikk föreslog i förra tråden tror jag är utanför Al's nuvarande kunskapsområde. Dels pga att interfacet till HX711 varken är I2C eller "vanlig" SPI? utan man klockar ut datat samtidigt som antalet klockpulser bestämmer förstärkningen. (25-27st)

Al, har du möjligheten att från Codesys komma åt filsystemet på Rasberryn eller köra något "externt" program? Då skulle du kunna köra ett program/script som sköter mätningen från din lastcell via HX711 och sedan komma åt det från Codesys.

Om det inte går tycker jag du ska köra vidare på att göra "din egen" förstärkare, alltid lär man sig något. Kolla in detta youtube-klipp, det kanske hjälper dig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, det är rätt intressant.
TS har bevisligen rätt dåliga kunskaper om ellära och elektronik mm.
Sannolikheten att han skall få ihop en vettig förstärkare för sin lastcell tror jag personligen är rätt liten.
Uppenbarligen har han valt fel grejjor för att göra jobbet.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

lillahuset skrev:Jo men det är en viss skillnad på instrumentförstärkare och OPar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Instrumentation_amplifier
https://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier

Med risk för att betecknas som besservisser och bidra till vad vissa upplever som otrivsel på förumet. :lol:
Ja i många trådar så blir det otrivsel men folk behöver ju inte go badass mot folk som inte har hundra koll.
Op (eller OPS om man säger fel :mrgreen:) är instrumentförstärkare men lite speciell , finns ingen anledning att tracka ned folk som inte har ALL kunskap.

Bättre och förklara och så , kanske med länkar som ovan - sen kan man ställa krav på TS men inte så det blir stick och brinn.

Lite tråkigt :shock:
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

lillahuset skrev:Nej, har du tre trimpottar så har du förmodligen inte förstått problemet. Generellt konstaterande med vissa få undantag. I din brygga behöver du antingen noll eller en trimpot. Resten gör du i mjukvara. Om du väljer att ha en trimpot ska du koppla den i serie med ett fast motstånd så att justeringsområdet blir minsta möjliga praktiska.

Jag har för mig att någon föreslog en instrumentförstärkare. Om så kanske du ska välja den. Annars får du väl välja något annat. TI har bra instrumentförstärkare från köpet av BB.

Och läs Magnus inlägg ovan.

Lycka till!
Men är det inte så att man kan skapa en weathstonebrygga med en lastcell och 3 stycken trimpottar. Sedan så trimmar man in så att alla trimpottar är identiska i resistans med trimpotten? Då blir utsignalen från weathstonebryggan 0.0 volt.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

sc3 skrev:Vem som har satt kraven spelar väl mindre roll, det framgår av tidigare trådar att han vill använda sig av Codesys PLC på en Raspberry PI. Vad jag kan se så har Codesys stöd för den ad-omvandlare som nämns vilket det gör det enkelt för Al att använda denna.

Det "bästa" vore att använda HX711 som många föreslår, men att adaptera denna till Codesys som Erikk föreslog i förra tråden tror jag är utanför Al's nuvarande kunskapsområde. Dels pga att interfacet till HX711 varken är I2C eller "vanlig" SPI? utan man klockar ut datat samtidigt som antalet klockpulser bestämmer förstärkningen. (25-27st)

Al, har du möjligheten att från Codesys komma åt filsystemet på Rasberryn eller köra något "externt" program? Då skulle du kunna köra ett program/script som sköter mätningen från din lastcell via HX711 och sedan komma åt det från Codesys.

Om det inte går tycker jag du ska köra vidare på att göra "din egen" förstärkare, alltid lär man sig något. Kolla in detta youtube-klipp, det kanske hjälper dig.
Hej!

Jag har inte möjlighet att köra något externt program, tyvärr.
Skriv svar