Köpa NAS?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Köpa NAS?

Inlägg av Nerre »

En mediaserver kör nån form av programvara som är designad just för att hantera media.

Det handlar alltså inte om olika hårdvara utan om olika mjukvara som körs i burkarna, olika protokoll för att komma åt datat.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Det är väl, antar jag, att mediaservern har fler funktioner.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Man är ju lite fundersam hur pass bra fjärrkontrollen till TVn fungerar att navigera på NASen med.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Man (i alla fall jag) får upp kataloger och filer och man "bläddrar"
med pilarna och "OK", "back" o.s.v. på fjärren. Om det fungerar
"bra" är en bedömningsfråga... :-)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev:Man är ju lite fundersam hur pass bra fjärrkontrollen till TVn fungerar att navigera på NASen med.
Går att koppla ett trådlöst tangentbord med pekplatta för 3-500:-till de flesta moderna Smart TV. Vissa TV har inbyggt Bluetooth andra använder tangentbordets USB-mottagare.

Alla kombinationer tv+tgb fungerar inte ihop, välj TV först och leta sedan efter ett tangentbord någon annan testat med just den modellen och fått att fungera.
elabbe

Inlägg av elabbe »

säter skrev:Vad är skillnaden på en fileserver och mediaserver?
Vad jag kan begripa av tidigare inlägg är det ingen skillnad alls.
Vet inte vilken tråd du läser i :) Precis som Nerre och Lillahuset svarar handlar det om optimering för media och fler funktioner.

Flera saker kanske mest lämpar sig för när flera personer delar på ett bibliotek. Som att den kommer ihåg vad en specifik klient redan har sett, eller avbrutit mitt i. Automatisk hämtning av information om filmen, serier osv.

Ser man "en film i taget" så att säga fyller ju inte detta och massa virtuella omslag någon större funktion. Det är väl mest för de som gillar att samla och har detta istället för en bokhylla med film.

Inbyggda mediaspelare stödjer dock ett begränsat antal format, då är transcoding till hjälp, vilket vanligen inte finns i en ren filserver.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ser man "en film i taget" så att säga fyller ju inte detta och massa virtuella omslag någon större funktion.
Det låter mest som onödigt tjafs, i alla fall för mig.
Jag vill ha det som i utforskaren på datorn.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag kör en synology NAS (DS414) med en LG smart TV. Jag använder bara filserver, det är otroligt smidigt. Det blir som en ansluten extra hårddisk till TV:n, dvs. ungefär som utforskaren. Jag använder TV:ns fjärrkontroll för att navigera.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

RDX:
Det låter lysande, exakt vad jag ville veta.
xxargs

Inlägg av xxargs »

WD sjunker i status hos mig - en disk till har pajat, en WD-röd 3TB NAS-disk efter blotta 14000 timmar.

Ser ut att vara kontrollerkortsfel här, den andra disken nu där det är kontrollerkortet på disken som strular - inga fel i SMART eller liknande, ej heller mekanisk bekymmer.

2 trasiga WD och 0 seagate än så länge räknat på de sista fyra åren... nu är det förvisso mest WD som snurrar så det är lite orättvist...

nu åker det in varsin WD och seagate i varje RAID-1 par i fortsättningen i små-NAS:en.

Och som sagt man påminns att RAID är en metod att minska risken för driftstopp i produktion - inte att det är en försäkring att inte förlora data...
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Önskar köpråd, är detta ett bra val för under 5000 SEK?

https://www.dustin.se/product/501082145 ... oud-ex2100

Jag vill ha en färdig burk som det bara är att köra igång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

En snabb titt i specifikationerna säger kapacitet 2TB (2x1TB). Löjligt lite.
Tre möjliga förklaringar:
1. Jag kan inte läsa specar.
2. Dustin kan inte skriva specar.
3. Inget man vill ha.

Jag har ingen aning om vilket som gäller.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om jag skulle köpa en NAS så skulle jag inte köpa en med mindre än 4 diskplatser, man behöver inte bestycka med mer än 2 diskar till en början om det är kärvt med pengarna och i automode så ökar volymerna automagiskt när man petar in lika stora och större diskar i efterhand.

Saker att tänka på - väldigt många färdiga små-NAS klarar inte över 16 TB filsystemstorlek vilket kan inträffa om man kör tex. 6 TB-diskar på en 4-bay NAS i RAID5 och även väl nära gränsen med 4 TB diskar i jbod-konfiguration.

Det kommer sakta nya generationer färdiga små-NAS från flera tillverkare som förstått att diskarna nu kan vara större än 4 TB och börja använda btrfs och de med betydligt fler diskar, använder zfs, sistnämnda kräver dock ordentligt med RAM-minne medans btrfs klarar sig med mindre minne.
H.O

Inlägg av H.O »

En snabb titt i specifikationerna säger kapacitet 2TB (2x1TB). Löjligt lite.
I Dustins annons står det att tillverkarens artikelnummer är WDBWAZ0040JBK-EESN och tittar man på WD's produktsida verkar det som att just DEN modellen är bestyckad med 4TB (2x2TB) disk men att själva systemet klarar upp till 12TB.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

OK, slarvigt att lita på Dustin. :(
Skriv svar