Hallå, behöver lite råd ang vilket märke, modell samt återförsäljare som rekommenderas för fräsning av "v-carve" mönster och vanlig fräsning i trä. Har bara hållit på med metall tidigare och där kör vi Dormer och Widia. Har inte testat men jag antar att chamferverktygen för aluminium inte är så bra.
CNCinfo: 2.2kW och 18000 rpm spindel, 1000*1000*200mm arbetsyta, simplexmotion servomotorer.
Kollat lite här http://www.tooltrust.se/katalog.pdf sida 25 tex. Är detta något att ha eller finns det andra rekommendationer?
Kvalitetsfräsar för fräsning i trä (V-carve)?
Re: Kvalitetsfräsar för fräsning i trä (V-carve)?
Du skall givetvis använda rätt stål för rätt material för att få rätt resultat
Jag fräser mest trä. I början försökte jag med billiga typ Knas-o:son fräsar, men det är nog tyvärr så, att skall du ha billigt o bra, så måste du köpa en av vardera.
Jag använder nuförtiden mest Trend: http://www.trend-uk.com/en/SE/index.php. Toppklass jämfört med dom billiga.
Bättre spår, mindre oljud och vibrationer - allt!
Har aldrig använt Cobolt som du länkade till, men skulle tro att de kvalitetsmässigt är i samma klass.

Jag fräser mest trä. I början försökte jag med billiga typ Knas-o:son fräsar, men det är nog tyvärr så, att skall du ha billigt o bra, så måste du köpa en av vardera.
Jag använder nuförtiden mest Trend: http://www.trend-uk.com/en/SE/index.php. Toppklass jämfört med dom billiga.
Bättre spår, mindre oljud och vibrationer - allt!
Har aldrig använt Cobolt som du länkade till, men skulle tro att de kvalitetsmässigt är i samma klass.
Trend såg ju bra ut! Colbolt har jag kollat lite på och det verkar ju vara ok också. En svensk återförsäljare är ju ganska bra att ha också, såg typ ingen för Trend i sverige som jag hittade några verktyg på.
Vad är rekommenderade modeller av träfräsar man bör köpa för att ha ett kit att "leka runt med" enligt dig?Radiefräsar, V-bits, inneradie samt pinnfräs? Dvs, vad använder man mest. Har väldigt dålig koll på fräsning i trä nämligen
Tänkte leka runt med att göra lite skyltar, motiv etc.
Vad är rekommenderade modeller av träfräsar man bör köpa för att ha ett kit att "leka runt med" enligt dig?Radiefräsar, V-bits, inneradie samt pinnfräs? Dvs, vad använder man mest. Har väldigt dålig koll på fräsning i trä nämligen

Tänkte leka runt med att göra lite skyltar, motiv etc.
-
Jag kör mest 90 graders vbits 6 och 12 mm. Sedan 6mm & 12mm samt någon 20+mm änd/planfräs som jag putsar av med. Sedan 4 och 6mm rund fräs (namn)?
Har även några vanliga typ 3-4mm pinnfräsar när jag urfräsningar för boxar eller annat. Men just för skyltar går faktiskt 12mm v-fräsen nästan konstant.
Har även några vanliga typ 3-4mm pinnfräsar när jag urfräsningar för boxar eller annat. Men just för skyltar går faktiskt 12mm v-fräsen nästan konstant.
Trend är riktigt bra prylar! Jag har handlat från Miles Tools & Machinery Center i Storbrittannien som har (eller iaf hade) betydligt bättre priser än den svenska ÅF:en Toolbox Sweden AB i Åtvidaberg.
Låter ju som om Trend kommer starkt rekommenderat. Handlar helst i sverige om möjligt. Hittar inte ens deras fräsar på toolbox eller är jag blind?