Det kommer inte att fungera så bra om du inte 'stabiliserar' dragstången radiellt, det finns skrivet om detta på forumet 'fräsarn' har gjort en lösning på detta.
Han har bla lösning på positions indikering till växellådan samt ombyggnation av överdelen av spindeln för att få till tandremshjul till spindeln.
Konvertera ISO40 till BT40.
Re: Konvertera ISO40 till BT40.
Eller får ni försöka klura ut en lösning i Linux systemet så ni kan göra som på ett riktigt system att man kan montera encodern på ingående axel i växellådan. Där emellan kan man också ha ett konstigt förhållande så det behöver inte vara 1:1. Sen ställer man in alla utväxlingarna som lådan har i systemet.
Sen får man antingen ha givare som indikerar att rätt växel / spak är i rätt läge. Sen växlar man i systemet med speciella M koder.
Sen beräknar systemet ut aktuell hastighet på spindeln utifrån den M koden man har aktiverat (växeln som är invald) på encodern som sitter på ingående axel i lådan.
Det enda som behöver sitta framme på spindeln är en vanlig induktiv givare som känner i ett hål eller en klack som passerar en gång per spindel varv.
Då kan man köra gäng synkning och även positionera spindeln rätt för en verktygs växlar arm med mera.
Vad skall du köra med för servo system på din combimill?
Lycka till
Sen får man antingen ha givare som indikerar att rätt växel / spak är i rätt läge. Sen växlar man i systemet med speciella M koder.
Sen beräknar systemet ut aktuell hastighet på spindeln utifrån den M koden man har aktiverat (växeln som är invald) på encodern som sitter på ingående axel i lådan.
Det enda som behöver sitta framme på spindeln är en vanlig induktiv givare som känner i ett hål eller en klack som passerar en gång per spindel varv.
Då kan man köra gäng synkning och även positionera spindeln rätt för en verktygs växlar arm med mera.
Vad skall du köra med för servo system på din combimill?
Lycka till
Ja kommer använda de som sitter på maskin. Sitter DC Servon från ett Sinumerik 3M system, som iofs fungerar, men e fan antikt.
Och vad jag sett på el scheman ja fick av Tecno så finns jue A/B/Z signal o Z har ja för mig är index. Men tror att maskinen tidigare
vart blind för verktygs index samt spindel hastighet. Utan bara antagit att man gjort rätt.
Sinumerik 3M systemets manual ger inte många ledtrådar kan man säga. =)
Och vad jag sett på el scheman ja fick av Tecno så finns jue A/B/Z signal o Z har ja för mig är index. Men tror att maskinen tidigare
vart blind för verktygs index samt spindel hastighet. Utan bara antagit att man gjort rätt.
Sinumerik 3M systemets manual ger inte många ledtrådar kan man säga. =)
Här förstår jag inte riktigt hur du menar?Men tror att maskinen tidigare
vart blind för verktygs index samt spindel hastighet.
Spindelindex är väl inget som finns på CombiMill?
Spindelhastighet ser du väl på skylten vid reglaget?
Som sagt, maskinen e blind för det.. den har ingen aning om vart i rotationen spindeln är och den har ingen aning om hur fort spindeln går - i mjukvaran.säter skrev:Här förstår jag inte riktigt hur du menar?Men tror att maskinen tidigare
vart blind för verktygs index samt spindel hastighet.
Spindelindex är väl inget som finns på CombiMill?
Spindelhastighet ser du väl på skylten vid reglaget?
Vilket omöjliggör t.ex ridgid tapping från LinuxCNC. Återigen, Sinumerik e inte det smartaste systemet.
Men är jue ngt som går o åtgärda helt enkelt.
Återigen detta borde va en egen tråd, har inget o göra med o konvertera en ISO40 till en BT40.
Sinumerik är nog inte dummare än andra system. Det måste ju finnas återföring från spindeln oavsett vilket styrsystem. Däremot kanske mer tungjobbat än många andra system, men smaken är ju alltid deladNeoTech skrev:Som sagt, maskinen e blind för det.. den har ingen aning om vart i rotationen spindeln är och den har ingen aning om hur fort spindeln går - i mjukvaran.Vilket omöjliggör t.ex ridgid tapping från LinuxCNC. Återigen, Sinumerik e inte det smartaste systemet.