Har ett litet projekt där det ingår en kortmonterad trafo av typ Hahn BV20. Det är den översta i tabellen på denna sida: http://www.hahn-trafo.com/english/pcb-t ... s-bv20.php Det är en kortslutningssäker liten sak på 0.35VA.
Givetvis har sådana här små saker låg verkningsgrad, men är lite förvånad ändå över den effekt som bränns av utan last. Tyvärr är där mera skryt än fakta i tillverkarens magra dokumentation. Problemet är att kortet sitter i en sluten låda och det blir mer värme än jag förmodade att det skulle bli. Hade räknat med kanske 1/2W i uppvärmning. men det har dessvärre blivit betydligt mera.
Den drar 7mA i tomgång vilket blir 1.6VA vid nominell spänning. cosfi är okänd, mycket jobb att sätta upp scopet för att mäta den "hotwired" på ett drägligt säkert sätt... Hur som helst är utspänningen toppklippt och har kraftig "övergångsdistorsion". Ser ut som den mättar och dessutom har hög remanens och stor läckinduktans. Saknar erfarenhet av kortslutningssäkra småtrafos, men kan tänka mig att det kanske är såhär det skall vara. Ni som har sådan erfarenhet kanske kan säga om mitt exemplar sannolikt är OK eller defekt?
Vad finns det annars för tillverkare av små (c:a 22x22mm) korttrafos med kanske bättre verkningsgrad? SMPS eller direktkopplat genom kondensator o.dyl. är inget alternativ, skall vara riktig isolerad och störningsfri trafo. Behöver inte täla kortis, men det är viktigt den går sönder utan fara om något blir fel.
Liten trafo med höga förluster.
Re: Liten trafo med höga förluster.
Topp-klippt och distorsion även olastat ??
har du mätt upp resistansen i primärsidan och sekundärsidan ?
Det behövs också göras lastprov på sekundärsidan - dvs hur mycket spänningen sjunker vid provlast mer resistiv last.
---
Toppklippning och distorsion olastat låter inte rätt även om det är kortslutningssäker trafo - det dom kan göra för korslutningssäkerhet är att ha hög läckininduktans för strömbegränsning och _då_ kan det bli toppklippning och dist på utspänningen på sekundärsidan vid last mot tex. likriktarbrygga medans har man motstånd som last så är det bara spänningen som sjunker men fortfarande sinus på utspänningen.
har du mätt upp resistansen i primärsidan och sekundärsidan ?
Det behövs också göras lastprov på sekundärsidan - dvs hur mycket spänningen sjunker vid provlast mer resistiv last.
---
Toppklippning och distorsion olastat låter inte rätt även om det är kortslutningssäker trafo - det dom kan göra för korslutningssäkerhet är att ha hög läckininduktans för strömbegränsning och _då_ kan det bli toppklippning och dist på utspänningen på sekundärsidan vid last mot tex. likriktarbrygga medans har man motstånd som last så är det bara spänningen som sjunker men fortfarande sinus på utspänningen.
-
Effektförlusten vid tomgång är 7mA^2 gånger primärresistansen.
Du hade kunnat estimera den genom trafons reglering men då.inkluderar du såklart även läckinduktans.
Cos fi ÄR väldigt låg för en sådan här trafo i tomgång.
Du hade kunnat estimera den genom trafons reglering men då.inkluderar du såklart även läckinduktans.
Cos fi ÄR väldigt låg för en sådan här trafo i tomgång.
Den vill man ha låg vid tomgång eftersom all cos(fi) över 0 innebär förluster, men samtidigt vill man ha hög induktans för låg tomgångsström vilket innebär många varv tråd... ... en kompromisslösning.
Har hittat datablad från annan tillverkare och vad där står stämmer bra med mina iakttagelser. En 0.35VA uppges förbruka 1..3W i tomgånh och ha 30% verkningsgrad vid full last. Går tydligen in ungefär samma effekt oavsett hur stor nyttoeffekt som tas ut.
http://www.block.eu/en_US/products/elec ... ct/393256/
Resistansen i min av fabrikat Hahn är 15k primärt. Verkligen oväntat mycket. Vid de 7mA tomgång min har så tappas halva spänningen i denna resistans... Nåväl, den är kortslutningssäker och förhoppningsvis brandsäker. Har provat vända på lådan och då blir värmefördelningen mycket mera gynnsamm så det skall nog fungera.
Toppklippningen i min applikation kan mycket väl vara från likriktning. Den var lastad med en likriktare följd av 3V3 lågförbrukande regulator och en för tillfället blank MCU som kan ha förbrukat mer ström än den 1mA jag uppskattade det till. Tillverkaren uppger 10V i tomgång och efter likriktning finns där 14V. Hade kurvan fortsatt upp i en oklippt sinus uppskattar jag det till uppemot ett par volt ytterligare.
Förvrängningen vid nollgenomgången kan däremot knappast tillskrivas likriktaren. Skulle vilja veta mera om dessa kortslutningssäkra småtrafos, mest av nyfikenhet men också inför ev. fler projekt med sådana. Är det en vanlig kärna, eller finna där en magnetisk shunt eller andra specialdetaljer? En länk till en bra artikel med innehåll tillgängligt på amatörnivå skulle uppskattas. Engelska är givetvis ok.
http://www.block.eu/en_US/products/elec ... ct/393256/
Resistansen i min av fabrikat Hahn är 15k primärt. Verkligen oväntat mycket. Vid de 7mA tomgång min har så tappas halva spänningen i denna resistans... Nåväl, den är kortslutningssäker och förhoppningsvis brandsäker. Har provat vända på lådan och då blir värmefördelningen mycket mera gynnsamm så det skall nog fungera.
Toppklippningen i min applikation kan mycket väl vara från likriktning. Den var lastad med en likriktare följd av 3V3 lågförbrukande regulator och en för tillfället blank MCU som kan ha förbrukat mer ström än den 1mA jag uppskattade det till. Tillverkaren uppger 10V i tomgång och efter likriktning finns där 14V. Hade kurvan fortsatt upp i en oklippt sinus uppskattar jag det till uppemot ett par volt ytterligare.
Förvrängningen vid nollgenomgången kan däremot knappast tillskrivas likriktaren. Skulle vilja veta mera om dessa kortslutningssäkra småtrafos, mest av nyfikenhet men också inför ev. fler projekt med sådana. Är det en vanlig kärna, eller finna där en magnetisk shunt eller andra specialdetaljer? En länk till en bra artikel med innehåll tillgängligt på amatörnivå skulle uppskattas. Engelska är givetvis ok.